Rondje Nordschleife

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
tminus3
Donateur 2014
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
Locatie: 't zonnige zuiden
Contacteer:

Rondje Nordschleife

Bericht door tminus3 »

Afbeelding

Gisteren heb ik mijn langverwachte ringdebuut gemaakt. Al een aantal jaar wilde ik een keer naar de roemruchte Nordschleife, maar telkens kwam het er niet van.
Nadat American Sunday in Zandvoort voor mij eerder dit jaar in het water viel, moest het er nu maar eens van komen. M'n Mustang heeft zich tijdens diverse circuit uitstapjes inmiddels betrouwbaar bewezen, en donderdag de 30e beloofde een rustige maar droge dag op de Ring te worden.
Dus om half acht 's morgens het ouwe beesie maar eens aangezwengeld en richting Nürburg vertrokken. Het was koud, grauw, en het dreigende wolkendek beloofde niet veel goeds voor de komende dag. Gelukkig bleef het slechte weer beperkt tot een paar spetters, en kwam voorbij Mochengladbach de zon zelfs te voorschijn op de opvallend lege autobahn. De rit van 215km voorliep voorspoedig, waardoor ik de route via de A73, 61 en 257 om half tien al bijna had voltooid. Nadat ik in Adenau de tank van de Mustang volgooi met 102 octaan Aral benzine, volgens de laatste 6 bochtige kilometers naar de ingang van de Nordschleife.

Als ik aankom is er zowaar nog plek op de kleine parking. Ik maak een rondje over het terrein om de bonte verzameling auto's en ringfanaten te bekijken. De fans komen overduidelijk van heinde en verre om de Ring met een bezoek te eren, gezien de vele verschillende kentekenplaten. Ook de variëteit aan auto's is enorm. Meer hele dikke BMW's, Audi's en Porsches dan 14% lease bakkies in een Nederlandse ochtendspits. Tal van hot hatches, al dan niet verbouwd voor 'ringdienst'. Maar ook dikke US-cars, Japanse supercars, en exclusieve Italiaanse bolides.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens mijn rondje langs de Ring-taxi, Devils Diner en het Ring kantoortje, loop ik Alexander van het Nurburgring forum tegen het lijf. We maken een praatje, en binnen een paar minuten zit ik als passagier in zijn witte Civic voor het online beloofde meerij rondje.

Het worden zelfs twee rondjes. En ik ben danig onder de indruk van zowel het listig slingerende asfaltlint, de snelheid van de kleine Civic, en niet in de laatste plaats de stuurkunsten van Alexander. Als ex-motorcoureur ben ik wel wat gewend, maar 'godnondeju' dit gaat toch wel hard! Met de stevige hoogteverschillen en de vele blinde bochten lijkt de ring te veranderen in een hele pittige achtbaan van 20km. Ik geniet volop van de rit, maar realiseer me ook dat het heel snel, heel fout kan gaan op de ring.
Als we na twee enerverende rondes terugkeren op de parking blijkt één van Alexanders Civic maatjes een paar honderd meter voorbij de slagboom gestrand met een gebroken aandrijfas. Na kort overleg mag de auto opgehaald (teruggeduwd?) worden en neem afscheid van Alexander. Bij deze nogmaals bedankt voor een memorabele ervaring!

Rond elf uur is het zover. Ik heb een kaartje gekocht, alle los spullen veilig opgeborgen in de kofferbak, motorkap vergrendeling afgeplakt; rijden maar! Ik doe het relatief rustig aan. Blinde bochten worden met de nodige acht benaderd en alleen op de overzichtelijke stukken gaat het gas er vol op. Het is voor mijn idee vrij rustig op de baan. De laagvliegers die in mijn achteruitkijkspiegel opduiken krijgen ruim baan. Na een paar kilometer kom ik op een Rent4Ring Swift uit waarvan de bestuurder de weg op de Ring redelijk kent. In de bochten loopt hij wat uit, maar ik haal hem eenvoudig weer bij zodra er een recht stuk asfalt in zicht is. De rest van de ronde blijft de Swift in mijn vizier en voor ik het weet zit mijn rondje Ring er op.

