Advies voor aankoop 3.8 v6 mustang 1995?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1994 - 2004

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Lars
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 dec, 2020 19:05

Advies voor aankoop 3.8 v6 mustang 1995?

Bericht door Lars »

Ben van plan binnenkort de mustang van mijn collega te kopen. Het is een 3.8 v6 en is een automaat. Ik ben zelf erg nieuw met dit soort auto's en vraag mij dus af of er specifieke dingen zijn die ik moet vragen aan mijn collega over de auto. Ik ben van plan binnenkort een testrit te doen en vraag mij ook af waar ik dan naar moet kijken.

Heb heel veel positieve dingen gelezen en gezien over deze auto alleen wou ik voor de zekerheid bij de professionals navragen zodat ik geen verkeerde aankoop maak😅.

Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Lars
Nikolaas
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 08 jun, 2020 07:33

Re: Advies voor aankoop 3.8 v6 mustang 1995?

Bericht door Nikolaas »

Hoi!

Ik heb zelf in augustus een 3.8 V6 automaat uit 1999 gekocht, weliswaar de "New Edge" stijl maar onder de kap geloof ik merendeels gelijk aan voor de refresh. Het zijn met name de standaard dingen die je moet controleren zoals (geen) lekkage, remmen, schakelgedrag, gekke geluidjes enzovoort.

Volgens mij zijn de auto's vrij "bulletproof" mits een redelijk onderhouden. Wat ik zelf merkte bij mijn zoektocht is dat goedkoop vaak wel gelijk is aan duurkoop, bijvoorbeeld: Ziet er goed uit maar veel rode vlaggen op het carfax rapport, schades die je op foto's/afstand niet ziet maar bij nadere inspectie wel, interieur flink versleten. Ik heb het idee dat het veel uitmaakt of de huidige/vorige eigenaar (of eigenaren) een liefhebber is of het gewoon stoer vond en en de auto kapot heeft gereden. Geldt natuurlijk voor alle auto's, maar ik denk dat een Mustang toch over het algemeen misschien wat eerder mensen van het laatste type trekt dan bij bijvoorbeeld een Ford Mondeo.

Het scheelt dat het je collega is, als je hem/haar een beetje goed kent en vertrouwt dan speelt bovenstaande wat minder.

Waar je misschien meer aan hebt zijn mijn ervaringen met de auto na +- 4 maanden:

- Het interieur KAN vervelende geluiden maken. Piepjes en kraakjes horen er helaas een beetje bij, ik heb er niet veel last van maar soms krijg ik boven de 100 KM/H een piepend dashboard. Het is vrij zacht en zodra je het dashboard aanraakt stopt het, soms even zachtjes tegen aan slaan helpt ook, maar (de oudere) Mustangs staan nou ook niet bekend om een hoog kwaliteit interieur. Volgens mij is dit vaak wel op te lossen als je er echt last van hebt, het helpt ook wel als iemand het interieur gewoon goed heeft onderhouden.

- Stuurgedrag is niet zo straks als je misschien gewend bent. Ik heb hiervoor een VW Polo, Citroen C1 & Z3 gehad en ik merk het verschil wel.
Niet dat het vervelend is, maar als je door de alpen wilt racen kan je beter een andere auto zoeken. Als je gewoon lekker wilt cruisen dan is het perfect. Maar goed, nogmaals iets waar Mustangs (tot de 6e generatie) volgens mij bekend om staan.

- Stuurbekrachtiging gejank, helaas heb ik ook last van het befaamde Ford stuurbekrachtiging gejank. Dit schijnt een bekend fenomeen te zijn, ik heb er zelf alleen last van tijdens stilstand of snelheden onder de 5 km/h. Zolang de pomp niet lekt en hij verder goed stuurt maak ik mij er niet zoveel zorgen om (tenzij iemand anders hier nu zegt dat ik het helemaal fout heb en ik het zelf ook asap moet oplossen).

