Ik hoor regelmatig dat er bij de oldies water via de cowlvent naar binnen loopt en dit natte voeten geeft. Dit kan ook bij een 2005+ voorkomen. Buiten dat het erg vervelend is kan dit bij een 2005+ ook de computer aantasten die achter het dashboard kastje zit. Je raad het al water en electronica dat gaat niet samen!
Een tijdje geleden was ik op een meeting en toen kwam de voorzitter, heer Reiny van Uden naar mij toe met de vraag: Mitch jij rijdt jou wagen toch ook dagelijks? Waarop ik antwoorden: Ja uiteraard ik geniet er elke dag van om met een Mustang te rijden. Waarop hij antwoorden heb jij wel is de cowlvent schoon gemaakt dan? Uhhhh nee ( toen wist ik nog niet dat het de ECU kon aantasten ) is dat bij dit model dan ook relevant? Ja zeker zei hij. En wees mij op het probleem.
Achter het dashboard kastje zit je interieur filter. Je moet dit zien als een bak, waar onderin een rubber zit die het water moet afvoeren. Als dit rubber verstopt zit doormiddel van vuiligheid en bladeren bijvoorbeeld. Kan het water niet weg en loop de bak vol! Als hij dan eenmaal het niveau heeft gehaald van de interieur filter, loopt het door het filter heen en zo in de cabine! Dus in je dashboard kastje waar je electronica zit.
Ik heb dit recent schoongemaakt en uiteraard foto's gemaakt die ik nu met jullie ga delen doormiddel van een soort How To zodat jullie er ook wat aan hebben en als de sodemieter het even controleert voordat het fout gaat.
Als je de kap open maakt ziet je dit:

Schroef de 2 schroefjes los met een kruiskop schroeven draaier. Niet eruit wippen als je het palletje beet pakt van onder draai je ze er zo uit! Anders gaan ze kapot!

Wanneer je ze los heb klik je zo het panneel eruit. Beetje rommelen want hij zit een beetje knel bij de motorkap scharnier. Komt wel los doormiddel van kantelen.

Dan ziet het er als volgt uit: Links zie je het interieur filter zitten. Haal deze er even uit. Die kan je door middel van het midden stuk bovenin beetje kantelen er zo uit halen.

Dan kan je ook weer het filter zelf uit de omlijsting eruit halen. Maak deze even schoon nu hij er toch uit is of koop een nieuwe.

Beetje schoon gemaakt:

Als je dan nu in het gat kijkt zie je of er water in staat of niet! De mijne was gelukkig droog. Het rubber was er half uit. Deze viel er uit toen ik met mijn hand erin zat:

Dit rubber zit dus in dat gat:

Bij jullie zal hij er wel gewoon inzitten. Je merkt snel genoeg of hij verstopt zit. Er zal dan water in de bak staan. Ik heb hem even doorgespoeld onder de kraan. Ik heb hem NIET terug geplaatst. Dit omdat hij nu niet zo snel kan dicht slippen en op een meeting het kan laten zien aan een ander!
Haal wel gelijk het gruis uit de bak mocht dit erin liggen. Nu hij toch open is!

Dan weer dicht: Plaatst de interieur filter terug in de houder en monteer de afsluiting er weer op:

Druk nu de shroefjes er weer in.
Ik hoop dat jullie wat aan deze how to gehad hebben! Ik denk dat dit van toepassing is op de GT zowel als de V6 zowel hardtop als Convertible.
Vragen? Gewoon stellen!
Gr.Mitch