Afbeelding

Ik parkeer de auto en terwijl ik terugloop naar de circuit ingang sta ik in dubio. Zal ik nog een rondje doen? Ik heb ervan genoten en de Mustang geeft geen kik, dus ik wil wel. Toch besluit ik het voor deze keer bij één rondje te laten. Alles is nog heel, het was hartstikke leuk, en ik kan zonder problemen naar huis. Ik maak nog een rondje over de parking en schiet wat foto's voordat ik met de Mustang richting Breidscheid rij voor een degelijke Duitse bratwurst mit pommes, en uitzicht op de Ring.

Afbeelding

Afbeelding

Rond kwart over twaalf vertrek ik vanuit een zonnig Breidscheid richting huis. Halverwege de rit, net als ik me bedenk dat de 47-jaar oude Mustang het toch maar mooi allemaal kan, verschijnt er witte rook achter de auto. De temperatuur van de koelvloeistof loopt op en noodgedwongen zoek ik de eerste de beste afrit op. Deze laat gelukkig niet lang op zich wachten. Terwijl er flinke stoomwolken uit de grille en motorkap opstuigen parkeer ik de Mustang op een kleine parkeerplaats net buiten Millendorf. Eén blik in de motorruimte levert de boosdoener op. Eén van de koelslangen van de kachelventilator is over een centimeter of 7 opengescheurd en heeft de hele motorruimte rijkelijk van koelvloeistof voorzien.
Een half uur afkoelen, 15 minuten McGyveren, en een volle gieter kraanwater later is het koelcircuit minus verwarming weer intact. De motor start, loopt, klinkt en presteert als vanouds. De temperatuur blijft ouderwets koel zodat de laatste 108km zonder verdere avonturen verlopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: Rondje Nordschleife

Bericht door Dieselhead »

Marc, Nordschleife moet je eens in je leven hebben gedaan. is een ervaring! ik ben er zelf geweest met Impreza en Mondeo. maar het is echt een aanrader.

de carrousel is ook zo'n icoon om eens in je leven doorheen te zijn gereden.

Respect dat je hebt gedaan met een mustang, ik moet er niet aan denken!

thnx for sharing!!
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Rondje Nordschleife

Bericht door Gearz »

Toch wel de ultieme test voor de oude snelheidsduivel :up:
Mooi verslag Marc, leuk om te lezen.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Mitch
Berichten: 1539
Lid geworden op: za 16 okt, 2010 10:20
Locatie: De Maasdijk, Westland

Re: Rondje Nordschleife

Bericht door Mitch »

Geweldig leuk verslag! Dit soort verslagen zijn toch de kers op de taart!! Top!
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4408
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Rondje Nordschleife

Bericht door 72grande »

Geweldig verslag Marc! Mooi verteld, mooi in beeld gebracht.

Ooit, heel lang geleden in 1981, heb ik ook een rondje gedaan in een auto waarvan ik merk en type niet durf te noemen :wink:

Afbeelding
Rech1981039 by 72grande, on Flickr
Marc
67fastback 390
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 15:02
Locatie: limburg

Re: Rondje Nordschleife

Bericht door 67fastback 390 »

mooi verslag .

ben een paar weken geleden met de motor naar de seizoensopening van de nordschleife geweest.erg mooie omgeving om te touren met motor en mustang.
als afsluiter van de dag een rondje op het cirquit.niet echt spannend met duizenden motoren,maar wel erg leuk.

als het weer een beetje mee zit ga ik er binnenkort met mijn mustang of motor weer naar toe.
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 19:28

Re: Rondje Nordschleife

Bericht door Frank »

Geweldig Marc! Dat moet een fantastische ervaring zijn geweest! Het is helaas al weer een tijdje geleden inmiddels, maar ik kom er erg graag, de 'Nordschleife'.
Ooit hoop ik er ook nog met mijn Mustang te rijden...