- Je staat wat vaker bij de benzinepomp, de gedachte dat een V6 toch wel zuiniger is dan de V8 is niet echt het geval. Kan uiteraard aan mijn rechtervoet liggen, maar ik zit rond de 1 op 8 a 1 op 9 afhankelijk van hoeveel ik op de snelweg zit. Maar goed, je koopt zo'n auto ook wel voor de smiles per gallon ipv de miles per gallon.

Als je specifieke vragen hebt dan laat maar weten.

Samengevat: Niets spannends alleen het is wel een Amerikaan uit de jaren 90 dus verwacht geen hoge kwaliteit interieur.
Magnetic Metallic Mustang GT 2016 (EU Model)
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop 3.8 v6 mustang 1995?

Bericht door Eric »

Zet hem even ergens op een brug en bekijk het onderstel. De bodem blijft meestal wel goed, maar draagarmen, veren ed kunnen na 25 jaar non stop gebruik aardig roesten.
Lars
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 dec, 2020 19:05

Re: Advies voor aankoop 3.8 v6 mustang 1995?

Bericht door Lars »

Hallo!

Erg bedankt voor de snelle reacties.

Nikolaas, erg bedankt voor het benoemem van die kleine puntjes. Ik woon zelf in de kop van Noord-Holland en rij dus niet regelmatig op de snelweg. Het is ook niet dat ik altijd zo snel mogelijk wil rijden, maar af en toe kan het wel zo zijn dat ik flink gas wil geven.

Ik ga de auto waarschijnlijk vooral voor kleine trips gebruiken (denk aan weekendje steden bezoeken of met vrienden afspreken). Naast dat ga ik de auto ook gebruiken om af en toe naar mijn werk te rijden als het weer niet mee zit. Ik ga de auto dus niet elke dag van de week gebruiken, hoewel ik er in de toekomst waarschijnlijk anders over denk.

Ik rij zelf nu in een Peugeot 107 van 2010. Het piepen en kraken is mij dus al bekend en zal voor mij geen issue zijn. Het interieur van die auto is ook allemaal plastic en dat ding kruipt echt over de weg (heb geeneens een toerenteller in die Peugeot) Ik denk dat de mustang wel een verbetering is op dit gebied. Het sturen zal misschien even wennen zijn, maar ik zal daar naar kijken tijdens mijn testrit.

Uit mijn eigen research zag ik dat de head gasket of koppakking kapot kan gaan. Ik weet zelf niet of dit bij anderen ook een probleem was of is. Ik hoor het graag!

Ik zal zeker nog mijn aandacht besteden aan het onderstel, de veren en draagarmen, bedankt Eric!

Als ik nog vragen heb zal ik zeker weer in de lucht komen maar voorlopig ben ik erg dankbaar voor de uitgebreide reactie Nikolaas!

Met vriendelijke groet,

Lars
Nikolaas
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 08 jun, 2020 07:33

Re: Advies voor aankoop 3.8 v6 mustang 1995?

Bericht door Nikolaas »

Ik rijd zelf ook weinig op de snelweg, dit merk je dan helaas wel aan het verbruik. Ik houd de kosten bij in Excel dus vandaar dat ik het verbruik goed kan bijhouden. Ik merk wel echt dat ik bij periodes met meer snelweg kilometers rond de 1 op 9 zit en bij veel binnendoor verkeer op de 1 op 7 (mijn huidige gemiddelde is momenteel 7,9 KM per liter). Wegenbelasting zal ook een stukje duurder zijn dan bij je Peugot, ik betaal momenteel €64, maar volgens mij is de belasting in Noord-Brabant wat lager. Qua verzekering valt het dan wel weer mee, vooral omdat het de restwaarde niet zo hoog ligt vermoed ik.

Veel plezier alvast ;)
Magnetic Metallic Mustang GT 2016 (EU Model)
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop 3.8 v6 mustang 1995?

