Autofotografie: wat voor camera?

Bijna alles is bespreekbaar. Hou het netjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Autofotografie: wat voor camera?

Bericht door Mack »

Hopelijk kunnen jullie me van nuttig advies voorzien.

Momenteel heb ik een goede Canon compactcamera (G7X) maar ik wil een stap doen naar een echte spiegelreflex. Het doel is het fotograferen van auto's en aanverwanten. Ik denk in eerste instantie te willen beginnen met een goede tweedehands. Ik heb een voorkeur voor Canon.

Iemand die ik ken en heel goede foto's neemt, heeft een Canon 6D met een 35mm f/2.0 en een 70-200mm f/2.8 zoomlens. Nu heb ik daar eens op gezocht, maar die zijn me nog veel te duur.

Nu krijg ik totaal geen inzicht in de line-up van Canon, welke camera is nu beter dan de andere. Vandaar een vraag aan jullie: wat voor tips geven jullie?


Ik houd van foto's met een goede dieptewerking, zoals deze:
Afbeelding

of deze:
Afbeelding
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Autofotografie: wat voor camera?

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Heb je al contact gehad met Aron ?
Proffessioneel fotograaf en schiet ook nog wel eens een plaatje van een Mustang.
www.aronnijs.nl
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Autofotografie: wat voor camera?

Bericht door arjanmustang »

Bij de line up van Canon geldt eigenlijk hoe lager het cijfer in het typenummer, hoe 'professioneler' de camera.
Dus EOS 1300D is de instapper voor beginners, de EOS 1D is de absolute top. Betekend overigens niet dat deze altijd de beste is, dat hangt weer af van de omstandigheden.

De 6D is een erg mooi toestel, maar ik zou niet gelijk met een full-frame camera beginnen. Zelf gebruik ik al jaren lang een EOS 450D, een mooie middenklasse DSLR (opgevolgd door de 500D, 550D etc). Het huidige toestel in deze klasse is de 800D (volgens mij komt binnenkort de 850D uit). Als je serieus hier mee wilt beginnen en niet gelijk duizenden euro's aan body's willen uitgeven zou ik met deze serie beginnen en dan een goede lens erbij die goed is met scherptediepte (dus een klein diafragma heeft).

Op Zoom.nl staat een mooi overzichtje met de Canon line-up: https://zoom.nl/artikel/camera-s/24966- ... alijn.html.
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: Autofotografie: wat voor camera?

Bericht door Aron66 »

1970TwisterSpecial schreef: di 26 feb, 2019 06:27 Heb je al contact gehad met Aron ?
Proffessioneel fotograaf en schiet ook nog wel eens een plaatje van een Mustang.
www.aronnijs.nl
Volgens mij kent Maarten mij al.... :lol:


Op dit moment zijn er geen slechte camera's meer te koop, laatst voor de lol een 200D getest, zwaar onder de indruk van de kwaliteit. Fullframe is mooi, maar heeft ook duur glas nodig om echt kwaliteit te leveren. Ik heb 2 Fullframes, (1dx en een 5dmk4) en ben recentelijk overgestapt op Sigma lenzen. Deels ook vanwege de hoge prijs, en omdat de kwaliteit echt wel ok is. Kijk oo eens naar de Nieuwe Eos RP, een fullframe systeemcamera, en de toekomst. Het zal nog wel even duren, maar de DSLR gaat langzaam verdwijnen. Mooie lens is de 50 mm 1.8 van Canon, spotprijsje voor zo'bn lichtsterke lens, maar ragscherp. Mocht je nog meer vragen hebben, je weet me te vinden.
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Autofotografie: wat voor camera?

Bericht door BullitTV »

Om even van de Canon tour af te gaan maar wel op full frame tour te blijven, de Sony A7 serie is erg de moeite waard. Zeker als je het hele 'spiegelreflex' idee nog niet bekend bent kun je met de EVF enorm makkelijk leren. Door de EVF zie je namelijk direct je aanpassingen in belichting waar dat zonder EVF bij mijn weten niet is en je dus echt op kennis moet handelen. Ook zijn de 'oude' echter nogsteeds zeer respectabele A7 modellen nieuw nu erg goed te betalen. De eerste A7 is nu een kleine €800, met standaard glas maar dat zal bij de meeste kitcamera's niet heel spectaculair zijn.

Ga je echter naar de A7II (€1300) of A7III (€2000+) dan kom je snel in Canon/Nikon topmodel prijscategorieën uit. De A7S serie zou ik links laten liggen tenzij je ook wil gaan filmen, veelal met minder licht. De A7R is een prachtmodel maar ook vrij prijzig t.o.v. de normale A7 reeks. Ikzelf schiet met een A7RII die ik jong tweedehands heb gekocht met deels FF lenzen en deels respectabele crop lenzen en ben uitermate tevreden!

Nog een kleine kanttekening toegevoegd: Sony is wel wat minder royaal in lenzenaanbod, zeker 2e hands eventueel. Sigma e.d. maakt vanzelfsprekend ook prima Sony glas, en Sony zelf idem maar naar mijn idee toch merken als Canon meer keuzemogelijkheden.
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Autofotografie: wat voor camera?

Bericht door BullitTV »

Hier nog wat leesvoer mocht je er nog niet over uit zijn en wel willen oriënteren op een full frame systeem camera: https://tweakers.net/reviews/6750/10/fu ... lusie.html
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Plaats reactie

Terug naar “Member's Koffiecorner”