Banden slijtage

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2015

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
fvdw
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 jan, 2016 11:05

Banden slijtage

Bericht door fvdw »

Ik heb nu 31000 km gereden met de mustang, verleden week de winterbanden er op gelegd. In de zomer rijd ik op de p zero die er origineel oplaggen. Wat opviel aan de slijtage van de p zero was dat de slijtage van de rechterachterband beduidend groter was dan de andere banden, aan de buitenkant nog 2.8 mm aan de binnenzijde wat meer de andere banden hebben nog ruim 5 mm. Van de 24 maanden dat de auto oud is hebben er 10 maanden winterbanden op gelegen dus best wel fors die slijtage vooral rechtsachter.
Vervolgens ook maar eens de winterbanden gemeten, ook daar rechts achter meer slijtage dan de andere banden. Rechts achter nig 5.5 mm aan de buitenkant maar zeker 1 mm meer aan de binnenzijde, de andere banden tussen 6.5 en 7 mm.
Mij lijkt het dat mogelijk de uitlijning van het rechterachterwiel niet helemaal goed is. Of zou het komen dat het rechterachterwiel sneller slijt door uit accelereren in de bocht.
De vraag is of je voor een achterwiel de uitlijning kunt bijstellen zoals bij voorwielen waar je bv toespoor kunt corrigeren ??
Fastback Ecoboost model 2016 magnetic
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Banden slijtage

Bericht door Swordfish79 »

rechts achter slijt altijd sneller. Door alle rotonde's bijvoorbeeld. ;-)
viel mij laatst ook op bij mijn daily.

Niet aan het handje
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Banden slijtage

Bericht door Gearz »

Rechter achterwiel van een achterwiel aangedreven auto slijt normaliter harder aangezien dit wiel de meeste aandrijving krijgt.
De gerenommeerde banden speciaalzaak zal zijn klanten adviseren om de linker en rechter band op de aangedreven as om en om te verwisselen om een gelijkmatig slijtage patroon te krijgen. Wel opletten dat,-aangezien tegenwoordig veel banden van het directionele type zijn-, de band in de juiste draairichting onder de auto gemonteerd wordt.
Heb je het vermoeden dat de slijtage ondanks alles abnormaal is terwijl de bandenspanning altijd op orde is geweest of als er recent iets is veranderd aan de ophanging (bijv. verlaagd etc) dan zou ik eens e.e.a laten checken bij een in uitlijnen gespecialiseerd bedrijf, alle vier de assen moeten gezamenlijk correct worden uitgelijnd.



Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Banden slijtage

Bericht door Eric »

Volgens mij kunt je camber achter niet afstellen, alleen toespoor.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Banden slijtage

Bericht door Gearz »

Door een evt. verlagen van de suspensie of montage van wielen met een afwijkende offset zou een verandering in camber ontstaan kunnen zijn.
Camber zou je in dat geval dan enkel kunnen herstellen door montage van een aftermarket camber kit.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
fvdw
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 jan, 2016 11:05

Re: Banden slijtage

Bericht door fvdw »

Dank voor de reacties, meer slijtage rechtsachter kan dus normaal zijn. Maar dan moeten meer mensen dit phenomeen hebben, heeft iemand met een s550 hetzelfde geconstateerd door profiel dieptes te meten?

Ter info mijn auto heeft geen spoorverbreders en is niet verlaagd, standaard dus vwb ophanging
Fastback Ecoboost model 2016 magnetic
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Banden slijtage

Bericht door Eric »

Volgende week komen mijn winterwielen er weer op, zal eens kijken hoe het bij die van mij (verlaagd en 20" staggered) is.
fvdw
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 jan, 2016 11:05

Re: Banden slijtage

Bericht door fvdw »

Gisteren uitlijning laten nameten
Achterwielen
Sporing
li 0 graden 28 minuten
Re 0 g 11 min

Camber
Li -1 g 43 m
Re -0 g 39 m

Rijlijn 0 g 8 m

Camber Li hebben ze bijgesteld zeggen ze naar -1 g 20 m

Volgens mij is die aanpassing verwaarloosbaar, ook geeft een negatief camber denk ik meer slijtage aan de binnenzijde van de band en verklaard die slijtage van rechts achter niet die ik zie, daar is de buitenzijde meer gesleten. Ook is -1 graad camber volstrekt normaal toch.
Die uitlijning is prima in orde lijkt mij (vooras is ook gecontroleerd. Sporing 0 g 1 m camber beide zijden rond -1 graad)

Zal dan toch wel te maken hebben met de snelheid waarmee ik de rotondes neem :lol: Of een slechtere pzero, ik lees op duitse forum dat er verschil is in slijtvastheid van die pirelli banden
Fastback Ecoboost model 2016 magnetic
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Banden slijtage

Bericht door Eric »

fvdw schreef: za 09 dec, 2017 09:37Of een slechtere pzero, ik lees op duitse forum dat er verschil is in slijtvastheid van die pirelli banden
Wat is er niet slecht aan die krengen :mrgreen:
fvdw
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 jan, 2016 11:05

Re: Banden slijtage

Bericht door fvdw »

Hallo Eric, heb je banden nog kunnen meten bij de wissel?
Fastback Ecoboost model 2016 magnetic
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Banden slijtage

Bericht door Eric »

fvdw schreef: wo 13 dec, 2017 20:46 Hallo Eric, heb je banden nog kunnen meten bij de wissel?
Ja toevallig net de factuur gekregen waar het op stond. Rechts had voor en achter een halve millimeter minder dan links. Niet echt verbazingwekkend dus.
Plaats reactie

Terug naar “2015 - Current”