Schuddende motor

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
B67FSTB
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 19:09

Re: Schuddende motor

Bericht door B67FSTB »

Daar zit wat in , dus
voor 289 , 302 firing order is 1-5-4-2-6-3-7-8
voor 351W is firing order 1-3-7-2-6-5-4-8
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Schuddende motor

Bericht door Big_fun_58 »

B67FSTB schreef: zo 16 mei, 2021 21:06 Daar zit wat in , dus
voor 289 , 302 firing order is 1-5-4-2-6-3-7-8
voor 351W is firing order 1-3-7-2-6-5-4-8
Bij een 351W (of HO 302?) speelt het probleem dus bij 5 en 6 (en in iets mindere mate 1 en 3).
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op ma 17 mei, 2021 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Schuddende motor

Bericht door JaCo »

Weer een goeie tip Jan,
Daar zie ik wel wat in mede omdat zoals ik eerder postte de afstand tussen rotortip en contacten zo groot bleek te zijn, als ie daar met gemak 5mm overbrugd kan dat ook tussen kabels onderling gebeuren, ga ik morgen weer wat mee doen,

Btw, ondanks dat ik mijn carb in eerdere instantie helemaal schoongemaakt heb , heb ik omdat ie dus bijna niet reageerde op de stat schroeven, naar aanleiding van jouw reactie hierop, de schroeven nog eens eruit gehad en fors doorgeblazen, daarna vanuit de basisafstelling afgesteld en nu kon ik het vacuüm wel beïnvloeden, het schokkerig rijden was nu ook weg, de stat schroeven zijn nu 1+3/4 slag open. (ik verstel ze altijd beide in gelijke mate)

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Schuddende motor

Bericht door Big_fun_58 »

JaCo schreef: zo 16 mei, 2021 21:29 Weer een goeie tip Jan,
Daar zie ik wel wat in mede omdat zoals ik eerder postte de afstand tussen rotortip en contacten zo groot bleek te zijn, als ie daar met gemak 5mm overbrugd kan dat ook tussen kabels onderling gebeuren, ga ik morgen weer wat mee doen,

Btw, ondanks dat ik mijn carb in eerdere instantie helemaal schoongemaakt heb , heb ik omdat ie dus bijna niet reageerde op de stat schroeven, naar aanleiding van jouw reactie hierop, de schroeven nog eens eruit gehad en fors doorgeblazen, daarna vanuit de basisafstelling afgesteld en nu kon ik het vacuüm wel beïnvloeden, het schokkerig rijden was nu ook weg, de stat schroeven zijn nu 1+3/4 slag open. (ik verstel ze altijd beide in gelijke mate)
Hoi Jack. Graag gedaan. Crossfire hoeft niet direct het overslaan van een vonk te zijn. Door EMC kan er een stroom gegenereerd worden in de kabel die er vlak langs loopt (als ik het goed heb...).
Hangt ook af van de kwaliteit van je kabels en het Amperage.

Ben blij dat je het systeem toch nog even doorgeblazen heb en dat hij nu beter loopt (trekt tie een beetje nu? :mrgreen: )
De schroeven mogen links en rechts best wel iets verschillen hoor. Als het maar in de marge is..
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Schuddende motor

Bericht door Dakloos »

Fijn dat het schudden verdwenen is Jack! Ben daar zelf ook heel druk naar aan het zoeken geweest.

Als elektronicus heb ik ernstige twijfels over de crossfire theorie en al helemaal met moderne kabels! Een spanning (vonk) zal altijd de weg van de minste weerstand zoeken en dat is altijd door de kabel via de bougie naar massa.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Schuddende motor

Bericht door Big_fun_58 »

Dakloos schreef: ma 17 mei, 2021 09:59 Als elektronicus heb ik ernstige twijfels over de crossfire theorie en al helemaal met moderne kabels! Een spanning (vonk) zal altijd de weg van de minste weerstand zoeken en dat is altijd door de kabel via de bougie naar massa.
Hoofdoorzaak EMC (specifiek: EMI (inductive crossfire))... Niet het overspringen van vonken..
Trouwens, zijn er hier wel eens mensen die de weerstand van elke bougiekabel en de bobinekabel wel eens doormeten? Vooral de moderne kabels hebben last van brekende fibers. Ik las ergens max. 5000 Ohm per feet. Klopt dit?
It's the M@DM@N.......... #>B-)
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Schuddende motor

Bericht door NielsM »

Ik heb het vacuum gemeten en deze was (volgens de meter) aan de lage kant. Dus ik heb een bus carburateur reiniger gepakt en langs de inlaatpakking gespoten en jawel het toerental ging omhoog. Het heeft er alle schijn van dat er een vacuum lek in die pakking zit.

