Garage geschikt maken

Bijna alles is bespreekbaar. Hou het netjes!
Gebruikersavatar
Vinnie
Berichten: 509
Lid geworden op: do 27 sep, 2012 22:07
Locatie: Amsterdam

Garage geschikt maken

Bericht door Vinnie »

Hoi,

Een tijdje terug heb ik een gloednieuwe unit van 3x10x8 meter gekocht waar mijn mustang nu staat. De unit is nog kaal, heeft een niet geisoleerde betonnen vloer, water, electra en op een rooster in de garagedeur na geen ventilatieroosters.

Er is geen verwarming (niet zinvol met plafond op 8 meter?) en geen ventilatie. Ik denk er over om een ventilatie pijp op het dak te maken.

Is dat een goed idee of gaat t dan te koud worden? Hebben jullie andere ideeën om een goed oldtimer klimaat te creëeren?

Groetjes,
Vincent
- 1973 Mustang Grande 351C-2V
- 1999 Corsa Sport X14XE
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Garage geschikt maken

Bericht door 1967coupe »

Kou maakt niet uit. Vocht wil je niet hebben
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Garage geschikt maken

Bericht door Big_fun_58 »

Tip: Nu het nog kan direct een afwerklaag op de betonnen vloer aanbrengen (2 componenten vloerverf of anders).
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Vinnie
Berichten: 509
Lid geworden op: do 27 sep, 2012 22:07
Locatie: Amsterdam

Re: Garage geschikt maken

Bericht door Vinnie »

Big_fun_58 schreef:Tip: Nu het nog kan direct een afwerklaag op de betonnen vloer aanbrengen (2 componenten vloerverf of anders).
Uh, mijn auto en hoop andere zaken staan er al in dus dat gaat nu even niet, misschien als de etage er in zit en ik bijna alles naar boven verhuis.

Maar, die afwerklaag, is dat enkel om de boel schoon te houden of heeft dat nog andere voordelen? Ik hoorde ook dat de weekmakers uit de banden verf kunnen oplossen?

Overigens heb ik ook een hygrometer besteld om de exacte luchtvochtigheid te weten te komen.
- 1973 Mustang Grande 351C-2V
- 1999 Corsa Sport X14XE
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 20:15
Locatie: Rotterdam

Re: Garage geschikt maken

Bericht door Vincent »

Vinnie schreef:
Big_fun_58 schreef:Tip: Nu het nog kan direct een afwerklaag op de betonnen vloer aanbrengen (2 componenten vloerverf of anders).

Maar, die afwerklaag, is dat enkel om de boel schoon te houden of heeft dat nog andere voordelen? Ik hoorde ook dat de weekmakers uit de banden verf kunnen oplossen?
Als je een hoogwaardige epoxy (gietvloer) gebruikt gebeurt er niks met je vloer wat betreft weekmakers.
Die zijn speciaal ontwikkeld voor (parkeer) garages enz.
Die zijn ook bestand tegen olie en chemicaliën.
Is wel wat werk maar het resultaat is dan ook zeer goed.
En het maakt je vloer ook vloeistofdicht wat ook een voordeel is
Vincent
1968 Fastback 390 in restauratie...bijna klaar...
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Garage geschikt maken

Bericht door Big_fun_58 »

Vinnie schreef:Maar, die afwerklaag, is dat enkel om de boel schoon te houden of heeft dat nog andere voordelen? Ik hoorde ook dat de weekmakers uit de banden verf kunnen oplossen?
Vooral het geeft geen stof af (stofvrij), het werk makkelijk (licht en schoonhouden) en het ziet er superdik uit.
:ok:

Verf oplossen door banden? Niet bij mij....
Misschien mogelijk met Gamma/Praxis budget verf? :mrgreen:

P.s. jammer dat het te laat was.... :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Vinnie
Berichten: 509
Lid geworden op: do 27 sep, 2012 22:07
Locatie: Amsterdam

Re: Garage geschikt maken

Bericht door Vinnie »

Wellicht kan het in de toekomst nog als alle zooi een etage hoger staat :-)

En wat hebben jullie aan ventilatie gedaan? Ik heb nu 2 van die gamma stellingkasten met spaanplaatjes er in staan maar er groeien groene pluisjes op die je er zo af kan blazen. Ik kan enkel aan schimmel denken maar zo iets als dit heb ik nog nooit eerder gezien, het voelt ook gewoon droog aan allemaal. Ander hout (MDF, vuren) ziet er nog prima uit.
- 1973 Mustang Grande 351C-2V
- 1999 Corsa Sport X14XE
Gebruikersavatar
Nico67
Berichten: 116
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:11
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Garage geschikt maken

Bericht door Nico67 »

Ik zou er in iedergeval een natuurlijke ventilatie kap (zonder ventilator) opzetten. Zorg er dan wel voor dat je beneden inde deur bijvoorbeeld ook een rooster maakt. Dit in verband met het door luchten van je unit.
Je kan dan later eventueel beslissen of je er een afzuigsysteem in maakt met een ventilatie box
Meer geluk....dan wijsheid :-)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Garage geschikt maken

Bericht door edgar »

Vincent schreef:[
Als je een hoogwaardige epoxy (gietvloer) gebruikt gebeurt er niks met je vloer wat betreft weekmakers.
Die zijn speciaal ontwikkeld voor (parkeer) garages enz.
Die zijn ook bestand tegen olie en chemicaliën.
Is wel wat werk maar het resultaat is dan ook zeer goed.
En het maakt je vloer ook vloeistofdicht wat ook een voordeel is
Vincent
Je maakt mij nieuwsgierig. Ook ik wil mijn garagevloer nog eens goed aanpakken. Heb je verdere informatie hierover?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 20:15
Locatie: Rotterdam

