S550 met handbak rijders onder ons is het wellicht wel eens opgevallen dat het koppelingspedaal niet erg makkelijk doseerbaar is omdat het niet echt lineair reageert. Met name bij wegrijden vanuit stilstand vereist dit een geoefende voet en dan nog gaat het de ene keer wat lomper dan de andere. Dit probleem wordt veroorzaakt door de assistentieveer van het koppelingspedaal. In de VS hebben diverse eigenaren ontdekt dat het helemaal verwijderen van deze veer de doseerbaarheid van de koppeling verbetert. Dit is echter niet bevorderlijk voor de levensduur van het mechanisme.
Onze vrienden van Steeda hebben hier inmiddels een oplossing voor ontwikkeld in de vorm van een nieuwe veer met andere karakteristiek. Ik heb deze er sinds eergisteren in zitten. Het koppelingspedaal lijkt een fractie zwaarder te gaan, maar het rijdt inderdaad duidelijk fijner.
Hier het hele verhaal van Steeda achter deze veer:
http://www.steeda.com/blog/2016/02/stee ... available/
En hier een vergelijking van de originele Ford veer (links) en de nieuwe van Steeda (rechts). Hennie heeft ze inmiddels in voorraad.
Steeda assistentieveer voor koppelingspedaal
Moderator: Shelby GT-H
Re: Steeda assistentieveer voor koppelingspedaal
Dit is een mooie oplossing, ik vond de 'sloop' optie eigenlijk nooit wat. Heb zelf nooit zo'n probleem met de standaard veer, maar kennelijk zijn er nogal wat mensen die er wèl moeite mee hebben. Mocht je dus in die categorie vallen, zou ik dit zeker overwegen.
Erwin - 2015 GT Fastback (Roaring Thunder)
Previous: 2015 Ecoboost Fastback (1e levering in NL)
Previous: 2015 Ecoboost Fastback (1e levering in NL)
Re: Steeda assistentieveer voor koppelingspedaal
Hi eric,
Bedankt voor de interessante info. Ik heb hieromtrent een vraagje omdat ik niet meteen een probleem merk bij het uit stilstand vertrekken. Ik heb het wat moeilijker met het overgaan van 1e naar 2de versnelling. Dat lukt me niet altijd even goed, zeker bij een rustige rijstijl. Wanneer ik "vlot" optrek, heb ik daar dan weer geen probleem. Is een oplossing hiervoor de assistentieveer of ligt het gewoon aan mezelf?
Groetjes,
Michael.
Bedankt voor de interessante info. Ik heb hieromtrent een vraagje omdat ik niet meteen een probleem merk bij het uit stilstand vertrekken. Ik heb het wat moeilijker met het overgaan van 1e naar 2de versnelling. Dat lukt me niet altijd even goed, zeker bij een rustige rijstijl. Wanneer ik "vlot" optrek, heb ik daar dan weer geen probleem. Is een oplossing hiervoor de assistentieveer of ligt het gewoon aan mezelf?
Groetjes,
Michael.
Re: Steeda assistentieveer voor koppelingspedaal
Hallo Michael,
Deze veer beïnvloedt vooral de tegendruk van het koppelingspedaal, dus hoe de koppeling aangrijpt. Wat jij beschrijft lijkt me meer de werking van de versnellingsbak. Ik herken het wel een beetje, de tweede versnelling is niet makkelijkste in deze bak. Maar je wagen is nog erg nieuw, als je hem wat verder ingereden hebt zal het schakelen ook iets spoeler gaan is mijn ervaring.
gr Eric
Deze veer beïnvloedt vooral de tegendruk van het koppelingspedaal, dus hoe de koppeling aangrijpt. Wat jij beschrijft lijkt me meer de werking van de versnellingsbak. Ik herken het wel een beetje, de tweede versnelling is niet makkelijkste in deze bak. Maar je wagen is nog erg nieuw, als je hem wat verder ingereden hebt zal het schakelen ook iets spoeler gaan is mijn ervaring.
gr Eric
Re: Steeda assistentieveer voor koppelingspedaal
Hi Eric,
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb idd geen probleem met de tegendruk van de koppeling dus zullen we het probleempje maar op het nieuw zijn van de wagen steken .
Is in ieder geval goede info. Bedankt man!
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb idd geen probleem met de tegendruk van de koppeling dus zullen we het probleempje maar op het nieuw zijn van de wagen steken .
Is in ieder geval goede info. Bedankt man!
- bart-himself
- Berichten: 169
- Lid geworden op: vr 20 aug, 2010 21:30
- Locatie: Larochette Luxemburg
- Contacteer:
Re: Steeda assistentieveer voor koppelingspedaal
Hee Eric,
vandaag eindelijk die nieuwe Steeda veer ingebouwd.
Niet gedaan zoals in de instructie, maar in "ruststand" 2 trekriempjes om 2 wikkelingen zo strak mogelijk gedaan.
Toen ik de koppeling indrukte, viel het geheel er zo uit.
De nieuwe was makkelijk, daar deze veel minder druk heeft.
Was dus zo gebeurd.
Maar om nu te zeggen dag en nacht verschil......nee niet echt.
Het is wel beter maar niet zoals een "normale" auto
Gaat zal ook wel wennen zijn, want het ging al beter dan toen ik hem pas had.
Heb nu "al" 1700km gereden namelijk.....
Nogmaals bedankt voor de tip en Hennie bedankt voor de levering.
vandaag eindelijk die nieuwe Steeda veer ingebouwd.
Niet gedaan zoals in de instructie, maar in "ruststand" 2 trekriempjes om 2 wikkelingen zo strak mogelijk gedaan.
Toen ik de koppeling indrukte, viel het geheel er zo uit.
De nieuwe was makkelijk, daar deze veel minder druk heeft.
Was dus zo gebeurd.
Maar om nu te zeggen dag en nacht verschil......nee niet echt.
Het is wel beter maar niet zoals een "normale" auto
Gaat zal ook wel wennen zijn, want het ging al beter dan toen ik hem pas had.
Heb nu "al" 1700km gereden namelijk.....
Nogmaals bedankt voor de tip en Hennie bedankt voor de levering.
Mustang model 2017
V8 GT, manueel, Custom Pack GT, en voor de rest nog helemaal standaard.
V8 GT, manueel, Custom Pack GT, en voor de rest nog helemaal standaard.