Apple Carplay op elke 2015+ GT?

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2015

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cenobyte
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 09 aug, 2010 07:18
Contacteer:

Apple Carplay op elke 2015+ GT?

Bericht door cenobyte »

Ik las vandaag dat in de 2015+ Mustang drie audio systemen zijn te krijgen: standaard met 6 speakers, Shaker met 9 speakers en Shaker Pro met 12 speakers en sub woofer, klopt dat?

Kun je op alle systemen Apple Carplay gebruiken? En zo ja, kun je dan ook gewoon je navigatie van je iPhone gebruiken? Dit in verband met feit dat de ingebouwde navigatie van een US model blijkbaar niet in NL werkt? Ik heb eigenlijk totaal geen ervaring met Apple Carplay :lol:
Groetjes,
Mario

2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Apple Carplay op elke 2015+ GT?

Bericht door Eric »

Dit is niet zo simpel als het lijkt omdat de systemen verschillen per uitvoeringsniveau, modeljaar en markt.

Als eerste heb je het basissysteem met piepklein scherm en 6 speakers. Dit zit alleen in de US spec basismodellen van 2015 tot en met heden. In de EU modellen is dit systeem nooit geleverd geweest. Met dit systeem kun je eigenlijk niets en het is ook niet compatible met CarPlay of Android Auto.

Auto's met het premium pakket hebben systemen met het grote scherm en 9 of 12 speakers. Die lijken allemaal hetzelfde maar dat is verre van waar. Alle modeljaar 2015 auto's hebben Sync2. Ook dit is niet compatible. In de US modellen is met ingang van modeljaar 2016 Sync2 vervangen door Sync3. Bij de EU modellen is dit een jaar later, dus pas vanaf modeljaar 2017.

Sync3 is wel compatible met CarPlay en Android Auto, maar out of the box pas vanaf modeljaar 2017. Bij US 2016 modellen moet je eerst een flinke firmware update doen, maar daarmee is het wel te activeren.

Dan vwb het gebruiken van een eventueel aanwezige navigatiemodule in een US model. Met een 2015 kan dat probleemloos, Sync2 werkt namelijk met kaartdata op een SD card en als je die vervangt door een EU exemplaar (F indicatie) werkt het gewoon. Bij een US spec auto met Sync3 (dus modeljaar 2016 of nieuwer) gaat die vlieger niet meer op en moet je met de firmware en de in het apparaat opgeslagen kaartdata aan de slag. Dat is duur en complex en dan heb je nog steeds maar het per definitie verouderde Ford navigatiesysteem. Ik zou er gewoon een smartphone aan hangen en Google Maps gebruiken via CarPlay of Android Auto.
Gebruikersavatar
cenobyte
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 09 aug, 2010 07:18
Contacteer:

Re: Apple Carplay op elke 2015+ GT?

Bericht door cenobyte »

Dank je voor de uitgebreide reactie! Ik zal met mijn wensenpakket (2015 of 16 model) dan toch bij een ouder Sync2 systeem terecht komen vermoed ik. Is daarmee wel gemakkelijk muziek af te spelen vanaf je iPhone met bijvoorbeeld Bluetooth?

Ik zag inmiddels op internet/Youtube dat het oudere Sync2 relatief simpel zelf te verangen is door een Sync3 systeem, maar dat is wel een dure aanschaf denk ik? Op die betreffende website was de aanschaf alleen al 1800 dollar. Dat steek ik dan liever in een leuke set velgen of een quad tip uitlaat :lol:
Groetjes,
Mario

2017 Mustang GT convertible Ruby Red
1986 Corvette Indy 500 Pace Car convertible
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Apple Carplay op elke 2015+ GT?

Bericht door Eric »

Ja muziek via Bluetooth is geen probleem, ook bij Sync2 werkt dat al prima.

Een losse Sync3 set zonder navigatie kost iets van 600 dollar. Alleen dan moet je hem nog wel hier zien te krijgen natuurlijk.
Plaats reactie

Terug naar “2015 - Current”