How to: Voorkomen dat er water in de ECU loopt bij 2005+

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Mitch
Berichten: 1539
Lid geworden op: za 16 okt, 2010 10:20
Locatie: De Maasdijk, Westland

How to: Voorkomen dat er water in de ECU loopt bij 2005+

Bericht door Mitch »

Beste dames en heren,

Ik hoor regelmatig dat er bij de oldies water via de cowlvent naar binnen loopt en dit natte voeten geeft. Dit kan ook bij een 2005+ voorkomen. Buiten dat het erg vervelend is kan dit bij een 2005+ ook de computer aantasten die achter het dashboard kastje zit. Je raad het al water en electronica dat gaat niet samen!

Een tijdje geleden was ik op een meeting en toen kwam de voorzitter, heer Reiny van Uden naar mij toe met de vraag: Mitch jij rijdt jou wagen toch ook dagelijks? Waarop ik antwoorden: Ja uiteraard ik geniet er elke dag van om met een Mustang te rijden. Waarop hij antwoorden heb jij wel is de cowlvent schoon gemaakt dan? Uhhhh nee ( toen wist ik nog niet dat het de ECU kon aantasten ) is dat bij dit model dan ook relevant? Ja zeker zei hij. En wees mij op het probleem.

Achter het dashboard kastje zit je interieur filter. Je moet dit zien als een bak, waar onderin een rubber zit die het water moet afvoeren. Als dit rubber verstopt zit doormiddel van vuiligheid en bladeren bijvoorbeeld. Kan het water niet weg en loop de bak vol! Als hij dan eenmaal het niveau heeft gehaald van de interieur filter, loopt het door het filter heen en zo in de cabine! Dus in je dashboard kastje waar je electronica zit.

Ik heb dit recent schoongemaakt en uiteraard foto's gemaakt die ik nu met jullie ga delen doormiddel van een soort How To zodat jullie er ook wat aan hebben en als de sodemieter het even controleert voordat het fout gaat.


Als je de kap open maakt ziet je dit:

Afbeelding

Schroef de 2 schroefjes los met een kruiskop schroeven draaier. Niet eruit wippen als je het palletje beet pakt van onder draai je ze er zo uit! Anders gaan ze kapot!

Afbeelding

Wanneer je ze los heb klik je zo het panneel eruit. Beetje rommelen want hij zit een beetje knel bij de motorkap scharnier. Komt wel los doormiddel van kantelen.

Afbeelding

Dan ziet het er als volgt uit: Links zie je het interieur filter zitten. Haal deze er even uit. Die kan je door middel van het midden stuk bovenin beetje kantelen er zo uit halen.

Afbeelding

Dan kan je ook weer het filter zelf uit de omlijsting eruit halen. Maak deze even schoon nu hij er toch uit is of koop een nieuwe.

Afbeelding

Beetje schoon gemaakt:

Afbeelding

Als je dan nu in het gat kijkt zie je of er water in staat of niet! De mijne was gelukkig droog. Het rubber was er half uit. Deze viel er uit toen ik met mijn hand erin zat:

Afbeelding

Dit rubber zit dus in dat gat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij jullie zal hij er wel gewoon inzitten. Je merkt snel genoeg of hij verstopt zit. Er zal dan water in de bak staan. Ik heb hem even doorgespoeld onder de kraan. Ik heb hem NIET terug geplaatst. Dit omdat hij nu niet zo snel kan dicht slippen en op een meeting het kan laten zien aan een ander!

Haal wel gelijk het gruis uit de bak mocht dit erin liggen. Nu hij toch open is!

Afbeelding

Dan weer dicht: Plaatst de interieur filter terug in de houder en monteer de afsluiting er weer op:

Afbeelding

Druk nu de shroefjes er weer in.

Ik hoop dat jullie wat aan deze how to gehad hebben! Ik denk dat dit van toepassing is op de GT zowel als de V6 zowel hardtop als Convertible.

Vragen? Gewoon stellen!
Gr.Mitch
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: How to: Voorkomen dat er water in de ECU loopt bij 2005+

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Zeer nuttige tip Mitch, zeker bij een daily driver
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: How to: Voorkomen dat er water in de ECU loopt bij 2005+

Bericht door Dieselhead »

Mooi gemaakte How To Mitch!!

En dan na 50 jaar hebben ze het nog niet in de vingers met die cowl vent :D
Gebruikersavatar
MustangMan010
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 13 aug, 2003 18:58
Locatie: Albrandswaard
Contacteer:

Re: How to: Voorkomen dat er water in de ECU loopt bij 2005+

Bericht door MustangMan010 »

Heel nuttig Mitch :up: en aangezien ik ook dagelijks in mijn 06 rij zal ik dat ook eens nakijken.

