koplampen condens
Moderator: Shelby GT-H
koplampen condens
Vanmorgen was het bij ons zomaar droog, en mijn vrouw en ik maakten het eerste echte plezierritje. De auto is door haar goedgekeurd!
We hadden onderweg wel een beetje regen, en ik bemerkte bij terugkomst dat er in de rechterkoplamp aardig wat condens zat, dat er VOOR de rit NIET zat. Ook de linker koplamp heeft een beetje condens, maar dat is lastiger te zien. Tja, mag dit zomaar bij een nieuwe auto.......
host pictures
free pic upload
We hadden onderweg wel een beetje regen, en ik bemerkte bij terugkomst dat er in de rechterkoplamp aardig wat condens zat, dat er VOOR de rit NIET zat. Ook de linker koplamp heeft een beetje condens, maar dat is lastiger te zien. Tja, mag dit zomaar bij een nieuwe auto.......
host pictures
free pic upload
Re: koplampen condens
De mijne heeft dit ook, net als de achterlichten. Schijnt normal te zijn....
Re: koplampen condens
Wat kan helpen op een droge dag met lage luchtvochtigheid kapje voor lampwissel er af halen met een fohn een tijdje spoelen met warme lucht, dekseltje weer erop.
Fastback Ecoboost model 2016 magnetic
Re: koplampen condens
Ik lees werkelijk heel tegenstrijdige berichten de US forums: inderdaad normaal, tot mag niet, lekkende seal, maar ook zijn er units (van andere bouwjaren) die een ontluchting hebben. In ieder geval hadden we gereden, en drie uur later zat het er nog. En net even gekeken, donker, koud, was het veel minder, maar het zit er nog, aan BEIDE kanten.
Zelfs een leek weet dat er geen condens in mag komen, en dat dit op de lange duur problemen gaat geven. De US dealers maken zich er gewoon makkelijk van af door te zeggen dat het hoort. Waarom hebben sommigen het dan niet en anderen wel? En waarom had ik er bij mijn vorige auto geen last van? 'Hoorde' het dan ook of niet?
Ik lees zelfs op een US forum dat er een suggestie is om gaatjes te boren in het kunststof glas. Als dat al kan is dat natuurlijk gene oplossing: als je en gaatje boort kun je het condens er uit halen door bv. een fohn of de zon er op te zetten, maar het probleem zal weer terug komen omdat nieuw vocht binnen komt.
Zelfs een leek weet dat er geen condens in mag komen, en dat dit op de lange duur problemen gaat geven. De US dealers maken zich er gewoon makkelijk van af door te zeggen dat het hoort. Waarom hebben sommigen het dan niet en anderen wel? En waarom had ik er bij mijn vorige auto geen last van? 'Hoorde' het dan ook of niet?
Ik lees zelfs op een US forum dat er een suggestie is om gaatjes te boren in het kunststof glas. Als dat al kan is dat natuurlijk gene oplossing: als je en gaatje boort kun je het condens er uit halen door bv. een fohn of de zon er op te zetten, maar het probleem zal weer terug komen omdat nieuw vocht binnen komt.
Re: koplampen condens
Je had ook een boekje toch? Pagina 224 (bij mij) staat een heel hoofdstuk over condens in de koplamp en dat dit normaal is omdat ze niet water/lucht dicht zijn.
Re: koplampen condens
Ik ben nog lang niet bij dat hoofdstuk maar ga dit uiteraard versneld lezen.
Ik heb ook inmiddels een informatief filmpje gezien op Youtube:
Vroeger waren koplampen van glas, en de achterzijde was er aan vast geseald. Er drong daardoor geen vocht door naar binnen, tenminste, dat was niet de bedoeling.
Tegenwoordig worden de lampen van kunststof gemaakt. Dat is goedkoper, en veel lichter. Het heeft echter ook nadelen, want het zet veel meer uit en krimpt veel meer dan glas, zeker aan de voorzijde en zeker als de lichten aan staan. Hoewel de voor- en achterzijde wel aan elkaar geseald zijn, trekt het materiaal ook door de fijne openingen waardoor de lampen en bedradingen bevestigd zijn fijne lucht aan die condens bevat. De meeste (alle) moderne units hebben aan de achterzijde ook een of enkele luchtdoorvoergaatjes, waardoor de lucht in de unit kan circuleren. Als de unit verwarmd wordt doordat het licht aangezet wordt zal het condens meestal weer verdwijnen.