Bericht door Eric »

Hooguit een tientje of twee drie voor de WA, all risk verzekeren is met zo'n ding totaal nutteloos.
Lars
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 dec, 2020 19:05

Re: Advies voor aankoop 3.8 v6 mustang 1995?

Bericht door Lars »

Eric schreef: wo 16 dec, 2020 21:24 Hooguit een tientje of twee drie voor de WA, all risk verzekeren is met zo'n ding totaal nutteloos.
Ik zat zelf te denken aan beperkt casco. Ik heb niet een goeie garage waar ik de auto in kan doen dus diefstal verzekeren is voor mij wel een must. Allrisk is inderdaad een stap te ver.

Als het nou toch blijkt dat de veren en draagarmen veroest zijn, is dat dan duur om te vervangen? Ik ben zelf niet zo handig dus ik zal het dan waarschijnlijk bij een garage laten doen indien dat nodig is.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop 3.8 v6 mustang 1995?

Bericht door Eric »

Onderdelen heb je in vele kwaliteiten en prijzen. Een setje control arms achter upper en lower vanaf ongeveer $250, voor $200, k member vanaf $350 en veren vanaf $100 per paar. Plus een vermogen aan shipping, invoerrechten en btw. En makkelijk 500 euro voor montage.

Met andere woorden, als je dit allemaal zou moeten vervangen is de auto eigenlijk economisch total loss.
WernerGT
Berichten: 2
Lid geworden op: za 21 nov, 2020 21:59

Re: Advies voor aankoop 3.8 v6 mustang 1995?

Bericht door WernerGT »

Ik heb begrepen dat de koppakkingen van de 3.8 nogal gevoellig zijn.

Kwa verzekering denk ik niet dat je All-Risk kunt krijgen, ik rij zelf een v8 handbak cabrio uit 1996 en daar was het iig niet mogelijk ivm leeftijd van de auto.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop 3.8 v6 mustang 1995?

Bericht door Eric »

Tuurlijk is dat wel mogelijk, gewoon naar een andere verzekeraar gaan. Maar waarom zou je überhaupt een all risk willen?
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop 3.8 v6 mustang 1995?

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Eric schreef: zo 03 jan, 2021 19:10 Tuurlijk is dat wel mogelijk, gewoon naar een andere verzekeraar gaan. Maar waarom zou je überhaupt een all risk willen?
Ja, als je kijkt naar de leeftijd, dan is de auto wel afgeschreven, en zal je weinig terug ontvangen bij diefstal of total-loss.
Maar als je 'm laat taxeren, en op basis van taxatie laat verzekeren, dan kan ik het nog snappen.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Nikolaas
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 08 jun, 2020 07:33

Re: Advies voor aankoop 3.8 v6 mustang 1995?

Bericht door Nikolaas »

1970TwisterSpecial schreef: zo 03 jan, 2021 22:31
Eric schreef: zo 03 jan, 2021 19:10 Tuurlijk is dat wel mogelijk, gewoon naar een andere verzekeraar gaan. Maar waarom zou je überhaupt een all risk willen?
Ja, als je kijkt naar de leeftijd, dan is de auto wel afgeschreven, en zal je weinig terug ontvangen bij diefstal of total-loss.
Maar als je 'm laat taxeren, en op basis van taxatie laat verzekeren, dan kan ik het nog snappen.
Zelfs zonder taxatie, via Centraal Beheer krijg ik (bij WA+Beperkt Casco of All-Risk) de aanschafwaarderegeling. Ik heb het nagevraagd en deze regeling is ook van toepassing op mijn eigen V6 uit '99. Zolang je maar kan aantonen wat je ervoor hebt betaald en je de auto minder dan 3 jaar in bezit hebt krijg je het aankoop bedrag terug bij diefstal of total-loss.
Magnetic Metallic Mustang GT 2016 (EU Model)
Plaats reactie

Terug naar “1994 - 2004”