Condens op voorraam

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Condens op voorraam

Bericht door keesie25 »

Ik weet het, sommigen van jullie zullen zeggen: daar heb hem weer met zijn eigenaardige Mustang........

Wat ik nu aan jullie voorleg is al eigenlijk het geval vanaf het begin dat ik mijn auto heb, en dat is nu bijna 10 jaar. Ik heb het er echter nooit over gehad omdat het ten eerste niet echt een probleem is, en ik ten tweede nooit een foto van dit geval heb kunnen maken.....tot vandaag. Want nu heeft mijn vrouw die naast me zat, een paar foto's gemaakt. Wat is het geval?

Op soms een, soms op meerdere plaatsen onder op mijn voorraam, komen tijdens het rijden SOMS condensplekken. Soms is het condens, soms vallen echt de druppels er af. De plekken zitten net boven de ventilatieopeningen in het dashboard. Nu zullen sommigen denken dat het aan de airco ligt, maar die werkt als een tierelier. Het wordt vreemder als ik jullie ga vertellen dat de plekken er soms zitten als de ventilatie op het raam gericht is, maar het gebeurt ook al ik de stand gebruik waarbij de lucht in het interieur geblazen word. en het wordt weer vreemder als ik jullie zeg dat het er soms wel, dan weer niet is. De plekken verdwijnen ook niet tijdens de rit, ze blijven zitten tot het einde van de rit, ongeacht de ventilatiestand. Ja, echt waar, zelfs al gebruik ik de airco niet, dan komen ze soms.........

Jullie denken nu misschien dat ik alles wel verteld heb, maar het meest vreemde komt nog: de condensplekken zitten aan de BUITENZIJDE van het raam!!!! Bij redelijk normaal tot warm weer, maar ja, ook met die bloedhitte van afgelopen tijd. Kun je je voorstellen dat gortdroge lucht met een gangetje van gangetje 100 km per uur ergens langs blaast......en waar komt dat vocht dan vandaan, uit die droge buitenlucht?????? Nee, mijn voorraam is NIET poreus.

Ik weet het, even de ruitenwissers aan en de plekken zijn weg. Maar ja, de wissers zijn voor de regen he......

Afbeelding

Afbeeldingupload photo
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Condens op voorraam

Bericht door Gearz »

Lijkt een vrij natuurlijk fenomeen, dit gebeurd als de buitenlucht een wat hogere luchtvochtigheid heeft en hoger van temperatuur is dan de lucht aan de binnenkant van de wagen en de temperatuur van het raam op de plaats waar de condens verschijnt.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Condens op voorraam

Bericht door 1967coupe »

Heb ik ook wel eens met de peugeot. En inderdaad bij hoge temp verschillen.
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
petersdappie
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Condens op voorraam

Bericht door petersdappie »

Airco blijft constant aan. Al hij uit is halve kracht. Dit is normaal wet van de natuur. Warme lucht bijmengen en het is opgelost.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Condens op voorraam

Bericht door keesie25 »

Dus gisteren, buitentemperatuur 25 graden, en in de auto 20, is dat een groot temperatuurverschil ? Wij vonden het gisteren dus warm, dus zetten de airco aan. We gaan dan natuurlijk niet de verwarming aanzetten om de condens weg te krijgen. Met 1 slag van de ruitenwissers is het ook weer drie minuten weg.
Ik kon het nergens op het forum (of daar buiten, letterlijk en figuurlijk...)vinden, dus vermeldenswaard. De rijwind is dus blijkbaar niet genoeg om te zorgen dat er geen vocht op het raam komt.
Gebruikersavatar
Mitchie
Berichten: 271
Lid geworden op: wo 18 dec, 2013 20:05
Locatie: Barendrecht

Re: Condens op voorraam

Bericht door Mitchie »

Ik heb precies hetzelfde en vrij logisch. In de winter wanneer de binnen temperatuur warmer is dan buiten, heb ik het aan de binnenkant.
2005 Mustang GT
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Condens op voorraam

