Macks Tour de Crap

Je hoeft geen account te hebben....gewoon je foto uploaden.......

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Macks Tour de Crap

Bericht door Mack »

Afbeelding

Tour de Crap

Een tijdje terug zocht ik op dit forum een bestemming voor een roadtrip met de Mustang. Mijn vrouw en dochter gingen met mijn schoonzus en schoonmoeder een stedentrip maken, waardoor ik een weekend eenzaam en alleen moest achterblijven. Dus al snel rees het plan met de Mustang weg te gaan.

Afgelopen weekend was het zover.

Ik besloot een aantal bestemmingen aan te doen die niet kindvriendelijk waren en waar vrouwlief gegarandeerd zich ging afvragen waarom ik zoveel foto's moest maken. In mijn eentje kon ik er naar hartelust alle foto's maken die ik wilde.

En zo vertrok ik op zaterdagochtend naar mijn allereerste -en tevens verst weg gelegen- bestemming: het circuit van Reims-Gueux. Dit oude F1 circuit uit 1926 werd in 1972 uit veiligheidsoverwegingen gesloten, maar omdat het een stratencircuit was, loopt een huidige N-weg over het oude rechte stuk. De pits en de tribunes staan er nog, en zijn een aantal jaar geleden gerestaureerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn reis vervolgde op de oude Route Nationale terug naar België. Ik liep al hopeloos achter op schema, maar de koolzaadvelden stonden er zo mooi bij dat ik het niet kon maken om geen foto's te maken.

Omdat ik lekker ouderwets met geprint routeboek en zonder smartphone reis, reed ik uiteraard hopeloos fout. Eenmaal terug in België kwam ik prompt in de file terecht.

Afbeelding

Ik houd van oude troep. Vervallen, verlaten gebouwen zonder ramen. Overblijfsels van een vroeger leven waar ooit mensen woonden of werkten, maar die nu eenzaam zijn achtergelaten. In Nederland is dat niet veel te vinden, want hier breken we alles meteen af, maar in België, zeker in Wallonië, is er nog genoeg.

Het gebied was vroeger beroemd om de industrie, met name de kolen, maar dat is allang voorbij. Wat overgebleven is, is armoede, werkloze mensen en oude vervallen industriële panden. En dat laatste: daar kwam ik voor.


Afbeelding

Ik bezocht meerdere oude steenkoolmijnen en kolenwasserijen. Mensen vroegen zich af waarom ik daar was, maar ik bleef gewoon foto's nemen. Eén kolenwasserij wilde ik zeker bezoeken: die zag er zo tof uit en zelf de Google Maps-auto kon er komen, dus ik toch ook?

Alleen was er weer een omleiding, waardoor ik van mijn route moest afwijken en hopeloos verdwaalde. Door mijn eerdere vertragingen was het al laat, en na een uur doelloos rondrijden dacht ik: ik kap ermee, ik ga wel naar mijn hotel. En toen kwam ik erlangs.

In het laatste licht van de dag maakte ik mijn mooiste foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om half tien arriveerde ik in mijn hotel met parkeerplaats. Pas nadat ik de laag vliegen van mijn bumper had gewassen kon ik een hapje gaan eten. Een lange, maar zeer geslaagde dag was het geweest.

De volgende ochtend was het al vroeg dag, want ik had nog meer bestemmingen gepland dan op de vorige dag. Dus op zondagochtend om kwart voor negen zat ik te ontbijten naast een mooi kasteel.

Afbeelding

Afbeelding

Deze dag zou vooral gaan om de verschillende scheepsliften die dit gebied rijk is. In Thieu zag ik de eerste: Ascenseur de bateaux No. 4, gebouwd in 1917. Deze liften, er zijn er in totaal vier, vervingen een aantal sluizen en zijn ondertussen werelderfgoed.

Er was geen plek om de auto en de lift samen te fotograferen, dus ik parkeerde de Mustang op de stoep om te kijken waar ik goede foto's kon nemen. Toen ik terugkwam, stonden de arbeiders van de lift om mijn auto heen en waren ze foto's aan het nemen. Toen er een boot kwam, mocht ik pal naast de lift staan, dus ik had perfect uitzicht toen de boot met de lift omhoog ging. Daarna gaven de heren me een rondleiding. Dat zijn dus de bijkomende voordelen als je met een Mustang rijdt!

Afbeelding

Afbeelding

De weg werd vervolgd langs de enorme nieuwe scheepslift van Thieu-Strépy, die de oude liften verving in 2002. Vervolgens bezocht ik de oude liften No. 2 en No. 3., een mijncomplex-museum en nog een kasteel.

