E10 Bezine
Moderator: Shelby GT-H
- grandmaster n
- Berichten: 1528
- Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14
Re: E10 Bezine
Vraagje: In Euro 95 zat toch al 5% ethanol?
Maakt die extra 5% zo veel uit voor de leidingen?
Of anders gesteld: als de auto geen last had van 5% ethanol, zo hij dan wel last hebben van 10% ethanol?
(en ik bedoel geen last van lekkages, niet het verbruik)
gr
Maakt die extra 5% zo veel uit voor de leidingen?
Of anders gesteld: als de auto geen last had van 5% ethanol, zo hij dan wel last hebben van 10% ethanol?
(en ik bedoel geen last van lekkages, niet het verbruik)
gr
Re: E10 Bezine
Je zal de nadelige effecten van ethanol niet meteen of erg snel merken, pas na langere tijd en voornamelijk na een langere periode van stilstand.
Modernere benzine slangen monteren is al een grote stap in de goede richting en zeker voor de veiligheid, mogelijke verstopping is klote, brandstoflekkage met wellicht ernstiger gevolgen is nog veel erger.
Des te meer ethanol, des te schadelijker het is natuurlijk. Het is de afweging die je zelf maakt.
Michel.
Modernere benzine slangen monteren is al een grote stap in de goede richting en zeker voor de veiligheid, mogelijke verstopping is klote, brandstoflekkage met wellicht ernstiger gevolgen is nog veel erger.
Des te meer ethanol, des te schadelijker het is natuurlijk. Het is de afweging die je zelf maakt.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: E10 Bezine
Dat wàs zo. nu heeft euro95 (E10) 10% en euro98 (E5) 5%. Het E nummer geeft de brandstof soort aan en het cijfer na de E het percentage Ethanol.grandmaster n schreef: ↑vr 04 okt, 2019 18:01 Vraagje: In Euro 95 zat toch al 5% ethanol?
Maakt die extra 5% zo veel uit voor de leidingen?
Of anders gesteld: als de auto geen last had van 5% ethanol, zo hij dan wel last hebben van 10% ethanol?
(en ik bedoel geen last van lekkages, niet het verbruik)
gr
diesel begint met B
A dream costs nothing unless you want it to come true.
Mustang V6 Convertible 2012 (2013 model)
Mustang V6 Convertible 2012 (2013 model)
- petersdappie
- Berichten: 350
- Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
- Locatie: Noord-Holland
Re: E10 Bezine
Het cijfer achter de E geeft niet aan hoeveel procent ethanol er in zit maar hoeveel procent er maximaal in zit. In de praktijk is E10 inderdaad meestal 10%, maar BP98 en V-power zijn en blijven gewoon 0%. Dat er toch E5 bij staat is vanwege Europese regelgeving.
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: E10 Bezine
Het is wel een beetje jammer dat ze hier geen stikkers met E0 er op plakken zoals in sommeige andere landen wel gebeurd.
Dat zou de keuze veel duidelijker maken.
Het zal wel weer de belachelijke regelgeving zijn van NL, dat die stikkers hier niet mogen.
Dat zou de keuze veel duidelijker maken.
Het zal wel weer de belachelijke regelgeving zijn van NL, dat die stikkers hier niet mogen.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Re: E10 Bezine
E5 betekende tussen 2,5 en 5% bijgemengd... E10 komt meestal neer op 7,5 tot 10% bijgemengde ethanol.Eric schreef: ↑za 05 okt, 2019 15:33 Het cijfer achter de E geeft niet aan hoeveel procent ethanol er in zit maar hoeveel procent er maximaal in zit. In de praktijk is E10 inderdaad meestal 10%, maar BP98 en V-power zijn en blijven gewoon 0%. Dat er toch E5 bij staat is vanwege Europese regelgeving.
Heb vanuit de US nog iemand gesproken die aangeeft dat ze daar al jaaaaaaaren E10 hebben... Probeer nog even via mijn contact te achterhalen vanaf wanneer ongeveer, want dat zou al gelijk een aantal bouwjaren Mustangs vrijpleiten. Ik vermoed zelf dat het 1992 gaat worden of daaromtrend, omdat Ford auto's op de E10 check website vanaf 1992 ook als 'E10 proof' worden benoemd...
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Re: E10 Bezine
Meer info, maar nog niets concreets van Ford zelf...
https://www.historicvehicle.org/ethanol-timeline/
Lijkt erop dat E10 in 1992 in de USA voorgesteld werd. Dat rijmt ook met de statement van Ford dat alle Europese modellen na 1992 E10 zouden moeten kunnen hebben.
Mogelijk dat in 1997 het benzine systeem in de meeste (zo niet alle) auto's E85 zou moeten kunnen hebben qua materialen, al zou de motor dan nog wel issues daarmee kunnen hebben. Maar dat is een aanname. (Dat verhaal van 2002 op die pagina kan daar ook nog wel eens invloed op gehad hebben).
