Koelingsprobleem

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Erwin2
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 23:32

Koelingsprobleem

Bericht door Erwin2 »

Laatst een ritje gemaakt van 10 minuten. Motor warm laten lopen en 2 keer hard opgetrokken. Auto bij bestemming uitgezet en toen bleek koelvloeistof te koken.
Hij staat nu weer bij Geevers en ze gaan eerst kijken of de thermostaat werkt of de juiste is. Anders kan er een vaste fan in tegenover de visco die er nu in zit.

Iemand betere ideeën?
1970 Mach 1 428 CJ
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Koelingsprobleem

Bericht door saf1908 »

Koelproblemen kunnen allerlei redenen hebben, maar als je eerst geen problemen hebt gehad en nu ineens wel, dan zal er wel iets aan de hand zijn.

Ik zou inderdaad eerst de thermostaat checken. Een onderdeel van €10 en grote kans dat dit het probleem is. Als hij defect is en niet meer opent, koelt je auto niet meer. Ook belangrijk is het checken van je timing.
En je hebt geen lucht in je koelsysteem? Dat kun je oplossen door de voorkant op te krikken en de auto te starten zonder dop op je radiateur. Na het opwarmen opent (als het goed is) je thermostaat en kan er lucht ontsnappen. Dan bijvullen en dop erop doen.

Daarnaast zou je radiateur verstopt kunnen zijn of je waterpomp defect, maar ik zou bij het simpelste beginnen zoals de 2 zaken die ik net noemde.

Koelproblemen op hogere snelheid duiden bijv. op het ontbreken van een veer in de onderste radiatorslang (je moet hem niet kunnen dichtknijpen met je hand) of een te kleine radiateur.

Problemen op lagere snelheid kun je verhelpen met een flex-fan en fan shroud, of een goede (!) elektrische fan. Let bij die laatste optie op dat je er een neemt met voldoende airflow (CFM) en goede kwaliteit (bijv. van Spal) en dat je wellicht een alternator upgrade nodig hebt om het stroomverbruik op te vangen. Google dan eens op “Mustang 3G alternator upgrade”.

Als je auto standaard is dan zou ik de problemen aanpakken en heb je in principe geen elektrische fan nodig.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Koelingsprobleem

Bericht door saf1908 »

En, probleem opgelost? Waar lag het aan?
1966 Mustang Fastback
Erwin2
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 23:32

Re: Koelingsprobleem

Bericht door Erwin2 »

Dank voor de suggesties!!

Vandaag was hij klaar en er is een andere poelie op de waterpomp gezet voor meer doorspoeling. Die erop zat was niet origineel...
Toen was het al veel beter maar toch besloten een electrische fan erop te zetten voor de zekerheid.
Teruggereden en flink het gas ingetrapt...thuis stond en bleef de temp meter keurig in het midden. Ook bij stationnair lopen.

Netjes door Geevers opgelost en niks hoeven betalen.
1970 Mach 1 428 CJ
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Koelingsprobleem

Bericht door saf1908 »

Goed om te horen. Mooi dat het is opgelost.
Maar die andere poelie zal de reden niet zijn geweest van het zeer snelle oververhit raken denk ik? Zat hem niet in de thermostaat?
1966 Mustang Fastback
Erwin2
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 23:32

Re: Koelingsprobleem

Bericht door Erwin2 »

Dat heb ik niet gevraagd. Zal ik nog doen. Moet toch nog een keer terug voor de benzinemeter die niet goed werkt en de 8track moet ingebouwd worden. Als die gerepareerd is...
Wat ik minder vind is dat de shaker nu schuin staat. Kan ik die straffeloos eens proberen zelf los te maken of komt dat heel nauw i.v.m. valse lucht trekken ofzo?
1970 Mach 1 428 CJ
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”