Aluminium corrosie motorkap

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2015

Moderator: Shelby GT-H

fvdw
Berichten: 158
Lid geworden op: za 09 jan, 2016 11:05

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door fvdw »

Eric schreef: di 23 feb, 2021 11:55 Ik heb liever een klein plekje boven m'n koplamp dan een motorkap met kleurverschil.
Helaas blijft het niet bij een plekje wordt alleen maar erger en groter
Fastback Ecoboost model 2016 magnetic
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door keesie25 »

De plekjes op de motorkap zaten bij mij alleen maar op de rand van de linker koplamp. Lees ik het goed dat diverse anderen hier het ook alleen maar op die plaats hebben?

Afijn, mijn vorige 2007 GT had deze corrosie ook en dat was een grijze metallic. Een klein stukje spuiten leverde toen kleurverschil op, dus: ofwel alleen die plekjes behandelen, afplakken en een andere kleur geven (in mijn geval koos ik voor zwart) OF de hele motorkap laten spuiten. Dat laatste deed ik niet, want dat kostte niet alleen veel meer geld, maar je hebt natuurlijk altijd kans dat de corrosie weer terugkomt en dan blijf je aan de gang.

Bij de rode 2015 die ik nu heb kwamen er dus de afgelopen maanden ook wat plekjes, alleen boven de linker koplamprand.
Velen van ons zullen zeggen: je bent een pietlut, maar je kijkt er iedere keer weer naar of het verder gegaan is. Ik heb dus van de week de zaak laten beoordelen door het schadebedrijf waar ik kom als ik wat heb (niet al te vaak.....)

Wederom was het voorstel: hele kap of alleen dat plekje. De keuze was nu iets makkelijker dan bij mijn vorige auto, want: deze rode is NIET metallic. Alleen dat plekje laten doen, en ik moet zeggen, het is perfect gedaan, ik zie geen verschil. Ik heb geprobeerd een foto te maken van hoe het er uit zag GISTERMORGEN, voordat ik naar dat bedrijf ging.

Afbeeldingimage hosting
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door keesie25 »

De grootste corrosieplek zit precies in het midden boven de lamp. Niet of wel laten maken is denk ik een logische keus: je moet WEL het geld hebben, EN des te langer dat je het uitstelt, des te duurder zal het worden omdat de corrosie erger word.

GISTERMIDDAG kon ik de auto alweer ophalen met het verzoek om drie dagen niet door de wasstraat te gaan omdat er anders krasjes zouden kunnen ontstaan. Ik ben nog nooit in een wasstraat geweest, dus dat was geen punt.

Hierbij een foto (zelfde camera), GISTERMIDDAG. De kleur lijkt heel anders, maar dat heeft natuurlijk te maken met het licht op dat moment.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door keesie25 op vr 28 apr, 2023 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door peer »

Ik heb het bij mij ook laten maken, als je er niets aan doet wordt het alleen maar erger. Een klein puntje is makkelijk onzichtbaar weg te werken, als het een hele plek wordt dan is het een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door Eric »

Heb jij hem ook laten spot repairen Peter, of helemaal laten spuiten?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door peer »

Ik heb een spot repair gedaan (laten doen), bij mij was het slechts 5mm groot (dacht eerst dat het steenslag was).
Daarna ook weer de 'ceramic coating' over die plek laten aanbrengen en zelfs als je het weet kan je het eigenlijk nieteens zien.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door keesie25 »

Inmiddels twee jaar verder, en het plekje op de motorkap was deels teruggekomen. GEEN garantie, maar dat wist ik al, hadden de garage en ik ook al besproken destijds.
MAAR: er zaten nu ook op beide voorspatborden, ongeveer 5 cm vanaf de aanhechting met de voorbumper, plekjes die vanaf de rand omhoog kwamen. Wat ik vreemd vind is dat dit op exact dezelfde plekken aan beide zijden was.

Afijn, de garage had het voorstel om BEIDE spatborden HELEMAAL te spuiten waarbij de '5.0' emblemen verwijderd moesten worden en eventueel ook de hele motorkap spuiten. Dit alles wederom NIET onder garantie. Ik hoefde daar niet lang over na te denken:

NEE, dat doe ik dus niet! Het kost ten eerste een vermogen, en ten tweede komt het misschien over een jaar of wat weer terug, zodat ik dan weer de klos ben.

Ik ben dus gaan markten en kwam bij een garage op een steenworp afstand van de eerste. Men stelde 'spotrepair' voor, ofwel: de plek op de motorkap repareren en spuiten waarbij het spuitwerk uitwasemt en waardoor je geen afscheiding ziet. Het repareren van de spatborden en spuiten zou men doen tot aan de rand waar het knikje in het spatbord zit (dus pakweg 5 cm vanaf de onderrand).

