Aanhaalmoment en bandenspanning ...
Moderator: Shelby GT-H
Aanhaalmoment en bandenspanning ...
Ik heb afgelopen week de winterbanden er weer op laten zetten en voor nu al de 3e keer heb ik mij met proces moeten bemoeien. Kennelijk vindt de bandenboer dat met 140 Nm de moeren vast genoeg zitten en dat je de banden tot bijna 3 bar moet oppompen. De handleiding en deur sticker zeggen daarintegen iets heel anders. (204Nm en 2.2 bar) Zelfs als ik het expliciet als opmerking bij de opdracht zet, vinden ze dat dit niet kan kloppen en doen ze maar wat. Ben ik nu Gek? Zijn de getallen voor deze wagen dan echt zo abnormaal?
Erwin - 2015 GT Fastback (Roaring Thunder)
Previous: 2015 Ecoboost Fastback (1e levering in NL)
Previous: 2015 Ecoboost Fastback (1e levering in NL)
Re: Aanhaalmoment en bandenspanning ...
Die 204 Nm klopt inderdaad gewoon, veel mensen vinden het veel, maar dat is de officiële waarde. Mind you met de OEM Ford velgen en moeren. Met een set aftermarket velgen zou ik wel wat voorzichtiger zijn.ErwinM schreef:Ik heb afgelopen week de winterbanden er weer op laten zetten en voor nu al de 3e keer heb ik mij met proces moeten bemoeien. Kennelijk vindt de bandenboer dat met 140 Nm de moeren vast genoeg zitten en dat je de banden tot bijna 3 bar moet oppompen. De handleiding en deur sticker zeggen daarintegen iets heel anders. (204Nm en 2.2 bar) Zelfs als ik het expliciet als opmerking bij de opdracht zet, vinden ze dat dit niet kan kloppen en doen ze maar wat. Ben ik nu Gek? Zijn de getallen voor deze wagen dan echt zo abnormaal?
En 3 bar in een band slaat natuurlijk nergens op. Ik heb zelf 2.3 er in, omdat bij koud weer de spanning makkelijk met 0.1 daalt en de tpms bij 2.1 al begint te piepen is mijn ervaring.
Re: Aanhaalmoment en bandenspanning ...
Ik vind 3 bar ook erg veel, ik kom niet verder dan max 2.4. Andere auto's hebben ook niet zo'n hoge bandspanning nodig, volgens mij.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Re: Aanhaalmoment en bandenspanning ...
204nm is ook niet echt een gangbare waarde. De meeste europese modellen zitten tussen de 100 en 140.
Het 2005 model zit ook op 140nm volgensmij dus de 'vergissing' is wel begrijpelijk
Het 2005 model zit ook op 140nm volgensmij dus de 'vergissing' is wel begrijpelijk
Re: Aanhaalmoment en bandenspanning ...
204 nm is voor een m14 x 1.5 wel erg veel .
Let op winterbanden moet je normaal gesproken met 0.2 bar verhogen .
iwan
Let op winterbanden moet je normaal gesproken met 0.2 bar verhogen .
iwan
Shelby GT500 2011
Re: Aanhaalmoment en bandenspanning ...
Het staat toch echt in het instructieboekje. Ook op Amerikaanse fora vinden veel mensen het erg hoog, maar ook daar is het het voorschrift.
- chrisrombouts
- Donateur 2014
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 19:36
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Aanhaalmoment en bandenspanning ...
Ik heb een paar weken geleden ook winterbanden laten leggen en wel bij de Kwikfit.
Toen de vraag kwam wat het aantrekmoment moest zijn heb ik de manual doorgebladerd en gelijktijdig was de manager Ford aan het bellen.
Toen ik in de manual 204 nm had gevonden kwam hij met een briefje aangelopen met daarop 204 nm.
Ze schrokken er wel van en hadden blijkbaar nog nooit zo'n hoog getal gezien. Ik dacht dat ze zeiden een Transit met 160 al hoog te vinden.
Maar ze hebben het wel gedaan. Nu ben ik dus wel bang dat als je lek rijdt, je dat wiel zelf niet meer los krijgt.
Sta je dan mooi daar langs de weg ! Banden druk is geloof ik ook ongeveer 2.2-2.3 bar.
Toen de vraag kwam wat het aantrekmoment moest zijn heb ik de manual doorgebladerd en gelijktijdig was de manager Ford aan het bellen.
Toen ik in de manual 204 nm had gevonden kwam hij met een briefje aangelopen met daarop 204 nm.
Ze schrokken er wel van en hadden blijkbaar nog nooit zo'n hoog getal gezien. Ik dacht dat ze zeiden een Transit met 160 al hoog te vinden.
Maar ze hebben het wel gedaan. Nu ben ik dus wel bang dat als je lek rijdt, je dat wiel zelf niet meer los krijgt.
Sta je dan mooi daar langs de weg ! Banden druk is geloof ik ook ongeveer 2.2-2.3 bar.
- 06 Mustang , V6-premium + Pony package + veel meer ! SOLD 2016
- 2015 Mustang Ecoboost Coupe, loaded ! OSCAAR 2015 Pacecar. FOR SALE !
- 2017 Mustang GT
"A stampede is louder than a heartbeat"
- 2015 Mustang Ecoboost Coupe, loaded ! OSCAAR 2015 Pacecar. FOR SALE !
- 2017 Mustang GT
"A stampede is louder than a heartbeat"
Re: Aanhaalmoment en bandenspanning ...
Ja dat van die 0,2 bar extra wist ik wel, maar volgens mij is 2,2 + 0,2 meer 2,4 bar dan 2,8 tot 2,9.Shelby schreef:204 nm is voor een m14 x 1.5 wel erg veel .
Let op winterbanden moet je normaal gesproken met 0.2 bar verhogen .
iwan
Erwin - 2015 GT Fastback (Roaring Thunder)
Previous: 2015 Ecoboost Fastback (1e levering in NL)
Previous: 2015 Ecoboost Fastback (1e levering in NL)
- BackToBlack
- Berichten: 185
- Lid geworden op: ma 22 jan, 2018 14:17
- Locatie: Delft
Re: Aanhaalmoment en bandenspanning ...
In het filmpje van CJPony parts spreken ze over heel ander aanhaal moment?? Geen idee wat voor gebruiks aanwijzing zei gebruiken.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... camEVJ3pnM
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... camEVJ3pnM
- BackToBlack
- Berichten: 185
- Lid geworden op: ma 22 jan, 2018 14:17
- Locatie: Delft
Re: Aanhaalmoment en bandenspanning ...
Ik maar denken dat hij het over 150Nm heeft.
Dan zal ik mijn boutjes nog ff nalopen