Ik heb een nieuwe pakking besteld, dus dat wordt het eerst volgende wat ik aan ga pakken, hopelijk is het hiermee opgelost.
NielsM
Berichten: 30
Lid geworden op: di 06 apr, 2021 17:33

Re: Schuddende motor

Bericht door NielsM »

Yes!! Opgelost, de motor loopt als een zonnetje.
Inlaat pakking was helemaal versleten, dat was dus de hoofdoorzaak van het probleem.

Ter vermaak nog wat foto's:
Afbeelding

Ik heb de inlaat maar meteen gespoten, ziet er net weer wat mooier uit, al zeg ik het zelf.
Afbeelding
Afbeelding

Ter afsluiting een filmpje hoe de motor nu loopt, ik heb alleen een basis afstelling gedaan, maar het resultaat is al veeeel beter.
Ik ga nog verder afstellen met de vacuummeter, maar dat is voor later.
https://youtu.be/uplyqHx3JXg
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Schuddende motor

Bericht door Big_fun_58 »

Dat is goed nieuws...
Handig apparaatje zo een vacuummeter... :mrgreen:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Schuddende motor

Bericht door saf1908 »

Super, mooi nieuws en de kosten blijven laag.
Goed bezig. :ok:
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Liekele11
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 27 jun, 2021 07:44
Locatie: heerenveen

Re: Schuddende motor

Bericht door Liekele11 »

ik heb een stalen leiding van carberateur naar verdeler hoe sluit je het dan aan of is dat een domme vraag?
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Schuddende motor

Bericht door Dakloos »

ZO:

Afbeelding

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Liekele11
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 27 jun, 2021 07:44
Locatie: heerenveen

Re: Schuddende motor

Bericht door Liekele11 »

Dakloos schreef: vr 20 aug, 2021 11:39 ZO:

Afbeelding

Afbeelding
mooie duidelijke foto van jou ,maar mijn vraag waar sluit ik nu mijn vacuum meter slangetje aan ? of zie ik wat over het hoofd
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Schuddende motor

Bericht door BullitTV »

Hi allen,

Ik haal deze even om hoog omdat ikzelf momenteel aan het proberen ben de motor af te stellen vooralsnog zonder gereedschap maar dat lukt niet helemaal. Ik zie al dat ik een vacuümmeter moet bestellen, dat is geen issue, ik weet wat ik ongeveer moet meten aan vacuüm maar hoe/waarmee meet ik het toerental, en als ik dat weet, hoe hou ik dat stabiel? Met de 'benzineschroef' die rechts van de carb zit (als je er voor staat)? Ik zie overigens op de intake nergens een vacuüm om te meten, wel de ported en full op de carb natuurlijk.
Robinski schreef: zo 16 mei, 2021 15:26 Bij een originele motor zal dat tussen de 17 en 20 liggen, op een toerental van +- 800 a 850.
Ik heb een 302 onderblok met 289 koppen erop. Edelbrock intake en Edelbrock 1404 carb. Vacuüm loopt momenteel via elektrische hei-ontsteking naar het full vacuüm van de carb. Als ik die tijdens lopen lostrek gaat de auto slecht lopen. Als ik 'm op ported zet gaat de auto eveneens slecht lopen, vergelijkbaar als zonder vacuüm.

Het lijkt erop dat de auto nu stationair op zich OK loopt maar enkel met veel toeren (denk mijn oor althans). Motor schud ook een beetje, de motorophanging is nieuw, als in 2018 vervangen en vrijwel geen kilometers mee gemaakt.

Zie hieronder een filmpje van het lopen. Als ik de linker stelschroef draai gaat de motor slechter lopen. Als ik de rechter draai gebeurt er helemaal niets, zelfs niet als ik m volledig dicht draai.... zie hieronder een filmpje van het huidige lopen en verdraaien van de idle-screws. Rechts kan dus helemaal dicht zonder gevolgen

https://youtu.be/ApMVsiNd2gE
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Schuddende motor

Bericht door BullitTV »

Inmiddels de plek gevonden op de intake waar het vacuüm gemeten moet worden en een nippel besteld want die plek zit nu dicht met een plug. Eveneens een laser toerenmeter besteld maar ben benieuwd of dat op een motor ook werkt of dat het nu al een nutteloze aankoop gaat zijn. Als het goed is kan ik straks met vacuüm meter, toerenmeter en wat stellen een heel eind komen. Enige wat me dan nog zorgen baart is dat momenteel de rechter stelschroef niets lijkt te doen veranderen als 'ie helemaal wordt ingeschroefd of juist helemaal uit, lijkt me niet de bedoeling? Hoop niet dat de hele carburateur dan uit elkaar moet, of zou dat eventueel op te lossen zijn met zo'n Edelbrock tuning kit voor de carburateur en wat dingentjes vervangen van bovenaf?
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”