Een nieuwe voorruit

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Een nieuwe voorruit

Bericht door keesie25 »

Dit onderwerp is al vaker langs gekomen, maar hopelijk kan ik wat nieuwe aspecten toevoegen. Ga er maar eens voor zitten, het is een lang verhaal, maar dat zijn jullie van mij gewend........

Vandaag heb ik een nieuwe voorruit laten plaatsen door Carglass. Maar laat ik bij het begin beginnen.

Een paar weken geleden (zie mijn onderwerp over de blaasjes in de lak) zag ik een kras over mijn voorruit. Jawal, EXACT in mijn gezichtsveld! Nou heb ik lang geleden hier al eens gemeld dat er kras in mijn raam zat, aan de passagierskant. Die heb ik redelijk weg kunnen krijgen met Belgom, eigenlijk bedoeld om aluminium vorkpoten van een motorfiets te polijsten. De kras was toen zeer oppervlakkig. Net als deze dus: als je er met je nagel overheen gaat voel je de kras niet. Wat ik echter ook probeerde, Belgom, tandpasta, koperpoets, niets hielp. Eigenlijk werd het nog iets erger omdat er door het poetsen doffe plekje ontstonden rondom de kras.

Nou had ik in de loop der tijden allerlei zeer kleine beschadigingen (die worden waarschijnlijk begin februari hersteld) aan mijn auto, die anderen niet zien, alleen ik (.......). Omdat ik op het forum en elders al eens gelezen had dat een raam ook gepolijst kan worden, ging ik eerst maar eens naar Carglass en Autotaal : Nee, als ze al ooit ramen gepolijst hadden, dan doen ze het nu niet meer. Daarna moest vorige week dus mijn auto voor de APK (goedgekeurd, zie topic over remblokken). Bij de garage kaartte ik ook de kras in het raam aan. Mijn garage laat door een aanverwant bedrijf soms nieuwe ramen plaatsen, en hij belde op mijn verzoek eerst mijn verzekering (ik ben WA+ verzekerd): de verzekering heeft geen ervaring met vergoeding van polijsten. Een nieuw raam plaatsen heeft bij een willekeurige garage een eigen risico van 150 euro, en bij Carglass/Autotaal betaal ik 70 euro. Ik heb dus de APK laten doen, en het raam nog maar even zo gelaten.

Ik plaats hierbij bij iedere posting maar een of meer foto's van vandaag. Wordt vervolgd

Afbeelding
Laatst gewijzigd door keesie25 op di 23 jan, 2018 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Een nieuwe voorruit

Bericht door Mack »

Ik vind het nu al spannend.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Een nieuwe voorruit

Bericht door keesie25 »

Daarna vorige week naar het autoschade-herstelbedrijf, en de kleine schades laten opnemen. Ook zij stelden voor om het raam te vervangen. Ook zij belden mijn verzekering: deze keer werd het bedrag dat ik moest bijbetalen 250 euro. Tja, die verschillen roepen vragen op, dus thuis gekomen eerst maar eens even de polis doorgelezen. Ruitschade wordt vergoed, eigen risico 70 euro, MITS door Carglass of Autotaal hersteld. Anders kost het 250 euro. Er zit dus 'ruimte' in deze uitspraak, want wat is immers 'ruitschade' ? (er wordt overigens niet vermeld HOE de schade ontstaan moet zijn).
Op het internet wordt her en der vermeld dat schade een BREUK moet zijn, anderen melden dat het een VERTAKTE breuk moet zijn.
Weer met mijn verzekering gebeld. We kwamen overeen de zaak eerst maar eens aan Carglass te laten zien. Daar werd gezegd dat zij NOOIT een oordeel geven. Weer samen de verzekering gebeld. Deze keer werd gezegd dat een nieuw raam geplaatst kan worden met een eigen risico van 500 euro!!!!! Ik had uiteraard dat deel van mijn polis gekopieerd, en dat staat er toch echt niet in............