In 2008 kwamen de meeste staten met een eis tot E10 als primaire brandstof.
https://www.historicvehicle.org/ethanol-timeline/
Lijkt erop dat E10 in 1992 in de USA voorgesteld werd. Dat rijmt ook met de statement van Ford dat alle Europese modellen na 1992 E10 zouden moeten kunnen hebben.
Mogelijk dat in 1997 het benzine systeem in de meeste (zo niet alle) auto's E85 zou moeten kunnen hebben qua materialen, al zou de motor dan nog wel issues daarmee kunnen hebben. Maar dat is een aanname. (Dat verhaal van 2002 op die pagina kan daar ook nog wel eens invloed op gehad hebben).
In 2008 kwamen de meeste staten met een eis tot E10 als primaire brandstof.
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
- 351-V8-power
- Berichten: 1316
- Lid geworden op: do 03 aug, 2006 20:04
- Locatie: Scheveningen
Re: E10 Bezine
De meeste mensen bewaren de rekeningen van onderhoud en reparaties omdat dit bij de verkoop een soort van bewijs is van de staat van een auto.
Misschien moeten mensen die de auto het waard vinden om niet op 10 cent per liter te bezuinigen en gewoon 98 tanken, een log met bonnetjes bij houden. Dat kan bij verkoop straks wellicht zomaar het verschil maken.
Misschien moeten mensen die de auto het waard vinden om niet op 10 cent per liter te bezuinigen en gewoon 98 tanken, een log met bonnetjes bij houden. Dat kan bij verkoop straks wellicht zomaar het verschil maken.
69 Grandé 351W Copper Flame
Re: E10 Bezine
Ik heb een tijd terug een auto verkocht en een van de potentiële kopers vroeg inderdaad of er ooit e10 mee was getankt. Ik had de meeste tankbonnetjes nog, maar het grootste deel was door het lange liggen niet meer leesbaar.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
- 351-V8-power
- Berichten: 1316
- Lid geworden op: do 03 aug, 2006 20:04
- Locatie: Scheveningen
Re: E10 Bezine
Tja dan was scannen of een simpel fotootje toch slimmer geweest.
Maar alle gekheid op een stokje, tank wat het beste is en niet wat het voordeligste is.
Ik heb een Mondeo van 2008 gehad die volgens de gegevens op E10 moet kunnen lopen. Koste me uiteindelijk een kapotte brandstofpomp na 146.000 km en een kunststof hogedruk brandstofleiding onder de motorkap...
Wat ik wil aangeven is als er op brandstof bezuinigd wordt er mogelijk ook op andere zaken bezuinigd wordt en dat uiteindelijk bij aan/verkoop het verschil kan maken. Voor mij in ieder geval wel.
69 Grandé 351W Copper Flame
- petersdappie
- Berichten: 350
- Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
- Locatie: Noord-Holland
E10 Bezine
351-V8-power schreef: Wat ik wil aangeven is als er op brandstof bezuinigd wordt er mogelijk ook op andere zaken bezuinigd wordt en dat uiteindelijk bij aan/verkoop het verschil kan maken. Voor mij in ieder geval wel.
Zo denk ik er precies ook over. Als er bespaart is zal het onderhoud ook zo goedkoop mogelijk gebeuren. Laat zoiets liever staan. Mijn mustang heeft nog nooit 95 gezien. En het verschil is echt wel merkbaar. Meer vermogen, zuiniger en duidelijk mooiere loop. Zijdezacht.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Re: E10 Bezine
Met mijn (gechipte) Mercedes E-240 van 2001 reed ik altijd op 98, tijdens een tripje in Duitsland kwam ik met een bijna lege tank aan bij een tankstation dat alleen E10 had en dus noodgedwongen hier 30 liter van getankt....
Na een paar km rijden merkte ik dat de ster deze benzine absoluut niet leuk vond, leek wel of er 3 cilinders waren afgevallen, geen vermogen en motor liep erg onregelmatig, na een kleine 50km bij het eerstvolgende tankstation afgetankt met E0 102 en alle peekaatjes waren weer teruggevonden nadat ik een stukje autobahn verder was.
Na een paar km rijden merkte ik dat de ster deze benzine absoluut niet leuk vond, leek wel of er 3 cilinders waren afgevallen, geen vermogen en motor liep erg onregelmatig, na een kleine 50km bij het eerstvolgende tankstation afgetankt met E0 102 en alle peekaatjes waren weer teruggevonden nadat ik een stukje autobahn verder was.
Ticking away the moments that make up a dull day......
Re: E10 Bezine
Vndaag ook maar eens met exellium e5 getanked. Was al weer 2 maanden geleden dat ik voor het laatst had getankt
De tank was nog halfvol.
Ik heb wel het gevoel dat ze lekkerder oppakt..
De tank was nog halfvol.
Ik heb wel het gevoel dat ze lekkerder oppakt..
1964 Ford Falcon Station Deluxe
170 CiD 6-inline
Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
170 CiD 6-inline
Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
- FastbackMarc1967
- Berichten: 311
- Lid geworden op: ma 05 jan, 2009 23:25
Re: E10 Bezine
Tank altijd Ultimate 98 BP en met een 67er ga ik natuurlijk geen E10 tanken he’.