Frank
- Ford Mustang Fastback Factory GT '66, 4V 289 Ci V8, 5 speed, headers en Flowmasters.
- Chevrolet Impala Sport Coupe 1959, 348 Ci V8, Tri-Power, 4 speed
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 2507
Lid geworden op: wo 08 aug, 2007 09:09

Re: Rondje Nordschleife

Bericht door Claire »

Hee Marc,
Goed dat je naar je "onderbuik gevoel" hebt geluisterd. Anders had je misschien ergens op de ring gestaan met hetzelfde problem. Toeval bestaat niet, toch?
Mooi verslag en ik denk dat je met de oudste wagen daar rondreed, geweldig mooi om te zien en te lezen.
Piet 8)
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Rondje Nordschleife

Bericht door Ando »

De Ring is geweldig om te rijden, ik heb 'm ook met mijn Mustang gedaan, zie avatar foto. Maar de ring is Laaaaaaang! Vordat je die uit je hoofd kent en vol kunt gaan met al die blinde bochten! Het mooiste vind ik altijd de wat onopvallende en meestal wat oudere auto's. Golfje 2 en rond die tijd. Vanbuiten weinig te zien, ligt vaak alleen wat lager. Maar dat gaat dan vreselijk hard de ring rond dat is echt niet normaal!
Altijd mooi om te kijken daar, ook naar de andere auto's die niet mee rijden! Daar zit vaak ook mooi spul tussen.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
1969Mach1
Berichten: 3037
Lid geworden op: di 17 mei, 2005 14:34
Locatie: Veluwe

Rondje Nordschleife

Bericht door 1969Mach1 »

Mooi verslag Marc, erg leuk om te lezen!
1969 Indian Fire Ford Mustang Mach1 351w 4-spd
--> @mistermach1
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5309
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: Rondje Nordschleife

Bericht door Neko- »

Ben er een keer geweest, maar met het weer destijds toch de baan maar niet opgegaan... Staat nog wel een keertje op mijn todo lijstje :)
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Rondje Nordschleife

Bericht door 66hipowannebee »

Laatste keer mocht ik blijven staan met mijn Yoshimura pijp,,ff niet aan gedacht helaas

niet dat ik er speciaal voor naar toe was gereden,maar toch
heb hem meerdere keren met de oude soes gereden :mrgreen:

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
OHLM66
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 15 apr, 2004 22:21
Locatie: Flevoland

Re: Rondje Nordschleife

Bericht door OHLM66 »

Vet Marc. Alleen jammer van de terug tocht. Maar moet je toch wel een goed gevoel aan overhouden, toch. :ok:

Rinus
1968 289ci coupe autom. (Tahoe Turquoise)
2007 GT California Special convertible (Supercharged)
2002 F150 Lightning 5.4 (Supercharged)
2009 JEEP Grand Cherokee (V8)
Gebruikersavatar
Kris_65_Conv_BE
Donateur 2014
Berichten: 127
Lid geworden op: do 29 dec, 2011 12:47
Locatie: Oost-Vlaanderen, België

Re: Rondje Nordschleife

Bericht door Kris_65_Conv_BE »

Ik was vorige week zaterdag (25/5) ook in Nurburg (wel niet met Mustang maar met mijn motor) en heb vlug een foto genomen van een Mustang (CH) die ook kwam rijden.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Rondje Nordschleife

Bericht door peer »

Dat is ook toevallig, ik ben er de 25ste ook heel de dag geweest.
Niet met de mustang maar met een BMW. Voor mij de eerste keer maar wat is het er druk op een zaterdag. Mocht ik straks met de mustang gaan, dan ga ik ook op een doordeweekse dag.
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”