gezocht oliefilter voor c4 transmissie met diepe pan

Plaats wat je te koop hebt of zoekt.......

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

gezocht oliefilter voor c4 transmissie met diepe pan

Bericht door sjirafje »

Ik heb onlangs mijn 1965 C4 automaat laten reviseren. Omdat ik een diepere pan onder mijn automaat heb zitten dan de standaard pan was het advies om ook een diepe filter te monteren. Helaas blijkt die via de kanalen van het revisiebedrijf vooralsnog niet te bestaan of niet leverbaar.

Mogelijk heeft er origineel bij de diepe pan ook een diepe filter gezeten maar is die in het verleden ooit vervangen door een standaard platte filter.

Volgens mij heb ik deze pan:
Afbeelding

Nu zit ik al een avondje te zoeken op internet maar ik ben nog geen geschikte diepe filter tegen gekomen. Voor latere jaren c4 en c5 heb ik wel een diepe filter voorbij zien komen maar die past niet op de c4 van de eerdere jaren.

Wie heeft er suggesties?
Laatst gewijzigd door sjirafje op ma 06 jul, 2020 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: gezocht oliefilter voor c4 transmissie met diepe pan

Bericht door sjirafje »

Overigens lees ik hier:
NOTE: Deep pans do not require filter extensions for proper function. Leaving the filter in the stock location will keep the filter from sitting in any foreign debris that might be in the bottom of the pan.
btw: de filter van de 73 Bronco past niet.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: gezocht oliefilter voor c4 transmissie met diepe pan

Bericht door edgar »

Ik heb dezelfde diepe pan. Ik gebruik het normale filter zonder problemen. Als je niet terrein rijdt en de auto onder rare hoeken krijgt, valt het volgens mij wel mee met het niet kunnen aanzuigen. Er zit na correct afvullen immers olie op dezelfde hoogte in het systeem, er zit alleen meer olie ‘onder’.

Ik heb er indertijd ook lang naar gezocht en geen adapter of speciaal filter kunnen vinden. Het bronco filter past idd niet, de gaten komen niet overeen. Heb er hier nog 1 liggen uit die tijd, om te kijken of er wat mee te doen was. Niet dus.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: gezocht oliefilter voor c4 transmissie met diepe pan

Bericht door peer »

Ik had ook deze diepere pan op mijn fastback, maar gebruikte ook de orginele filter omdat ik geen diepere kon vinden die paste.
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 15:22
Locatie: Hier en niet daar

Re: gezocht oliefilter voor c4 transmissie met diepe pan

Bericht door stefke »

Ik heb ook zo'n zelfde pan onder mijn 66er gezet. Ik heb het nieuwe filter losgehaald en aangepast. Wellicht heb ik thuis op de PC nog een foto daarvan.
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: gezocht oliefilter voor c4 transmissie met diepe pan

Bericht door sjirafje »

De enige diepe filters die ik op internet tegen kom zijn zelf gefabriceerd lijkt het.

Ik heb de fabrikant van de pan een berichtje gestuurd met de vraag of het nodig is om een speciaal filter te gebruiken.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: gezocht oliefilter voor c4 transmissie met diepe pan

Bericht door peer »

Op zich is het niet nodig, maar je verliest wel een deel van de toegevoegde waarde, de olie onderin wordt niet zo goed gemixed/gebruikt als de overige olie. In praktijk gaat dit niet veel uitmaken. 2e extra voordeel is dat je filter niet droog loopt bij stevig bocht werk, voor de c4 is dat eigenlijk niet van toepassing, dat geld meestal alleen voor de motor.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: gezocht oliefilter voor c4 transmissie met diepe pan

Bericht door sjirafje »

Het revisiebedrijf gaf aan dat dit inderdaad was voor het bochtenwerk. Ik kan alleen niet inschatten of dit bij normaal straatgebruik ook van toepassing is.
Zou je het niet mixen van olie ook kunnen opvatten als voordeel omdat eventueel bezinksel niet opgezogen wordt?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: gezocht oliefilter voor c4 transmissie met diepe pan

Bericht door edgar »

Als je je zorgen maakt:

Je hebt de pan er nu toch af. Kijk eens hoe hoog op je peilstok het minimum streepje staat. Kijk hoeveel lager je filterscreen en aanzuigmond zitten. Trek dan eens een denkbeeldige lijn hoe schuin de olie in de pan moet staan om niet meer aangezogen te worden.

