Gezocht Edelbrock carb

Spullen die je wilt ruilen met iemand..........

Moderator: Shelby GT-H

yellowstang1968
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 28 aug, 2011 19:07
Locatie: westland

Gezocht Edelbrock carb

Bericht door yellowstang1968 »

L.s.

Ik ben op zoek naar Edelbrock 650 cfm carburateur met handchoke.
Heb een 500 cfm met handchoke te koop.
Of ruilen.

Gr Johan
Ford Mustang 1968

Peugeot 108 2015
Volkswagen Golf4 1999
Mercury Marcel
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 27 nov, 2009 10:38
Locatie: Terneuzen

Re: Gezocht Edelbrock carb

Bericht door Mercury Marcel »

Hi, ik heb een 1406 (600CFM) met electrische choke eventueel, die kan handchoke kan je overzetten als je wil.
yellowstang1968
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 28 aug, 2011 19:07
Locatie: westland

Re: Gezocht Edelbrock carb

Bericht door yellowstang1968 »

Marcel
Bedankt voor je reactie.
Ik zoek een 650cfm
Jammer dat het een 600 is.
Mijn blok is een beetje geupgrade vandaar

Gr Johsn Torn.
Ford Mustang 1968

Peugeot 108 2015
Volkswagen Golf4 1999
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Gezocht Edelbrock carb

Bericht door peer »

Hoe kom je op 650 cfm heb je het berekend of is het een gok? Groter is zeker niet altijd beter hier. Tenzij je over de 5500rpm en 400cui gaat is 600 meer dan genoeg.

Aanpassingen buiten het stroker van een blok maakt niets uit voor de cfm berekening.
Zie http://track-techniek.blogspot.com/2011 ... .html?m=1

Wat voor blok heb je?
In de meest efficiënte setup, Nokkenas en koppen dan is zelfs 600 aan de (te) grote kant voor een 289/302 een 351 is al wat meer geschikt.

Een te grote carb geeft een verlies onderin (waar je 90% in rijdt) en dat kan erg onplezierig worden https://www.badasscars.com/index.cfm/pa ... prd441.htm
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1806
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Gezocht Edelbrock carb

Bericht door Big_fun_58 »

Het probleem met Johan is dat hij een heel laag inlaatspruitstuk heeft. Dat is wat anders als een Nascar manifold.
Diegene die een carburateurmotor botweg met een luchtpomp vergelijkt houd geen rekening met "fuel seperation". Het neerslaan op de wanden van de hele fijne druppeltjes benzine die in de gasstroom meegevoerd worden. Een groot probleem en dat speelde bij Johans motor ook. Er waren duidelijk benzinesporen in zijn poorten en zelfs de verbrandingskamer te zien. Als je een kleine carburateur op een laag manifold zet en vol gas geeft (toeren draait) dan moet de zéér hoge gasuitstroom onder de caburateurkleppen een haakse bocht maken naar de poorten toe (dat lijkt mij bij een Nascar motor niet te gebeuren :) ). Door de hoge snelheid en de bocht slingeren alle druppeltjes (snelheid en massa) naar buiten in komen op de bodem van zijn manifold terecht waarna ze via de wanden naar (en in!) de cilinder stromen. Dat was duidelijk te zien. Druppels in je cilinder verbranden niet. Die lossen alleen maar de oliefilm op je wanden op (olieverbruik) en kunnen pingelen veroorzaken. Door een grotere carburateur te monteren verlaag je de uitstroom snelheid van de gassen onder de carburateur waardoor er minder fuel separation plaats vind. Ik verzin dat zelf niet maar dat is al decennia bekend in de tunings (hotrod)wereld.... Hij kan ook een hoog single plane (Nascar? :mrgreen: ) manifold monteren maar dat wilde hij niet (ruimte?)
Soms klopt het theoretisch optimale niet met de praktijk. Als 500 cfm ècht altijd(!) het optimale zou zijn dan weet ik echt niet waarom Shelby een 700+cfm op zijn std 289 HiPo blokken heeft gezet... Die hebben toen ècht wel uitgezocht wat het beste was voor een sportieve motor :D
Ik heb er vertrouwen in dat dit bij Johan een groot deel van zijn problemen op lost en als hij even aandacht besteed aan het afstellen van de caburateur dan merkt niemand het verschil.. :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Gezocht Edelbrock carb

Bericht door peer »

De 715 Holley op de Shelby is ook meer track dan street gericht. Die blokken gaan ook naar 6500 rpm, en dan kom je al hoger uit.

Ik wil vooral aangeven dat een hoge cfm verlies geeft in low end torque. Voor een straat auto in mijn ogen onwenselijk.

