Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1994 - 2004

Moderator: Shelby GT-H

lucSN95
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 21 nov, 2018 19:16

Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door lucSN95 »

Hallo,
Ik zit er aan te denken om een SN95 Mustang te kopen. Het is namelijk altijd al een “droom” die nu redelijk bereikbaar is qua budget (±€7000). Mocht ik tot aanschaf overgaan zou dat ergens volgend jaar zijn, wanneer er een mooi exemplaar te koop staat. Nu heb ik daar een paar vragen over:

Hoe zit het met de roestgevoeligheid van dit type Mustang? Op (Amerikaanse) fora hoor ik er wisselende dingen over.

Wat is een redelijke prijs voor dit model Mustang? Uiteraard verschilt het per motor en bouwjaar, maar de prijzen lopen erg uiteen (van €2000 tot €11000)

Waar halen jullie de onderdelen vandaan? Op vrijwel alle onderdelen websites kan ik geen onderdelen voor een Mustang vinden. Als ik alle onderdelen vanuit de US moet importeren is dat wel vervelend ivm levertijd.

Alvast bedankt!
TTarmor
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 01 okt, 2018 19:07

Re: Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door TTarmor »

lucSN95 schreef: do 22 nov, 2018 19:08 Hallo,
Ik zit er aan te denken om een SN95 Mustang te kopen. Het is namelijk altijd al een “droom” die nu redelijk bereikbaar is qua budget (±€7000). Mocht ik tot aanschaf overgaan zou dat ergens volgend jaar zijn, wanneer er een mooi exemplaar te koop staat. Nu heb ik daar een paar vragen over:

Hoe zit het met de roestgevoeligheid van dit type Mustang? Op (Amerikaanse) fora hoor ik er wisselende dingen over.

Wat is een redelijke prijs voor dit model Mustang? Uiteraard verschilt het per motor en bouwjaar, maar de prijzen lopen erg uiteen (van €2000 tot €11000)

Waar halen jullie de onderdelen vandaan? Op vrijwel alle onderdelen websites kan ik geen onderdelen voor een Mustang vinden. Als ik alle onderdelen vanuit de US moet importeren is dat wel vervelend ivm levertijd.

Alvast bedankt!
Een oud buurman van mij had een SN95 en deze gaf aan nagenoeg alle onderdelen op filters, bougies en olie etc na in Amerika te moeten bestellen. Dat is inderdaad naar qua levertijd. Maar met wat plannen kom je een heel eind.

Over roest op dit model weet ik niet veel, maar ik weet wel dat het altijd het beste is om Amerikaanse auto’s uit droge gebieden te importeren ivm vocht. (Nu kan dat wel weer nadelen hebben ivm verkleuren en zandstralen door woestijnzand zegmaar etc).

Qua onderdelen wordt ik vaak naar JSpony gewezen en naar Hennie Lek van Lek import. (Ikzelf ben nog behoorlijk nieuw op mustang gebied). Maar tips doorspelen kan iedereen haha.

Qua prijzen kan ik je helaas geen advies geven.
2015 Mustang V6 convertible, Deep Impact Blue
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door Eric »

Technisch zijn deze auto's redelijk probleemloos. Als er iets mee is dan is het meestal een kwestie van achterstallig onderhoud. De oudste exemplaren uit deze generatie zijn inmiddels 24 jaar oud, dus hebben nagenoeg altijd meerdere eigenaren gehad en vaak behoorlijk wat kilometers.

Over onderdelen zou ik me totaal geen zorgen maken, er staan er altijd wel een paar in de sloop.

Over de vraagprijzen verbaas ik me regelmatig. Die zijn over het algemeen absurd hoog, terwijl het gewoon oude auto's zijn met weinig vermogen, hoog verbruik en sterk verouderde ondersteltechniek (het onderstel is niet veel meer dan een iets verbeterde versie van dat van de Fox Mustang uit 1979) en dus eigenlijk hun vraagprijs totaal niet waar kunnen maken, zeker niet als je ze vergelijkt met wat je nog meer voor dergelijke bedragen kunt kopen. Maar de charme van de badge en het geluid zijn nu eenmaal verleidelijk en een goed exemplaar rijdt zeker heel comfortabel. Je moet alleen niet teveel haast hebben natuurlijk.