Na twee dagen de auto terug gekregen en hoewel ik kritisch ben ziet het er zeer goed uit! Er is absoluut geen spoor van reparatie /spuiten te zien. (foto's hebben nu geen zin). Ik ben er weer blij mee. WEL aangetekend dat de kleur van mijn auto basic is en GEEN metallic (heb ik mazzel.....).
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Hey Kees, mooi dat het met een spotrepair gefixt kon worden :ok:
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1525
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door grandmaster n »

Toch wel bizar dat zo'n nieuwe auto zo snel roest.... :roll:

gr
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door keesie25 »

Tja, hij is van begin 2015, dus ook al weer 8 jaar oud, maar hij had het ook al in 2021. Met 10.000 mijl op de klok of zo......
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door Big_fun_58 »

Het lijkt wel of ze in de fabriek de aluminium motorkappen vóór het spuiten op een "stalen" frame hebben laten steunen?
Allemaal op de zelfde plek corrosievorming?
Elektrolyse?
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door keesie25 »

Ja, net wat ik zei, de corrosie op de spatborden is aan beide zijden op exact dezelfde plaats, en NIET op de plek waar spatbord en bumper samen komen.
Laatst gewijzigd door keesie25 op wo 03 mei, 2023 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door saf1908 »

grandmaster n schreef: di 02 mei, 2023 16:10 Toch wel bizar dat zo'n nieuwe auto zo snel roest.... :roll:
gr
Inderdaad. Onacceptabel tegenwoordig.
Ik heb hier nog een VW Polo staan uit 2003. Staat 24/7 buiten, wordt 2x p/jr gewassen en totaal niet voorzichtig mee omgegaan. Zit geen spatje roest aan. Niet dat dit uniek is, het is vooral uniek dat Ford hierbij niet heeft zitten opletten blijkbaar.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door peer »

keesie25 schreef: vr 28 apr, 2023 19:48 Inmiddels twee jaar verder, en het plekje op de motorkap was deels teruggekomen. GEEN garantie, maar dat wist ik al, hadden de garage en ik ook al besproken destijds.
MAAR: er zaten nu ook op beide voorspatborden, ongeveer 5 cm vanaf de aanhechting met de voorbumper, plekjes die vanaf de rand omhoog kwamen. Wat ik vreemd vind is dat dit op exact dezelfde plekken aan beide zijden was.

Afijn, de garage had het voorstel om BEIDE spatborden HELEMAAL te spuiten waarbij de '5.0' emblemen verwijderd moesten worden en eventueel ook de hele motorkap spuiten. Dit alles wederom NIET onder garantie. Ik hoefde daar niet lang over na te denken:

NEE, dat doe ik dus niet! Het kost ten eerste een vermogen, en ten tweede komt het misschien over een jaar of wat weer terug, zodat ik dan weer de klos ben.

Ik ben dus gaan markten en kwam bij een garage op een steenworp afstand van de eerste. Men stelde 'spotrepair' voor, ofwel: de plek op de motorkap repareren en spuiten waarbij het spuitwerk uitwasemt en waardoor je geen afscheiding ziet. Het repareren van de spatborden en spuiten zou men doen tot aan de rand waar het knikje in het spatbord zit (dus pakweg 5 cm vanaf de onderrand).

Na twee dagen de auto terug gekregen en hoewel ik kritisch ben ziet het er zeer goed uit! Er is absoluut geen spoor van reparatie /spuiten te zien. (foto's hebben nu geen zin). Ik ben er weer blij mee. WEL aangetekend dat de kleur van mijn auto basic is en GEEN metallic (heb ik mazzel.....).
Mijn 2016 had hetzelfde, na de reparatie kwam het na 2 jaar alweer terug en ook de spatboarden aan beide kanten. Alleen bij mij was het juist op de 'wielrand'.

Ik ben zelf niet zo's fan van de spot repairs, de meeste bedrijven gebruiken een 'uitspuit verdunning' om de blanke lak te laten uitvloeien. wat ze er alleen niet bij vertellen is dat dit de UV protectie van de blanke lak aantast en dat na een jaar of 2 in de zon er verkleuring op die plekken ontstaan. Maar dat is eventueel te voorkomen door een UV beschermende keramische coating toe te passen.
Gebruikersavatar
petersdappie
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Aluminium corrosie motorkap

Bericht door petersdappie »

Corrosie is wel zorgelijk. Ik dacht dat het bij deze nieuwe modellen zou zijn opgelost. Blijkbaar niet dus. Mijne vorig jaar aangekochte 2015 had het (nog) niet. Inmiddels om andere reden gespoten. In de gaten blijven houden dus.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Plaats reactie

Terug naar “2015 - Current”