Welke motor heb ik?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Welke motor heb ik?

Bericht door NielsM »

Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een Galaxie 500 uit '64. Ik ben stap voor stap achterstallig onderhoud aan het uitvoeren om de weg op te kunnen.
Het lukt me niet te achterhalen welke motor erin ligt, heel onhandig als je onderdelen wilt bestellen.
Origineel zou het een 289 moeten zijn, maar lijkt me sterk dat dat nog het geval is.

Volgens mijn zoektocht op internet zou het motor nr in het blok gegoten moeten zijn net achter de startmotor, maar daar staat niet het nr zoals de meeste sites laten zien. Er staat een cijferschijf (met een punt bij de "3") en de letter "S", meer niet (zie onderstaande foto's)

De mijn carburateur en het inlaatspruitstuk komen uit '73, wie weet betekent de "3" bij de cijferschijf dat het blok ook uit '73 komt.

Kijk ik op de verkeerde plek? Waar kan ik nog meer nummers vinden welke aangegeven welk type motor dit is?

Op het inlaatspruitstuk staat het volgende nr: D3OE-9425-AA.
D3= 1973, O=Fairlane(all) and Torino 1967-1976, E=engine, 9425= Manifolds and clamps, including intake and exhaust manifolds http://www.mustangtek.com/FordDecode.html
Zover ik kan vinden wordt dit spruitstuk op meerdere motor types gebruikt, o.a. 302 en 351.

Op de carburateur staat Motorcraft D3MF EA.
D3= 1973, M= Mercury, F= Engine Accessories (https://www.carburetion.com/fordnumber.htm)
Deze werd gebruikt bij 351 en 400 motoren (https://www.uremcoinc.com/carburetor/ur ... no-7-7344/)

Toen ik de kleppen wilde stellen kwam ik tot de ontdekking dat de tuimelaar een vaste afstelling heeft, die zit met een bout bevestigd.
Wat ik op internet kon vinden werd dit in de 302-351w gebruikt (https://www.usengineparts.nl/a-53790317 ... escription)

Het indirecte bewijs wijst naar een 351w, maar ik wil het toch graag zeker weten...

Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt,
Niels
Gebruikersavatar
LTD
Berichten: 1186
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32
Locatie: Rotterdam EO
Contacteer:

Re: Welke motor heb ik?

Bericht door LTD »

de 351 heeft een andere ontstekingsvolgorde als een normale 302 al kan dat natuurlijk ook weer gewijzigd zijn door een andere nokkenas

hier zie je de verschillen:

https://help.summitracing.com/app/answe ... -a-351w%3F
Ford LTD Brougham 1972
351W 4v conversie 600 cfm 4bbl
deze wagen heeft van 73 tot +/- 2004 in België rond gereden
als iemand info heeft houd ik me aanbevolen
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Welke motor heb ik?

Bericht door NielsM »

Aah, goede tip!

Mijn blok is kort, en de ontstekingsvolgorde past ook bij een 302.
Ik heb nog even gekeken hoe de bougiekabels aangesloten zitten en dat past bij de ontstekingsvolgorde zoals op het spruitstuk staat, dus dat zal dan wel kloppen. Blijkbaar is het dus een 302...

Er staan ook meerdere verhalen op internet over 302 blokken welke geen gegoten nummer hebben achter de startmotor, sommige beschrijven ook de
vage tekens die er bij mij ook staan (S en datum schijf).

Ik wil toch nog wat meer weten, er zou een gedeeltelijke vin nummer achter het spruitstuk gestampt moeten zijn... maar ook daar staat niks, waarom staat er toch geen enkel nummer op dit blok :wallb:

Is het identificeren van deze blokken op een zeker moment veranderd, het schijnt dat deze motoren tot begin '90 gemaakt zijn.

Volgens internet:
Afbeelding

Bij mij:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Welke motor heb ik?

Bericht door Gearz »

Die ronde schijf en de S zeggen niets, dat zijn enkel fabrieksmarkeringen die aangeven in welke casting shift het onderdeel gegoten is.

Post eens een paar duidelijke foto's van het blok.
Heb je de klepdeksels al los gehad ?
Wat staat daar onder ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Welke motor heb ik?

Bericht door NielsM »

Ik zal aankomend weekend onder de kleppendeksels kijken en wat foto's maken.
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Welke motor heb ik?

Bericht door NielsM »

Hierbij wat foto's van mijn motor. Onder de kleppendeksels kon ik behalve iets wat op datum codes lijkt niks vinden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Welke motor heb ik?

Bericht door Gearz »

Dat is een 302.
Wat zijn de cast codes ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Welke motor heb ik?

Bericht door NielsM »

Ik kan geen casting codes vinden, dat maakt het zo lastig de motor te identificeren, er staat geen enkel (nuttig) nummer op.
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”