En volgens mij maakt het dan nog niet veel uit of je een normale of diepe pan hebt; het gaat om het niveau van het vloeistofoppervlak.

Ik neem aan dat je geen 275/15 banden hebt, speciale ophanging en een sperdif achter waarmee je in staat bent om langere tijd hoge zijdelingse krachten op te wekken op een groot klaverbad, ruime rotonde of lange bocht. Zeg maar het betere gooi en smijtwerk op een cicuit? Dan zou het heel misschien een issue zijn lijkt mij.

Of met een bronco 4x4, verhoogset en rockcrawler banden. En dan 5 minuten lopen pielen op een helling van 48 graden. Ja, dan is het een uitdaging :-) , alle olie in 1 hoek.

Maar goed, ik kan het mis hebben.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 15:22
Locatie: Hier en niet daar

Re: gezocht oliefilter voor c4 transmissie met diepe pan

Bericht door stefke »

Niet de scherpste kwaliteit. De rand is simpel om te vouwen en terug in vorm te krijgen.

Afbeelding
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: gezocht oliefilter voor c4 transmissie met diepe pan

Bericht door sjirafje »

edgar schreef: di 07 jul, 2020 19:19 Als je je zorgen maakt:

Je hebt de pan er nu toch af. Kijk eens hoe hoog op je peilstok het minimum streepje staat. Kijk hoeveel lager je filterscreen en aanzuigmond zitten. Trek dan eens een denkbeeldige lijn hoe schuin de olie in de pan moet staan om niet meer aangezogen te worden.

En volgens mij maakt het dan nog niet veel uit of je een normale of diepe pan hebt; het gaat om het niveau van het vloeistofoppervlak.

Ik neem aan dat je geen 275/15 banden hebt, speciale ophanging en een sperdif achter waarmee je in staat bent om langere tijd hoge zijdelingse krachten op te wekken op een groot klaverbad, ruime rotonde of lange bocht. Zeg maar het betere gooi en smijtwerk op een cicuit? Dan zou het heel misschien een issue zijn lijkt mij.

Of met een bronco 4x4, verhoogset en rockcrawler banden. En dan 5 minuten lopen pielen op een helling van 48 graden. Ja, dan is het een uitdaging :-) , alle olie in 1 hoek.

Maar goed, ik kan het mis hebben.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik heb ook het idee dat het misschien allemaal wat overdreven is. Ik ben niet van plan om de auto anders dan voor normaal straatgebruik in te zetten. Zo'n Bronco staat nog wel op mijn verlanglijstje, maar er staat nog wel zoveel meer op dat dat er waarschijnlijk nooit van gaat komen. :lol:
stefke schreef: di 07 jul, 2020 19:36 Niet de scherpste kwaliteit. De rand is simpel om te vouwen en terug in vorm te krijgen.

Afbeelding
Heb je dat randje gemaakt van het materiaal van een andere filter? En dan op het nieuwe filter gelast? Ik kan zelf niet lassen maar misschien kan ik dit eens voorstellen bij het revisiebedrijf. Ik heb nog wel een filter liggen. Als ze zoiets in een paar minuten kunnen maken dan is dat misschien nog wel een optie.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 15:22
Locatie: Hier en niet daar

Re: gezocht oliefilter voor c4 transmissie met diepe pan

Bericht door stefke »

Inderdaad. Ik heb het oude filter als donor gebruikt en dit erop gelast.
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
Plaats reactie

Terug naar “Mustang & US Ford of daaraan gerelateerd”