Strokerzuiger probleem?

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Strokerzuiger probleem?

Bericht door Big_fun_58 »

Ik bekeek een setje bijna nieuwe zuigers van een stroker motor vandaag en ik ondekte in 5 van de 8 zuigers een aantal scheuren in de zuiger.
De eigenaar had hier totaal geen benul van.....
Daar ik weet dat er hier aardig wat Mustang liefhebbers zijn die een small block stroker motor hebben dus ik raad aan om (als je daar eens aan toe komt) met een scoop naar de binnenzijde van de zuigers te kijken of ze niet hetzelfde probleem hebben. Een gewaardschuwd Ford liefhebber telt voor 2....

Image

Image

Image

Image

Image
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Strokerzuiger probleem?

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Dit ziet er inderdaad erg verontrustend uit.
Of dit nu stroker-gerelateerd is of aan de configuratie van deze stroker motor ligt zal de vraag blijven.
Dit kan natuurlijk ook aan het merk zuigers liggen, of een foute batch zijn geweest.

Maar het kan nooit kwaad om, als de carterpan er af ligt, te inspecteren of dit nog in orde is.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Strokerzuiger probleem?

Bericht door Gearz »

Ik verwacht niet zo zeer dat dit een specifiek stroker gerelateerd probleem is, zeker niet aangezien de cracks bovenin de zuiger (ringland) lijken te zitten. Meest voorkomende en typische schade bij strokerzuigers is juist op de skirts (aangezien strokerzuigers meer sideload krijgen door de toegenomen krukasslag).

Ik zou de eerst mogelijke oorzaak in dit geval eerder zoeken in een detonatie probleem, veroorzaakt door een foutieve timing, verkeerde brandstof, een veel te hoge excessieve compressie ratio, of een combinatie van voorgaande.

Ik zou zeker de compressie ratio eens berekenen aan de hand van de gebruikte componenten en mogelijke bewerkingen, ik heb (vooral in Nederland) al diverse malen fris gereviseerde/gebouwde blokken langs zien komen van motorbouwers met gebrek aan kennis die geen idee hebben van hoe ze afzonderlijke onderdelen op elkaar af moeten stemmen en wat de consequenties kunnen zijn van als ze dat nalaten.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”