Afbeelding
Laatst gewijzigd door keesie25 op di 23 jan, 2018 22:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Mustang333
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 19 okt, 2014 12:56
Locatie: Rotterdam

Re: Een nieuwe voorruit

Bericht door Mustang333 »

Ik kan niet wachten op deel 3.
:lol: We hangen aan je lippen...
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: Een nieuwe voorruit

Bericht door Aron66 »

Schiet op, mijn popcorn koelt af!!!!! :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Een nieuwe voorruit

Bericht door keesie25 »

Het was daarna een tijdje stil aan de andere kant........na een minuutje of wat:
-een kras wordt niet vergoed, is geheel eigen risico
-is een kras dan geen 'ruitschade'?
-tja.
-en stel nu eens dat ik ter plekke een steen door het raam gooi?
-dan wordt dit vergoed met een eigen risico van 70 euro.
-ja ja. Dan hoef ik alleen nog maar bij deze meneer van Carglass te informeren of dat raam op voorraad is, toch?

Weer werd het even stil aan de andere kant. Daarna: U KUNT EEN NIEUW RAAM LATEN PLAATSEN. DAT KOST U 70 EURO.
Ik hoef jullie niet te vertellen dat de monteur van Carglass direct de naam van de agent noteerde, en ook kreeg hij een schade-herstel nummer.

De monteur belde daarop met het opslagcentrum: de ruit was nog niet voorradig. WEL was hij heel slim, en vroeg of ze daar info hadden over hoe het raam er uit zag. De beschrijving was die van het (originele) dat er nu in zat:

-rondom een dunne rubber rand
-geen 'zonnebalk' , maar wel rondom een zwarte rand in het glas
-boven de binnenspiegel een galopperend paardje
-zwart driehoeks-relief vanaf bovenrand tot bij de binnenspiegel.
-bevestiging voor binnenspiegel
-doorschijnend vakje in zwarte rand aan bestuurderzijde, waardoor het chassisnummer zichtbaar is.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door keesie25 op di 23 jan, 2018 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Een nieuwe voorruit

Bericht door 1967coupe »

Toch een leuke combinatie, Kees en een mustang.
Nooit saai :mrgreen:
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Een nieuwe voorruit

Bericht door keesie25 »

(als je op de kleine bijgaande foto's klikt dan zie je ze vergroot)

Nou, ik heb dus het raam besteld. Mailadres en andere personalia doorgegeven. Samen met de monteur nog even de zaak bekeken: wat zij NIET konden doen is iets wat ik zelf destijds bij de auto heb gedaan: (ook dat heb ik al jaren geleden in een topic vermeld) aan de onderzijde van het raam zit een flexibele rubber rand, die weer aan de afdichtings-plaat zit tussen raam en motorkap, waarin ook de ruitenwissers geplaatst zijn (deze rand moet je oplichten om het interieurfilter te vervangen). Tussen raam en rubber strip verdwijnt het hemelwater normaal gesproken in de holle ruimte tussen motorruimte en interieur. Omdat ik het daar niet mee eens ben (ha ha) heb ik de rubber strip aan het raam gekit. Duidelijk dus, dat moest ik zelf doen.

Thuis gekomen had ik al een mail dat alles al te lezen was op de site van Carglass. Vervanging zou 1 1/2 uur, maximaal 2 uur duren, waarvan het laatste half uur eigenlijk droging is. Ik zou een melding krijgen als het raam aanwezig was, en ik kon dan ook op het internet een afspraak inplannen. Dat klonk dus allemaal heel goed!

Afbeelding
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Een nieuwe voorruit

Bericht door keesie25 »

En ineens is de laatste foto dus wel groot......

Afgelopen donderdag kreeg ik dus de melding dat het raam binnen was en ik had vanmorgen dus de afspraak. De monteur reed mijn auto naar binnen, de ander maakte gelijk een foto van hem, die hij vol trots aan zijn vriendin toestuurde.

Zoals jullie zien mocht ik foto's maken. Motorkap en dashboard werden afgeschermd, en met vacuum klemmen was het oude raam er zeer snel uit. Ook werd nog gebruik gemaakt van een soort staalkabeltje om de kit door te snijden, maar dat ging zo snel, daar kon ik geen foto van maken. De monteur kwam tot de volgende conclusie:
de inwendig onderrand is normaal gesproken dus al aardig aan het verweren/roesten bij oudere auto's (ja, deze is ook al weer zo'n 10 jaar oud), maar zoals de foto's laten zien is dit bij mijne klokgaaf, omdat ik dus het rubber op het raam gekit heb.