De meer hoekige faceliftmodellen (vanaf modeljaar 1999) zijn in verhouding ook nog weer wat duurder dan de pre-facelift (94-98), terwijl ze technisch niet noemenswaardig veel beter zijn. Hier is het dus vooral een kwestie van wat je mooier vindt.

Qua motoren zit er een knik bij modeljaar 1996, toen ging de oude 5.0 V8 er uit en werd vervangen door een 4.6 met nieuwere versnellingsbakken (zowel schakel als automaat). De 3.8 V6 is in alle modeljaren min of meer hetzelfde, waarbij de handbak ook na 1995 gewoon de oude T5 bleef, maar de autoaat wel werd geupgraded naar de nieuwe 4R70W. Vanaf de facelift steeg het vermogen van de V6 iets, maar als je dat verschil voelt vind ik het heel knap. Alleen in het allerlaatste jaar is de V6 fractioneel vergroot naar 3,9 liter maar daar merk je ook niets van en van modeljaar 2004 zijn er sowieso maar een hand vol.

In totaal zijn er in Nederland momenteel nog een kleine 500 stuks van de SN95 op de weg. Van die 500 zijn er nog een dikke 100 exemplaren die ooit door Hessing zijn geleverd. Op zich is dat niet iets heel bijzonders maar deze hebben wel allemaal een snelheidsmeter in kilometers ipv mijlen en dat is in de praktijk wel erg handig. Deze auto's zijn afgeleverd tussen 1995 en 1997 maar zijn allemaal geproduceerd in mei 1995, modeljaar 1995 dus de V8's met de oude 5.0 en zowel de V8 als de V6 met de oude automaat/handbak. Heel veel exemplaren zijn pas verkocht in 1996/97 en worden hier dus aangeprezen als dat modeljaar, terwijl het feitelijk overjarige 1995 modellen zijn. Je herkent ze aan de horizontale achterlichten (mits niet vervangen door nieuwere uiteraard). Na 1997 importeerde Hessing alleen nog op bestelling nieuwe exemplaren, dus er zijn Hessing auto's van nieuwere modeljaren, maar dat zijn er niet zoveel.

Uiteindelijk komt het er vooral op aan om vooral heel geduldig te zoeken en niet meteen de eerste de beste auto te kopen. Eenmaal voor (te)veel geld een gekocht ben je hem namelijk niet zomaar weer kwijt zonder er veel op toe te leggen. Ze staan vaak lang te koop want er is veel aanbod en relatief weinig vraag. Als je er een op het oog hebt post hem vooral hier, er is meestal wel iemand die er iets over kan zeggen of de auto wellicht zelfs kent.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door 1967coupe »

Welkom,

welke zoek je? 94-98 of 99-04?

Ik heb zelf een 95 V6 automaat. Heb hem gekocht met motorschade voor 500 euro. Ander blok er in gehangen en voor nog geen 1000 euro rij ik nog steeds met veel plezier.
Let op de vroegere V6 motoren zijn (vind ik) niet erg best. Veel problemen met koppakkingen ( staan ze bekend om) en ik zie ze regelmatig online langskomen met een tik in het blok.


Wat Eric zegt als je iets denkt te hebben, post hem hier voordat je tot aanschaf overgaat. Iemand meenemen is ook handig.


Succes
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door Mack »

Goede keuze! :lol: :lol: :lol:

Ik rijd ondertussen al bijna 13 jaar in een SN95, eerst een 1995 V6 (4 jaar) en nu alweer bijna 9 jaar een 1998 V8. Nog steeds mijn ideale auto. Ik verbaas me er nog steeds over hoe lekker hij rijdt ten opzichte van moderne auto's. Het is gewoon een goedzittende jas waar je zonder moeite in wegrijdt. Maar inderdaad, een racemonster is het niet. Een lekkere tourer des te meer.

Ik zou me niet druk maken over roest. Ik heb zelf ook nooit problemen gehad met onderdelen: mijn garage kon altijd alles binnen een dag krijgen, heel soms is er wat elders besteld. Gewoon een goede Amerikanengarage vinden.