Bericht door keesie25 »

Inderdaad ,dat heb ik soms in de winter ook aan de binnenkant, maar als ik dan de blower aanzet is het binnen een paar seconden verdwenen.
remco2706
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul, 2018 20:49

Re: Condens op voorraam

Bericht door remco2706 »

Ik weet niet of ik mee mag praten :D ,maar ik heb dit nog nooit gehad bij geen enkele auto.
Is de verdamper van de airco wel goed?of de kachelradiateur geen lekje?heb je al onder de matten en vloer gecheckt?
Kan ook zijn dat het ding is verstopt van de airco(weet ff niet hoe dat heet)waar het condenswater uitkomt.

Ik kon iemand die had dezelfde klachten vandaar.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Condens op voorraam

Bericht door keesie25 »

Remco, bedankt voor het meedenken, maar ik heb dit 'probleem' altijd gehad. Ik houd radiator niveau nauwlettend in de gaten, temperatuur blijft constant, en nee, geen lekkage onder de matten of zo. De afwatering van de firewall houd ik ook erg goed bij. Ik zei al, het vocht bevindt zich aan de buitenzijde van de auto, op het raam. Dus het kan mijns inziens nooit lekkage zijn van iets wat aan de binnenkant van de auto zit, maar ook niet aan de buitenkant. Zoals op de foto's te zien is ontstaan de plekken in een cirkel, dus er druppelt geen water naar die plekken TOE.
remco2706
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul, 2018 20:49

Re: Condens op voorraam

Bericht door remco2706 »

Hallo Keessie,graag gedaan hoor.
Rest mij nog 1 vraag,misschien een raar idee,heb je het interieurfilter al laten vervangen?misschien dat de oude niet heel lekker meer is?
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Condens op voorraam

Bericht door keesie25 »

Goede opmerking Remco! Het interieurfilter heb ik er zelf in gezet, ongeveer 2000 mijl geleden geloof ik. Met een oud filter beslaat de boel van BINNEN helemaal.
Er staan filmpjes op Youtube betreffende vervanging van interieurfilter en bv ook brandstoffilter. Bedie heb ik al eens hier besproken. Geloof niet alles van die Youtube procedures laten zien. Om het interieurfilter te vervangen hoef je alleen de rechter afdekplaat van de ruitenwisser/firewall op te tillen (twee plastic schroefjes) en het frame+filter er uit te tillen. Fluitje van 10 minuten, net als het brandstoffilter, met de stopwatch: 9 minuten.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Condens op voorraam

Bericht door sjirafje »

De huur-Mustang die we een paar jaar geleden in Florida hadden had precies hetzelfde. We dachten eerst aan condens aan de binnenkant, maar met 1 veeg van de ruitenwissers was het weg. Kan eigenlijk alleen condens zijn ontstaan door een temperatuur verschil. Volgens mij niets om je zorgen over te maken.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Condens op voorraam

Bericht door Eric »

Ik heb dit in de VS met huur-Mustangs ook meerdere keren gehad. Dat was dan wel in cabrio's bij open rijden met warm weer en de airco vol aan.
remco2706
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul, 2018 20:49

Re: Condens op voorraam

Bericht door remco2706 »

Dan zal het zo horen bij de mustang,als er meerdere zijn.
Dan zal het id. niks zijn.
Gebruikersavatar
FredB
Berichten: 81
Lid geworden op: di 29 jul, 2014 18:18
Locatie: Bodegraven

Re: Condens op voorraam

Bericht door FredB »

Heb hetzelfde fenomeen wordt overigens minder wanneer je de uitgeblazen lucht niet op de voorruit zet.
live today nobody promised you tomorrow

2016 GT Convertible
2013 V6 Convertible Premium
2007 V6 Convertible
Grey Mustang Registry #8604
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”