Om misverstanden te voorkomen: als je die rand NIET kit, is er niets aan de hand, want het water loopt gewoon weg zoals het moet weglopen, maar er komt ook iedere keer een beetje vuil mee, en dat blijft aan die metalen rand zitten, wat uiteindelijk kan zorgen dat de zaak roest.
Laatst gewijzigd door keesie25 op wo 24 jan, 2018 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Een nieuwe voorruit

Bericht door keesie25 »

Maar, de monteur zag ook dat de ruit waarschijnlijk al eens vervangen was......hij zag kitresten van twee verschillende kleuren grijs. Nou kocht ik deze auto toen hij een jaar of zo oud was, en inmiddels ben ik me bewust dat hij de nodige schade heeft gehad voordat ik hem kocht. Ik heb dat nooit gezien, ook mijn garage niet waar ik hem destijds bracht, en ook de expert van de verzekering niet (als ze daar al op letten), ten teken dat de schade dus onzichtbaar hersteld was. Bovendien kreeg ik destijds zo'n 6000 euro van de prijs af, dus ach, na 9 jaar rijden en hopelijk nog meer, valt dat me allemaal wel mee.

Goed, het raam werd geplaatst, ik kreeg tussendoor nog diverse bakken koffie, en de auto werd zelfs nog even gezogen (niet dat dat nodig was). Na 1 uur en 33 minuten was de reparatie geklaard. De originele binnenspiegel werd probleemloos op de aanhechting van de nieuwe ruit geplaatst (niet gezien dat dit gedaan werd)



Op onderstaande en eerdere foto 3 kun je heel goed zien dat de binnenplaat tussen motorkap en raam als nieuw is gebleven.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door keesie25 op di 23 jan, 2018 22:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Een nieuwe voorruit

Bericht door keesie25 »

Ook werd nog even het kentekennummer in het raam gezet: heel netjes, onder het vakje van het chassisnummer. Dit is even een verhaaltje op zich.
In de andere ramen heeft dezelfde vestiging van Carglass 9 jaar geleden ook het kenteken gezet. Ik meen me herinneren dat dat destijds met een machine ging, Je kon het kenteken handmatig op de machine instellen, en deze werd op het raam geplaatst. Na een paar seconden was dat klaar. Nu gaat dat iets anders.

Op een machine werd een soort sticker gemaakt met het kenteken. De cijfers/letters van het kenteken zijn 'ingestanst' in de sticker. De sticker wordt op het raam geplakt op de goede plek. Daarna deed de monter een agressieve pasta op de sticker. Deze haalt binnen enkele minuten een dun laagje van het raam. Jawel, er werd een stopwatch bij gezet! Ik geloof dat het twee minuten duurde.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door keesie25 op di 23 jan, 2018 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Een nieuwe voorruit

Bericht door keesie25 »

Even maar de foto's volgend, op deze is het nieuwe raam dus geplaatst.



Afbeelding
Laatst gewijzigd door keesie25 op di 23 jan, 2018 22:11, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Een nieuwe voorruit

Bericht door keesie25 »

Afbeelding

Afijn, het mooiste komt nog. Auto klaar, werd weer door de monteur uit de garage gereden, dat pretje gunde ik hem wel.

De rekening werd aan de balie uitgedraaid, en..............................ik hoefde NIETS te betalen!!!!!!!!!!
Omdat het dezelfde monteur was met wie ik de vorige week samen de verzekering belde, keek hij het nog even na: de verzekering bracht dus NUL euro in rekening, en dat staat ook op de papieren uitdraai. Nou, ja, in het ergste geval kan ik nog een rekening thuis krijgen, nietwaar?


Daarna maar even doorgereden naar de bouwmarkt, en een paar tubes goede kwaliteit zwarte kit gekocht. Dat zal ik doen als het een dagje droog is. Nou, dat was dus mijn dag!
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Een nieuwe voorruit

Bericht door keesie25 »

Hier is de afdichtingplaat met ruitenwissers weer gemonteerd.

Afbeelding

Hier wordt het kenteken geplaatst.

Afbeelding
Gebruikersavatar
DanielSmit
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 09 apr, 2014 10:15
Locatie: Zuid Holland

Re: Een nieuwe voorruit

Bericht door DanielSmit »

Mooi verhaal weer, ik moet ook nog eens mijn voorruit laten doen. Carglas kan me dus prima helpen als ik het zo lees.
Gewoon omdat het kan :)
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”