Water lekkage onder dash 2005 GT

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Mitch
Berichten: 1539
Lid geworden op: za 16 okt, 2010 10:20
Locatie: De Maasdijk, Westland

Water lekkage onder dash 2005 GT

Bericht door Mitch »

Hi guys,

Helaas ontdekte ik vanmorgen klotsende water te horen als ik door de bocht rijdt of op een rotonde.

Vandaag meteen gekeken of de cowl verstopt en vol staat met water. Maar dat is echter niet het geval. Wel meteen de pluggen eruit gelaten.

Ik zie wel een water straaltje rechts van passagiers kant onder het kapje waar de ecu? Zit. Erboven zit een doorvoer rubber welke niet lekker zat en meteen goed geplaatst. Maar kan nog steeds dat klotsende water niet plaatsen.

Heeft er iemand een idee?

Wordt gek van die beslagen ramen door het vocht.

Gr.Mitch
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Gebruikersavatar
SanQ
Berichten: 453
Lid geworden op: vr 23 mei, 2014 09:21
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Water lekkage onder dash 2005 GT

Bericht door SanQ »

Hoi Mitch,

Neem even kontakt op met Hennie Lek, hij heeft mijn GT voor hetzelfde probleem onder handen gehad..

Afgelopen zomer in een giga bui terechtgekomen en daarna gestrand met water in de Body Control Module, uiteindelijk heeft de ANWB deze drooggeblazen en kon ik mijn weg vervolgen maar na enkele weken steeds storingen en uiteindelijk een auto die helemaal niets meer deed en waar Hennie de BCM van heeft vervangen en daarna eea dichtgemaakt/geprepareerd om dit in de toekomst te voorkomen.

Gr. Rene
Ticking away the moments that make up a dull day......
Gebruikersavatar
RedGt
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 17 sep, 2012 21:02
Locatie: Prov.Groningen

Re: Water lekkage onder dash 2005 GT

Bericht door RedGt »

Bekend probleem…..

RedGT
Mustang 2006 Coupe GT.
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
Mitch
Berichten: 1539
Lid geworden op: za 16 okt, 2010 10:20
Locatie: De Maasdijk, Westland

Re: Water lekkage onder dash 2005 GT

Bericht door Mitch »

SanQ schreef: ma 11 nov, 2019 20:33 Hoi Mitch,

Neem even kontakt op met Hennie Lek, hij heeft mijn GT voor hetzelfde probleem onder handen gehad..

Afgelopen zomer in een giga bui terechtgekomen en daarna gestrand met water in de Body Control Module, uiteindelijk heeft de ANWB deze drooggeblazen en kon ik mijn weg vervolgen maar na enkele weken steeds storingen en uiteindelijk een auto die helemaal niets meer deed en waar Hennie de BCM van heeft vervangen en daarna eea dichtgemaakt/geprepareerd om dit in de toekomst te voorkomen.

Gr. Rene
Bedankt voor je reactie René! Ik zal is contact opnemen met Hennie.
RedGt schreef: di 12 nov, 2019 19:35 Bekend probleem…..

RedGT
Wat is dan de 'bekende' oplossing?

Gr.Mitch
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Mitch
Berichten: 1539
Lid geworden op: za 16 okt, 2010 10:20
Locatie: De Maasdijk, Westland

Re: Water lekkage onder dash 2005 GT

Bericht door Mitch »

Het komt niet door het interieur filter heen. De pluggen zijn eruit dus het water loopt goed weg in de cowl. Ik heb het idee dat het door afwatering van mijn dak komt. Dat loopt door een bootje van de deur rubber en dat het dan ergens naar binnen komt.


Gr.Mitch
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Gebruikersavatar
RedGt
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 17 sep, 2012 21:02
Locatie: Prov.Groningen

Re: Water lekkage onder dash 2005 GT

Bericht door RedGt »

Als het niet door het interieur filter komt,dan is het mogelijk dat het door de pluggen (montage clips) die in het paravant zitten lekt.Deze zitten onder de kunstofplaat die onder aan de voorruit zit. Check video.....