Afbeelding

Speciaal voor Marc:
Afbeelding

Afbeelding

Hierna kwam ik aan bij een ander hoogtepunt: het hellend vlak van Ronquières. Hier kunnen schepen in enorme bakken van 91 meter op wielen op een 1500 meter lange baan een hoogteverschil van 68 meter overbruggen.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens deed ik het middelpunt van deze industriële streek aan: Charleroi. Ik bereed de "meest deprimerende straat ter wereld": de Route de Mons. In deze straat wisselen grauwe huizen en roestige fabrieken elkaar af.

Afbeelding

Afbeelding

Na nog een uniek bezoek aan een verlaten koeltoren en een oude cementfabriek was de dag weer om en kon ik de terugreis aanvaarden. Zondagavond kwam ik moe maar zeer voldaan weer thuis aan. Mijn trouwe Mustang, die afgelopen jaren zo weinig had gereden, reed als een droom en heeft me niet in de steek gelaten. De reacties onderweg waren geweldig en het hele weekend was één groot avontuur.

Afbeelding

Het is mijn bedoeling een mooi verhaal voor de Pony Corral te schrijven over mijn avonturen
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
philip
Berichten: 698
Lid geworden op: zo 28 jun, 2009 19:47
Locatie: Torhout

Re: Macks Tour de Crap

Bericht door philip »

Nice Mack, ook leuk geschreven.
Die foto met de blauwe grafitti is mijn persoonlijke favoriet!
Mustang 2005 GT Convertible - Screaming Yellow - " still to be checked" RWHP - ??? Nm Koppel
Way to many mods to tell ... But it sure feels nice to be blown by twins ;)
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1525
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Macks Tour de Crap

Bericht door grandmaster n »

Mooi verhaal en prachtige foto's.
Ben wel benieuwd naar je ouderwetse routeboek!!

gr
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Macks Tour de Crap

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Mooie foto's Mack. :ok:
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Macks Tour de Crap

Bericht door Mack »

grandmaster n schreef:Ben wel benieuwd naar je ouderwetse routeboek!!
Dat is echt 15 A4tjes met google maps kaartjes en "hier links, daar rechts" :lol:

Zelf gemaakt met Google Maps voornamelijk
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Nico67
Berichten: 116
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:11
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Macks Tour de Crap

Bericht door Nico67 »

Top man... Doe mij ook zo,n weekend :)
Meer geluk....dan wijsheid :-)
Gebruikersavatar
tonmustang
Berichten: 447
Lid geworden op: di 21 sep, 2004 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Macks Tour de Crap

Bericht door tonmustang »

Mooie route en mooi verhaal. Ben 3 jaar geleden ook op dat circuit geweest .

Gr. Ton
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5300
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: Macks Tour de Crap

Bericht door Neko- »

Dat zijn een heleboel stops geweest, en een aantal hele mooie foto's :)
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Macks Tour de Crap

Bericht door BullitTV »

Toffe trip zo te zien/lezen, en mooie foto's!
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
chrisrombouts
Donateur 2014
Berichten: 1189
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 19:36
Locatie: Noord-Brabant

Re: Macks Tour de Crap

Bericht door chrisrombouts »

Zoals we ondertussen wel van jouw gewend zijn, wederom een mooie reportage.
Prachtige foto met die graffiti maar die er net onder staat is ook een geweldig mooi plaatje.
Verder zijn die scheepsliften natuurlijk bekende plekken voor mij als scheepvaart liefhebber.
- 06 Mustang , V6-premium + Pony package + veel meer ! SOLD 2016
- 2015 Mustang Ecoboost Coupe, loaded ! OSCAAR 2015 Pacecar. FOR SALE !
- 2017 Mustang GT

"A stampede is louder than a heartbeat"
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Macks Tour de Crap

Bericht door Gearz »

Mooie foto's en verhaal Mack :ok:
Tevens een paar goede bezoek suggesties !
Een paar zeer welbestede dagen zo blijkt.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Macks Tour de Crap

Bericht door 1967coupe »

Gaaf man, zag op fb al geregeld dingen langskomen.
Inderdaad mooi voor het clubblad!
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
DanielSmit
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 09 apr, 2014 10:15
Locatie: Zuid Holland

Re: Macks Tour de Crap

Bericht door DanielSmit »

Gaaf mack, thx voor het delen :ok: mooie foto's en leuk geschreven
Gewoon omdat het kan :)
Gebruikersavatar
WietseH
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 28 apr, 2014 21:44
Locatie: Groningen

Re: Macks Tour de Crap

Bericht door WietseH »

Prachtige foto's en mooi verhaal erbij! :ok:
Als ik dit zo zie zou ik willen dat ik wat zuidelijker woonde, het is voor mij meteen een wereldreis :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 433
Lid geworden op: do 21 aug, 2008 18:14
Locatie: Noord-west Brabant

Re: Macks Tour de Crap

Bericht door Jasper »

:kewl:
1965 mustang fastback, 289 2v Prairie bronze. (sold 28-08-2014)
1967 mustang coupe, 289 4v midnight blue.
Plaats reactie

Terug naar “Show je Mustang of Ford hier.....”