Oud Mustang coureur overleden
Moderator: Shelby GT-H
- Big_fun_58
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Oud Mustang coureur overleden
Een van de 2 coureurs van de winnende Tour de France Mustang in 1964 is vorige maand overleden.
Andrew Cowan. De linker man op deze historiche foto met de Alan Mann Mustang.
Heeft er voor gezorgd dat de nieuwe Ford Mustang het sportieve karakter kreeg waar we nu nog de vruchten van plukken.
R.I.P. Andrew.
BEDANKT!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
- lee iacoca
- Berichten: 601
- Lid geworden op: di 07 okt, 2008 19:04
- Locatie: drenthe
Re: Oud Mustang coureur overleden
🐎Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.🐎
🐎'69 351-4v-4 speed, mach1🐎
🐎'69 351-4v-4 speed, mach1🐎
- Big_fun_58
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: Oud Mustang coureur overleden
Ja, mooi hè? Dit was ècht bijzonder in die tijd! Iedereen ging er vanuit dat de fabrieks Jaguars gingen winnen in de Touring car klasse maar toen waren er 3 totaal nieuwe knalrode Amerikaanse autos die ècht alles zoekreden. Dit was nog het tijdperk vóór de Shelby Mustangs en Shelby heeft ook veel geleerd van deze race auto (na de overwinning is deze auto per vliegtuig (!) terug naar Amerika gevlogen en mochten Shelby èn Holman Moody onderzoeken welke modificaties er bij Alan Mann waren aangebracht). Tenminste 3 van de bekendste zaken die Shelby op zijn latere Shelby GT350's gebruikte was de bovenste draagarm aanpassing (die later bekend werd als "de Shelby drop" ), de langere stuurarmen (directer sturen) en de dikke Koni's rondom.
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op za 23 nov, 2019 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: Oud Mustang coureur overleden
Ik had het bericht gemist Jan, bedankt. Inderdaad mooi stukje geschiedenis wat dan zo weer bovenkomt. Ik moet zeggen dat ik het eerst van Andrew Cowan hoorde toen in 1968 hij de London-Sydney Marathon won met Hillman Hunter (en dat omdat riant voorliggende Lucien Bianchi met DS21 op een auto met dronken toeschouwers gebotst was …). Maar die Tour de France was wel een mijlpaal!
Marc
- Big_fun_58
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: Oud Mustang coureur overleden
Voor wie het tijdsbeeld eens wil bekijken zie deze kleurenfilm van de 1964 Tour de France Automobile.
Je zie de verschillende klasses starten en racen.
Natuurlijk de Poppy Red Mustangs maar ook Rob Slotemaker (zilverblauwe Triumph fastback) en in de GT klasse de Cobra Daytona en de Ferrari 250GT
[media]https://images.app.goo.gl/J9eZru4WSiM6mLse9[/media]
Je zie de verschillende klasses starten en racen.
Natuurlijk de Poppy Red Mustangs maar ook Rob Slotemaker (zilverblauwe Triumph fastback) en in de GT klasse de Cobra Daytona en de Ferrari 250GT
[media]https://images.app.goo.gl/J9eZru4WSiM6mLse9[/media]
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: Oud Mustang coureur overleden
Dat waren nog eens de echte coureurs en ingenieurs uit een inmiddels ver vervlogen en roerige periode. Nog steeds mooi dat jij nog een stukje extra historie uit deze Tour de France periode en betreffende auto's boven water hebt weten te halen Jan.
Hij rust in vrede, Andrew Cowan.
Alan Mann was een geweldig genie qua techniek en bovenal een waar strateeg in de roadracerij, de Upper Control Arm Drop voor de Mustang komt echter uit de koker van de Duitser Klaus Arning, hij ontwikkelde als head of Advanced Suspension Design bij Ford USA reeds in 1962 het onderstel van de concept Mustang toen men nog van plan was om de nieuwe Mustang uit te rusten met het door Arning in 1958 gepatenteerde "independent rear suspension design", de veranderde positie en geometrie van de bovenste draagarm op de voor as (in het Falcon/Mustang design) was een noodzakelijkheid voor de combinatie met IRS op de achteras, het veranderde rolpunt, anti-squat geometrie en de lichte four-wheel "steering" mogelijkheden in bochten . Ford schrapte uit kostenoverweging ($200 hogere aanschafprijs) de IRS maar het bijkomstige voordeel van de UCA drop (later Arning Drop, nog later Shelby drop) was sindsdien bekend en werd inderdaad toegepast bij performance doeleinden van de latere productie (& Shelby) mustangs. Het IRS concept is geïmplementeerd bij de ontwikkeling van de GT-40 maar is ook terug te vinden in de Mustang 1 concept en in enkele '63 (pre mustang) test Falcons. Ik denk dat de TDF mustang destijds een mooie kans was om de gemodificeerde ophanging te testen.
De stuurarmen werden echter korter gemaakt ipv langer voor het directe sturen.
Hoe mooi had het kunnen zijn...
Michel.
Hij rust in vrede, Andrew Cowan.
Nou wil ik geen azijnpisser zijn maar wel een interessant detail bijdragen aan deze historie...Big_fun_58 schreef: ↑za 23 nov, 2019 10:36 Dit was nog het tijdperk vóór de Shelby Mustangs en Shelby heeft ook veel geleerd van deze race auto (na de overwinning is deze auto per vliegtuig (!) terug naar Amerika gevlogen en mochten Shelby èn Holman Moody onderzoeken welke modificaties er bij Alan Mann waren aangebracht). Tenminste 3 van de bekendste zaken die Shelby op zijn latere Shelby GT350's gebruikte was de bovenste draagarm aanpassing (die later bekend werd als "de Shelby drop" ) de langere stuurarmen (directer sturen) en de dikke Koni's rondom.
Alan Mann was een geweldig genie qua techniek en bovenal een waar strateeg in de roadracerij, de Upper Control Arm Drop voor de Mustang komt echter uit de koker van de Duitser Klaus Arning, hij ontwikkelde als head of Advanced Suspension Design bij Ford USA reeds in 1962 het onderstel van de concept Mustang toen men nog van plan was om de nieuwe Mustang uit te rusten met het door Arning in 1958 gepatenteerde "independent rear suspension design", de veranderde positie en geometrie van de bovenste draagarm op de voor as (in het Falcon/Mustang design) was een noodzakelijkheid voor de combinatie met IRS op de achteras, het veranderde rolpunt, anti-squat geometrie en de lichte four-wheel "steering" mogelijkheden in bochten . Ford schrapte uit kostenoverweging ($200 hogere aanschafprijs) de IRS maar het bijkomstige voordeel van de UCA drop (later Arning Drop, nog later Shelby drop) was sindsdien bekend en werd inderdaad toegepast bij performance doeleinden van de latere productie (& Shelby) mustangs. Het IRS concept is geïmplementeerd bij de ontwikkeling van de GT-40 maar is ook terug te vinden in de Mustang 1 concept en in enkele '63 (pre mustang) test Falcons. Ik denk dat de TDF mustang destijds een mooie kans was om de gemodificeerde ophanging te testen.
De stuurarmen werden echter korter gemaakt ipv langer voor het directe sturen.
Hoe mooi had het kunnen zijn...
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.