RedGT
Mustang 2006 Coupe GT.
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
Mitch
Berichten: 1539
Lid geworden op: za 16 okt, 2010 10:20
Locatie: De Maasdijk, Westland

Re: Water lekkage onder dash 2005 GT

Bericht door Mitch »

RedGt schreef: wo 13 nov, 2019 18:13 Als het niet door het interieur filter komt,dan is het mogelijk dat het door de pluggen (montage clips) die in het paravant zitten lekt.Deze zitten onder de kunstofplaat die onder aan de voorruit zit. Check video.....



RedGT
Toevallig dit filmpje gisteren gekeken. Het zou kunnen dat die in de hoek lek is.. al zien ze er wel dicht uit.

Toch maar eens vervangen..

Mitch
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Water lekkage onder dash 2005 GT

Bericht door keesie25 »

Beetje late reactie maar beter laat......

Ik heb indertijd een heuse studie gemaakt van dit probleem. Hier mijn 'totaalplaatje'.

Op de meeste filmpjes wordt de lekkage verklaard doordat de twee (met uitneembaar rubber)gaten aan de onderzijde van de firewall(s) verstopt zijn. Ook hebben die rubbers de neiging om wat dicht te klappen, zodat de opening nog kleiner wordt om water en vuil af te voeren. Rubbers er uit halen kan gewoon onder de motorkap met de hand, schoonmaken en terugplaatsen. Eventueel in het rubber een stukje buigzaam plastic plaatsen zodat ze niet dichtklappen. Een andere oplossing is gewoon de rubbers er uit laten. Iedere maand, vooral in herfst/winter (en als je wagen vaak onder een boom staat!) even schoon maken, kost werkelijk 2 minuten.

Hieruit voortkomend, als je de zaak laat verstoppen, hoopt het water zich op tussen de firewalls, en zal eerst het (bij de passagierszijde) interieurfilter verzadigen. In de handleiding staat geloof ik dat dit filter iedere 30.000 mijl of zo vervangen moet worden. Ik heb dat een keer gedaan en hier beschreven, kost 20 minuten maximaal. Als dit filter verzadigd is worden de ramen bijna niet meer schoon geblazen, en blijven vochtig. Als het water niveau de top van het filter heeft bereikt dan komt het in het interieur, waarbij niet alleen de vloer bij de passagier nat wordt, maar op zijn weg naar beneden ook de black box passeert. Als het water daar naar binnen komt kunnen er allerlei onvoorspelbare elektrische storingen gebeuren..........
Laatst gewijzigd door keesie25 op zo 08 dec, 2019 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Water lekkage onder dash 2005 GT

Bericht door keesie25 »

........maar als dit allemaal niet gebeurt dan zijn er nog meer oorzaken voor lekkage. In het eerder getoonde filmpje kunnen de gaatjes waarin de twee kunststof afdichtingen/platen (vd ruitenwissers) geklikt worden lek zijn. Het filmpje laat vooral wat vuilophoping zien net onder deze platen, met weer een concentratie aan de passagierzijde.
Bestudeer die rechter afdichtingsplaat eens: rechts van de ruitenwisser zit een lage plek waar een afloopgaatje zit. Het water gaat allemaal naar die lage plek, en vervolgens gaat alles door dat kleine gaatje naar.........de bovenkant van de plek waar zo ongeveer het interieurfilter zit. Mijn advies: stop dat gaatje dicht met kit. Oke, er blijft dan bij regen een klein plasje staan op die plaats, maar je hebt er totaal geen last van als je gaat rijden en door de snelheid gutst het water er gewoon uit. Geen enkel filmpje wat over waterlekkage bij de 2005 GT gaat behandelt dit punt.