De lichtunits demonteren om deze reden is een ondoenlijke zaak bij een 2015+ model (en ik geloof ook bij eerdere) omdat de hele voorpartij verwijderd moet worden.
je kunt inderdaad het condens verwijderen door een lamp te verwijderen (zal ook wel niet zo makkelijk zijn) en daar een fohn op los te laten. Feit blijft dat ik het vreemd vindt dat sommige auto's dit wel en andere dit niet hebben.
Ik heb ook inmiddels een informatief filmpje gezien op Youtube:
Vroeger waren koplampen van glas, en de achterzijde was er aan vast geseald. Er drong daardoor geen vocht door naar binnen, tenminste, dat was niet de bedoeling.
Tegenwoordig worden de lampen van kunststof gemaakt. Dat is goedkoper, en veel lichter. Het heeft echter ook nadelen, want het zet veel meer uit en krimpt veel meer dan glas, zeker aan de voorzijde en zeker als de lichten aan staan. Hoewel de voor- en achterzijde wel aan elkaar geseald zijn, trekt het materiaal ook door de fijne openingen waardoor de lampen en bedradingen bevestigd zijn fijne lucht aan die condens bevat. De meeste (alle) moderne units hebben aan de achterzijde ook een of enkele luchtdoorvoergaatjes, waardoor de lucht in de unit kan circuleren. Als de unit verwarmd wordt doordat het licht aangezet wordt zal het condens meestal weer verdwijnen.
De lichtunits demonteren om deze reden is een ondoenlijke zaak bij een 2015+ model (en ik geloof ook bij eerdere) omdat de hele voorpartij verwijderd moet worden.
je kunt inderdaad het condens verwijderen door een lamp te verwijderen (zal ook wel niet zo makkelijk zijn) en daar een fohn op los te laten. Feit blijft dat ik het vreemd vindt dat sommige auto's dit wel en andere dit niet hebben.
Re: koplampen condens
Het stukje gelezen vanaf blz. 224. Condens is normaal en zal binnen 48 uur verdwijnen door de 'vents'. Het komt er gewoon op neer dat er niets aan de hand is zolang het maar fijne condens is, en geen druppels. Het heeft geloof ik ook te maken met het volgende: Xenon wordt heter dan halogeen. Daardoor wordt de lucht in de unit dus verwarmd en de moleculen in warme lucht bewegen sneller, waardoor er meer vocht opgenomen kan worden, en bevat warme lucht dus meer vocht dan koude lucht. Vervolgens worden de lampen na de rit uitgezet, koelt de lucht in de unit dus af, en het vocht zal zich afzetten op de omgeving, het glas dus.
Re: koplampen condens
De xenons in de US modellen zijn ook nog eens ongeveer 30% sterker dan in de EU modellen en worden dus waarschijnlijk ook heter.
Re: koplampen condens
Ja, dat is waar. Net even gekeken, alle condens is verdwenen, zoals te verwachten en voorspeld. De auto staat nu trouwens ook al de hele dag in de regen. "Voorzichtige" conclusie: er is dus geen lekkage van de koplampunits, maar het is zuiver de combinatie luchtvochtigheid/warmte binnen in en buiten de unit.
Laatst gewijzigd door keesie25 op do 12 mar, 2020 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: koplampen condens
Normaal gezien temperatuurverschil xenon en buitenlucht
NEW: Mustang Fastback Ecoboost Color Magnetic Grey
OLD: Mustang Fastback 4.0 V6 Color Candy Apple Red
Pas Op, Het rijden in een Ford Mustang kan serieus nekklachten bij voorbijgangers veroorzaken :)
OLD: Mustang Fastback 4.0 V6 Color Candy Apple Red
Pas Op, Het rijden in een Ford Mustang kan serieus nekklachten bij voorbijgangers veroorzaken :)