Mark
'67 Mustang V8 DeLuxe 289ci, "Kawasaki Ninja Blue"
'06 Mustang V6 Premium,Tungsten Grey,Pony+Interior Upgrade Package.Southern California Special,only 600 built !!

Should a man in his 50's be allowed to drive a V8 Mustang !!! :lol:
Gebruikersavatar
mustangman
Berichten: 377
Lid geworden op: za 22 mei, 2004 15:33
Locatie: Zuid Nederland
Contacteer:

Re: How to: Voorkomen dat er water in de ECU loopt bij 2005+

Bericht door mustangman »

Goed gedaan Mitch, jij geeft het goede voorbeeld, delen van het voorkomen (en oplossen) van problemen!
Ik had het weer van Hennie Lek, dus alle credits gaan naar hem.

Reiny
Mustangman

California Special 1968 Lime Gold, Shelby GT350 1966 recreation (363ci)
SOLD: Shelby GT350 1968, CJ 428 1968 1/2, Fastback GT 1968, Boss 302 1970, GT 2005, coupe 1995, GT coupe 1965, convertible 1968
Gebruikersavatar
aart
Berichten: 702
Lid geworden op: do 23 mei, 2013 18:51
Locatie: Sweetlake zuid Holland

Re: How to: Voorkomen dat er water in de ECU loopt bij 2005+

Bericht door aart »

Kijk hier hebben we iets aan, ik ga morgen gelijk aan de slag,

Groet Aart
je kan beter om vergiffenis vragen, dan om toestemming

2012 ford mustang GT california special 5.0 V8
Gebruikersavatar
Hennie
Adverteerder
Berichten: 2199
Lid geworden op: ma 24 mei, 2004 20:36
Locatie: de Kwakel

Re: How to: Voorkomen dat er water in de ECU loopt bij 2005+

Bericht door Hennie »

bij auto's die bij me in onderhoud zijn is het routine, maar het kan simpeler.
dat rubberen tuutje kun je gewoon zo er uit trekken zonder dat je de cowlvent eraf haalt.
zowel aan de linker als aan de rechterkant zit er 1, dus beiden schoonmaken, en je kunt ze er zo uittrekken, schoonmaken en weer netjes terug zetten.
aan de bestuurders kant kun je hem zo zien zitten, ongeveer ter hoogte van de koppen, passagiers kant is het een "blinde" oefening maar zit ie op dezelfde hoogte, een beetje tussen de accu en de kop in.

Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Mitch
Berichten: 1539
Lid geworden op: za 16 okt, 2010 10:20
Locatie: De Maasdijk, Westland

Re: How to: Voorkomen dat er water in de ECU loopt bij 2005+

Bericht door Mitch »

Graag gedaan mannen! Kleine moeite maar vooral nuttig voor de daily drivers! Reiny als je het in de pony corral wil zetten mag dat hoor! Pas het een klein beetje aan en ook de niet dmff leden hebben er wat aan.

Bij mij is dat lastiger te zien hennie. Omdat de blower kappen erop zitten moet de bestuurders kant nog ff bekijken.

Gr. Mitch
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Gebruikersavatar
Hennie
Adverteerder
Berichten: 2199
Lid geworden op: ma 24 mei, 2004 20:36
Locatie: de Kwakel

Re: How to: Voorkomen dat er water in de ECU loopt bij 2005+

Bericht door Hennie »

als je weet waar ze zitten kun je er zo bij, alleen wel doen als de motor koud is.

Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Gebruikersavatar
aart
Berichten: 702
Lid geworden op: do 23 mei, 2013 18:51
Locatie: Sweetlake zuid Holland

Re: How to: Voorkomen dat er water in de ECU loopt bij 2005+

Bericht door aart »

Vandaag even volgens de manier van Hennie de rubbers eruit gehaald, beide waren schoon en droog, was door de shakerhood nog een leuke uitdaging,

Groet Aart
je kan beter om vergiffenis vragen, dan om toestemming

2012 ford mustang GT california special 5.0 V8
Gebruikersavatar
Shelby GT-H
Site Admin
Berichten: 1878
Lid geworden op: wo 11 nov, 2009 22:45
Locatie: Kop van N-H
Contacteer:

Re: How to: Voorkomen dat er water in de ECU loopt bij 2005+

Bericht door Shelby GT-H »

Thanks voor de tip.
Groet,

Jeroen
-------------------------------------------------------------------
2007 Shelby GT-H CSM No. 07H340
Under Construction! http://www.shelbygth.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie

Terug naar “How to”