Ik heb zojuist even een foto gemaakt van de bewuste plek. Bij de pijl het 10 jaar geleden gedichte gaatje. Niet gereden vandaag, auto staat buiten, en het regent, dus je ziet, met de waterophoping valt het daar nogal mee.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door keesie25 op zo 08 dec, 2019 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Water lekkage onder dash 2005 GT

Bericht door keesie25 »

en als laatste NOG een mogelijke oorzaak van lekkage.
Toen ik het interieurfilter verving, haalde ik de rechter afdekplaat weg. De rechter EN de linker plaat zijn beide gemaakt van hard plastic, met een daaraan vast gegoten rubber rand die tegen het voorraam drukt. Vanaf het raam loopt het meeste water OVER die rand weg, maar er gaat ook vocht TUSSEN raam en rubber zitten. Van daar uit valt het water dan weer op de plekken waar de gaatjes zitten waar de afdekplaat in valt........om vervolgens die afdichtingen weer aan te tasten.

De oplossing is eenvoudig: De rubber rand die tegen het voorraam drukt loop ook een beetje 'bol' tegen het raam ten teken dat er een holle ruimte onder zit. Spuit deze ruimte van links naar rechts helemaal vol met kit, bij voorkeur uiteraard ZWART.
Door de bolling licht in te drukken voel je of de ruimte verzadigd is. Ik heb dit eigenlijk al gedaan toen ik de auto kocht en vond gelijk dat dit beter kon.

Een paar jaar geleden is mijn voorruit vervangen, en toen moesten die twee afdekplaten natuurlijk ook los. Ik stond er bij toen het raam er uit en er in ging, en de afdichtingen waren nog als nieuw, en nergens was vocht of aantasting te zien. ALLEEN als het interieurfilter vervangen moet worden zou je dus de rand opnieuw moeten kitten.
Laatst gewijzigd door keesie25 op zo 08 dec, 2019 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Mitch
Berichten: 1539
Lid geworden op: za 16 okt, 2010 10:20
Locatie: De Maasdijk, Westland

Re: Water lekkage onder dash 2005 GT

Bericht door Mitch »

Bedankt voor je reactie kees! Ik ga daar eens naar kijken! Het komt bij in ieder geval niet uit me blower motor want die plug is eruit en kan dus niet vol lopen.

Wie weet zoals jij oppert uit dat gaatje dat zou kunnen!

Bedankt voor je reactie!

Gr.Mitch
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Water lekkage onder dash 2005 GT

Bericht door keesie25 »

Hoi Mitch, ik hoop dat als je iets uitprobeert, je je auto binnen kunt zetten. Je moet dat kitten van die onderrand uiteraard doen als het droog is er onder. Als ik jou was zou ik eerst die rubber rand eens met je vinger er tussen wat omhoog trekken, van het raam af. Dan kom je denk ik al tot de ontdekking dat daar flink wat vuil onder zit.
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden - en heb hier al veel postings gemaakt met goedkope oplossingen) waarom Ford dit soort constructies bedenkt. Ik ben GEEN techneut, maar probeer logisch te denken, en mijn auto zo lang mogelijk in goede staat te houden. Het is trouwens niet alleen Ford hoor. Ik heb een Harley waarbij ik ook in de loop der jaren kleine dingen vervangen heb. Veel plastic breekt en kun je vervangen door metaal. Kaal metaal dat je toch niet ziet moet je gewoon even een laklaagje geven.
Mitch
Berichten: 1539
Lid geworden op: za 16 okt, 2010 10:20
Locatie: De Maasdijk, Westland

Re: Water lekkage onder dash 2005 GT

Bericht door Mitch »

Uiteindelijk afgelopen maart als corona klusje de 10 grommets vervangen onder het raam.

Dit was de boosdoener want het is nu droog.

Goed zelf te doen!
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Gebruikersavatar
RedGt
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 17 sep, 2012 21:02
Locatie: Prov.Groningen

Re: Water lekkage onder dash 2005 GT

Bericht door RedGt »

:up:

RedGT
Mustang 2006 Coupe GT.
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”