Re: Garage geschikt maken

Bericht door Vincent »

edgar schreef:
Vincent schreef:[
Als je een hoogwaardige epoxy (gietvloer) gebruikt gebeurt er niks met je vloer wat betreft weekmakers.
Die zijn speciaal ontwikkeld voor (parkeer) garages enz.
Die zijn ook bestand tegen olie en chemicaliën.
Is wel wat werk maar het resultaat is dan ook zeer goed.
En het maakt je vloer ook vloeistofdicht wat ook een voordeel is
Vincent
Je maakt mij nieuwsgierig. Ook ik wil mijn garagevloer nog eens goed aanpakken. Heb je verdere informatie hierover?
Ja ik doe het zelf voor mijn werk ook epoxyvloeren dus kan je wel het een en ander er over vertellen.
Het belangrijkste is een goede ondergrond zoals een betonvloer die helemaal vrij is van verf enz. of een nieuwe cement dekvloer.
Daar gaat dan een hecht primer op en dan kan je kiezen voor een gietvloer of rolcoating met 2k epoxy eventueel afgewerkt met een topcoat.
Gietvloer is wat dikker en steviger en ideaal om kleine oneffenheden te verwijderen.
Als de ondergrond al vlak is volstaat een hechtprimer en 1-2 lagen rolcoating op kleur en daarna nog een beschermlaag ( topcoat).
Is in vrijwel alle kleuren te verkrijgen en in hoog - zijde of matte afwerking en eventueel met een antisliplaag.
Een goede kwaliteit epoxy gietvloer is niet goedkoop maar dan heb je wel iets wat langdurig goed blijft en nog een voordeel is dat je het na verloop van tijd altijd een keer met een nieuwe toplaag kan voorzien mocht je dat willen.
Voordeel is ook dat het een vloeistof dichte vloer is en makkelijk schoon te houden.
Vincent
1968 Fastback 390 in restauratie...bijna klaar...
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Garage geschikt maken

Bericht door edgar »

Top!

Heb je ook advies mbt bepaalde merken? Is er profesioneel spul te krijgen voor de handige doe-het-zelfert?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Garage geschikt maken

Bericht door 1967coupe »

Noem je jezelf nu handig? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 20:15
Locatie: Rotterdam

Re: Garage geschikt maken

Bericht door Vincent »

edgar schreef:Top!

Heb je ook advies mbt bepaalde merken? Is er profesioneel spul te krijgen voor de handige doe-het-zelfert?
Waar ik goede ervaring mee heb zijn de epoxyvloeren van Sika.
http://nld.sika.com/nl/producten/bouw/v ... 03103.html
Is niet goedkoop maar goede kwaliteit.

Ik heb deze ook wel eens gebruikt en is ook goede kwaliteit en iets goedkoper maar komt uit Duitsland.
http://www.samatec.de/beschichtungsshop ... /index.php

Dan heb je volgende producten nodig als je een gietvloer wilt.
Primer : BS 77
Gietvloer : RS 96 D
Topcoat : BS 120 voor matte afwerking
Topcoat : BS 121 voor glanzende afwerking

En deze voor als een rolcoating volstaat:
Primer : BS 77
Coating : BS 98 W
Topcoat : BS 120 voor matte afwerking
Topcoat : BS 121 voor glanzende afwerking

Je kunt ook nog gekleurde chips erin strooien of antislip middel mocht je daar voor kiezen.
En ze hebben geloof ik ook Metallic tegenwoordig volgens mij.
1968 Fastback 390 in restauratie...bijna klaar...
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Garage geschikt maken

Bericht door edgar »

Wauw, thanks! Dit print ik uit en gaat in de klusmap.

Wat voor een oplossingen zijn er voor stukken die op afschot liggen. Voor de deur is er een stukje wat richting deur afloopt. Moet dat via meerdere dunne rollagen?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 20:15
Locatie: Rotterdam

Re: Garage geschikt maken

Bericht door Vincent »

edgar schreef:Wauw, thanks! Dit print ik uit en gaat in de klusmap.

Wat voor een oplossingen zijn er voor stukken die op afschot liggen. Voor de deur is er een stukje wat richting deur afloopt. Moet dat via meerdere dunne rollagen?
Ja dat zou je met een rolcoating kunnen doen nadat je er een primer opgezet heb.
Mocht je daar een dikke laag op willen zetten dmv gieten zijn er middelen beschikbaar die de epoxy stroperig maken zodat deze niet inzakken.
Je kunt het ook doen door heel fijn quarts zand in de epoxy toe te voegen zodat deze blijft staan zeg maar.
Dan maak je een kleine hoeveelheid epoxy aan die je mengt met het zand en dan dat aanbrengt.
Rol coating breng je aan met 2k rollers daarom heet het ook rolcoating :-)
Gietvloer breng je de primer aan met een 2k rol en de gietvloer zelf met een getande spaan of wisser.
Nadeel van een gietvloer is wel dat je hem moet ontluchten met een prikroller en daar heb je ook weer speciale schoenen met een soort spikes voor nodig omdat je dan weer over de verse gietvloer moet lopen om te ontluchten.
1968 Fastback 390 in restauratie...bijna klaar...
Plaats reactie

Terug naar “Member's Koffiecorner”