Qua prijs is het maar net wat je zoekt: sommige uitvoeringen zijn gewild en zeldzamer (Mach1, Cobra, bepaalde kleuren) en dan betaal je meer. Laat je niet afschrikken door kilometers: mits goed onderhouden gaan die blokken eeuwig mee. Let dus op onderhoud.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door Robinski »

Er staat al een tijdje een sn95 op autoscout.
V8 cabrio. Volgens mij voor een redelijke prijs.
Misschien kun je er iets mee.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford- ... 50040a33d1

Als ik nog een daily zou zoeken, zou dit zeker een kandidaat zijn. Wellicht een telefoontje waard
Groetjes, Robin
lucSN95
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 21 nov, 2018 19:16

Re: Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door lucSN95 »

Bedankt voor alle reacties!

Of het een 94-98 of 99-04 wordt, maakt mij niet zoveel uit. Het is meer afhankelijk van de algehele staat. Ik zit alleen nog een beetje te twijfelen of een Mustang wel zo'n verstandige keuze is. De auto wordt namelijk mijn daily (9000KM/J). Ik begrijp dat de onderhoudskosten voor een Mustang hoger kunnen uitvallen dan een gemiddelde auto, maar waar moet ik dan aan denken? 95% van het onderhoud ga ik zelf doen, alleen komen er bij vele online shops meer dan €60 aan verzendkosten bij ivm importeren. Mijn oom heeft een hele tijd ook een amerikaan gereden (Cadillac DeVille) en vertelde mij dat hij erg veel geld kwijt was aan verzendkosten, import belasting e.d van de onderdelen.

Waar ik nu tussen twijfel is: of nu een Mustang kopen en gebruiken als daily of nu een "hot hatch" kopen en door sparen tot ik een Mustang als 2e auto kan kopen.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door 1967coupe »

Ik rij mijn 95 als daily, verbruik ongeveer 1 op 9 - 1op10.

Olie, oliefilter, bougies, luchfilter kosten niet veel.

Mocht je andere onderdelen nodig hebben zoals bijv plaatwerk dan heb ik nog wel een adresje voor je.

Ik zeg doen.
Ik rij er nu 2 jaar in. De laatste apk viel ietwat tegen ivm 2 dempers die vervangen moesten worden maar in totaal incl aanschaf zit ik nog net onder de 2000 euro. Lijkt mij niet veel.

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door Mack »

Ik heb 4 jaar dagelijks gereden met mijn 95 v6. Inderdaad is 1:10 goed haalbaar. Ik had niet het idee dat ik duurder uit was dan anderen met normaler sportieve auto's.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
lucSN95
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 21 nov, 2018 19:16

Re: Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door lucSN95 »

Ik denk dat jullie gelijk hebben en ik het gewoon maar moet doen :D

Ik kwam bijvoorbeeld vandaag deze tegen. Wat vinden jullie hiervan? https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/for ... ousPage=lr
TTarmor
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 01 okt, 2018 19:07

Re: Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door TTarmor »

lucSN95 schreef: za 24 nov, 2018 19:10 Ik denk dat jullie gelijk hebben en ik het gewoon maar moet doen :D

Ik kwam bijvoorbeeld vandaag deze tegen. Wat vinden jullie hiervan? https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/for ... ousPage=lr

Ziet er op het eerste gezicht goed uit. Misschien wel een aanrader om het framenummer op te vragen en dan te kijken op carfax om zo te kijken of hij in het verdere verleden in Amerika misschien een aanrijding gehad heeft of een huurauto geweest is. Altijd handig om te weten maar kost wel een paar tientjes

Groet

Mike
2015 Mustang V6 convertible, Deep Impact Blue
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door Mack »

Ik vind het veel geld voor een stock v6. Maar hij is wel blauw natuurlijk

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door 1967coupe »

Prijs wat aan de hoge kant. Als het nou een rode was geweest :mrgreen:
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
petersdappie
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door petersdappie »

Ik zou een dekra keuring laten doen. Daar komt alles uit. Ook schade. Als een auto goed is onderhouden en mooi is is dat ook wat waard toch. Op de apk staat een reparatie advies!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Aanschaf SN95 Mustang en beschikbaarheid onderdelen

Bericht door grandmaster n »

Ik zou een V8 kopen.... :mrgreen:

gr
Plaats reactie

Terug naar “1994 - 2004”