Jaren geleden heb ik veel geëxperimenteerd met mijn 347 op een dyno. Na veel meten en afstellen telkens de straat op. Uiteindelijk kwam daar uit dat voor op straat 500 cfm het lekkerste reed maar bovenin echt te kort kwam, 700 cfm het maximale eruit haalde maar op straat niet te rijden was. (met automaat, zelfs nog geëxperimenteerd met hogere stall converters) Uiteindelijk voor de middenweg gekozen met 600 cfm.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1806
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Gezocht Edelbrock carb

Bericht door Big_fun_58 »

Johan heeft een opgepept small block met Edelbrock koppen dus die toeren haalt hij wel.
Dat je een 700 cfm niet bruikbaar kan maken op een opgepept blok voor straatgebruik gaat er bij mij niet in. Het is mij vroeger gelukt met een Holley 850 double pumper op een race blok met een Le Mans achtige nokkenas. Dat ding liep (en verbrande!) gewoon perfect en als je met 500 toeren rustig reed dan kon je gewoon het gas intrappen en zonder stoot (hard!) versnellen. Een carburateur heeft wel 10 tot 15 variabele componenten die èlk in een bepaald gebied van het toerental werkzaam zijn (in dat gebied het mengsel rijker of armer kunnen maken). Vaak worden er daar bij het naderhand bijstellen maar een paar (3 of 4?) van gebruikt. Als je weet waar alles voor dient dan kan je elke carburateur goed afstellen als je maar genoeg alternatieven (sproeiers, nokken, veren, venturies, etc.) beschikbaar heb. Dat is vaak het probleem (kosten).
Dat perfect op een motor afstellen gebeurde bij autofabrikanten ook in de tijd toen er nog geen injectie systemen waren.
Met een 289 HiPo was gewoon goed te rijden want Ford en Shelby zullen echt geen hortende en stotende auto hebben afgeleverd omdat 5% van die wagens op de circuits rond moest rijden.

Maar ja, als iemand dus een caburateur heeft voor Johan dan horen we het graag... :)
Niemand hoeft zich zorgen te maken dat hij niet goed zal lopen...
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Gezocht Edelbrock carb

Bericht door Gearz »

Even buiten de discussie om, is de brandstofdruk niet te hoog ?
Geeft namelijk dezelfde symptomen van benzinedruppels in de intake, Edelbrocks kunnen zeer slecht tegen te hoge druk.

Just a note. :wink:

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
yellowstang1968
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 28 aug, 2011 19:07
Locatie: westland

Re: Gezocht Edelbrock carb

Bericht door yellowstang1968 »

Michel,

Ik heb een Facet Goldflo pomp erop zitten.
Zou volgens mij geen probleem mogen geven.
Zou niet teveel druk moeten hebben maar geven niet echt een druk op alleen welke hij kan leveren hebven het dan over 0 63 bar

Gr Johan
Ford Mustang 1968

Peugeot 108 2015
Volkswagen Golf4 1999
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Gezocht Edelbrock carb

Bericht door JaCo »

Toevallig ook bezig met mijn fuel systeem, ik wacht momenteel op een drukregelaartje,
Edelbrock adviseert 4-6 psi, je zit al op 9 psi,

groet.
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Gezocht Edelbrock carb

Bericht door richard66coupe »

Ik heb het ook ervaren dat meer dan 6 psi niet fijn werkt bij een edelbrock carb. Mijn aftermarket pomp destijds leverde 10 psi en ervaarde ook dat ie behoorlijk rijk was en stationair niet lekker af te stellen was. Zelfs weleens gehad dat ie overstroomde als het blok wat schudde :censored: Uiteindelijk overgestapt naar standaard pomp en off-road vlotter naald setje. Sindsdien geen problemen meer gehad en start nu ook prima met warme motor( zonder vol gas te hoeven geven).
yellowstang1968
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 28 aug, 2011 19:07
Locatie: westland

Re: Gezocht Edelbrock carb

Bericht door yellowstang1968 »

Nooit geen problemen gehad met overlopen.
Motor heeft het altijd goed gedaan zowel stationair als belast.
Ga de carburateur aanpassen i.v.m andere problemen.
Dus denk niet dat de pomp het probleem is.


Gr Johan.
Ford Mustang 1968

Peugeot 108 2015
Volkswagen Golf4 1999
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Gezocht Edelbrock carb

Bericht door Gearz »

Wat voor 650 carb zoek je ?
Mechanische of vacuum secondaries ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
yellowstang1968
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 28 aug, 2011 19:07
Locatie: westland

Re: Gezocht Edelbrock carb

Bericht door yellowstang1968 »

Michel,

Wat maakt het voor verschil.
Zelf vind ik mechanisch fijner maar vacuum mag ook.
Welke werkt het beste for streetperformance???
Heb jij wat???
Ford Mustang 1968

Peugeot 108 2015
Volkswagen Golf4 1999
yellowstang1968
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 28 aug, 2011 19:07
Locatie: westland

Re: Gezocht Edelbrock carb

Bericht door yellowstang1968 »

Beste mensen,

Ga toch een drukregelaaar plaatsen heeft 9 bar dus erg hoog.
Maaar komt toch ook een 650 cfm op voor optimale prestaties.
Blok ligt nu bij de revisie voor kotteren en nieuwe zuigers .
Over 2 weken klaar dan opbouwen en laat ik horen hoe het verder verloopt
Bedankt voor jullie meedenken

Gr Johan
Ford Mustang 1968

Peugeot 108 2015
Volkswagen Golf4 1999
Plaats reactie

Terug naar “Swap”