Temperatuur en expansiedruk

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
mymustang
Berichten: 107
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52

Temperatuur en expansiedruk

Bericht door mymustang »

Hallo,
Gisteren een stuk gaan rijden en toen ik stopte veel overdruk in de radiator en het koelvloeistof liep langs het overdruk buisje van de stop.
Ik had wel op de autosnelweg even gereden en eens op de gas gaan staan maar dan nog...
De waterpomp is nieuw en ik heb er een dikkere radiator ingebouwd net voor extra koeling.
Ligt het dan aan de thermostaat of zou er een andere oorzaak zijn? Volgens de temperatuur meter loopt hij niet warm, voor zover je zo'n oude meter kunt vertrouwen...

Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3858
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: Temperatuur en expansiedruk

Bericht door Aron66 »

Te veel bijgevuld?

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1316
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Temperatuur en expansiedruk

Bericht door saf1908 »

Ik gok op lucht in je koelsysteem. Een luchtbel zal zich hebben gevormd toen je het koelsysteem hebt aangepakt. Dit zou je kunnen verhelpen door goed te ontluchten. Met radiateurdop eraf je auto starten, terwijl deze aan de voorkant omhoog staat (zodat je radiateur het hoogste punt is) en dan +/- 15 min. wachten tot de auto op temperatuur is en je thermostaat opent. Je zult zien dat dan de koelvloeistof gaat stromen in je radiateur en waarschijnlijk veel luchtbellen ontsnappen en het vloeistofniveau daalt. Dan bijvullen en dop terug plaatsen.

Overigens is het normaal dat bij sommige radiateurs er een paar cm “lucht” bovenin zit. Dus het kan zijn dat hij het er uit gooit omdat hij te ver afgevuld was.

Een nog betere oplossing is het plaatsen van een overflow tank die het opvangt na een warme rit en weer terugzuigt (door de afkoeling) als je auto afkoelt.
1966 Mustang Fastback

Dakloos
Super User
Berichten: 5071
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Temperatuur en expansiedruk

Bericht door Dakloos »

saf1908 schreef:
vr 22 mei, 2020 09:42
Een nog betere oplossing is het plaatsen van een overflow tank die het opvangt na een warme rit en weer terugzuigt (door de afkoeling) als je auto afkoelt.
Totaal overbodig naar mijn idee. Als het teveel aan koelvloeistof bij warme motor door de overdruk naar buiten is gestroomd is het niveau van de radiator op peil en zal deze de volgende keer niet meer overstromen.
Erwin

1966 convertible: http://members.upc.nl/e.pilage5/

Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5295
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Temperatuur en expansiedruk

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Vergeet ook niet dat de motor nog warm is als je 'm afzet.
Hierdoor kan het koelwater nog doorstijgen in temperatuur.
Het blok zelf is natuurlijk niet zo snel afgekoeld.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Temperatuur en expansiedruk

Bericht door Gearz »

mymustang schreef:
vr 22 mei, 2020 09:05
De waterpomp is nieuw en ik heb er een dikkere radiator ingebouwd net voor extra koeling.
Vraag is dan, heb je het systeem daarna ontlucht voordat je ging rijden ?
Zo niet, dan heeft er waarschijnlijk lucht in het koelsysteem van de motor gezeten.

Overigens is het normaal dat de radiateurdop overdruk weg laat als deze te hoog op loopt, daarbij kan een teveel aan koelvloeistof inderdaad mee naar buiten stromen, geen probleem.

Michel.
'70 430hp - 580NM Stroker, Astro A5, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
https://wheelwell.com/michel-gearz/njl/ ... rd-mustang

mymustang
Berichten: 107
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52

Re: Temperatuur en expansiedruk

Bericht door mymustang »

Dat begrijp ik. Maar dit wil dan zeggen dat je bij elke rit water moet gaan bijvoegen/controleren?
Nu huidige wagens heb een expansievatje en bij de mustang niet.
Ik had nochtans maar een korte rit gemaakt. Als hij onderweg al verliest en je dan ook nog een lange rit zou makten, dan moet je onderweg al gaan controleren!
Dus conclusie, het v8 blok maakt veel druk of ik heb ergens toch een probleem, of lekt iedere mustang liefhebber zijn blokje hier dan?

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1316
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Temperatuur en expansiedruk

Bericht door saf1908 »

Nee, dat verliezen van teveel aangevulde koelvloeistof is eenmalig. Je radiateur perst het er dan uit en daarna is hij op niveau. Of hij het dan in een expansievat of op straat spuugt, dat is een tweede en is niet zo relevant voor jouw laatste post.

Maar let wel, je moét goed ontluchten na het vervangen van een onderdeel in je koelsysteem. Het kan zijn dat je koelvloeistofniveau na de laatste rit is gaan uitzetten en hij het er uit gooide, maar dat nu de lucht er (deels) uit is, je niveau nu te laag is (kijk eens in je radiateur).

Mijn advies is opnieuw bijvullen tot een paar cm onder de dop van de radiateur, goed ontluchten zoals hierboven gepost, opnieuw aanvullen nadat thermostaat is geopend en dop terug plaatsen. Nu kun je rijden en zal hij er misschien nog één of twee keer iets uit gooien, maar daarna moet je OK zijn en hoef je het niet meer zo vaak te checken.
1966 Mustang Fastback

Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”