Binnenkort wil ik mijn stuurhuis eens aanpakken.
Mijn 65er is niet bekrachtigd en ik merkte afgelopen zomer, bij heel warm weer, dat bij het draaien er telkens een knikkend geluid uit het stuurhuis kwam.
Of het vet wordt te warm, of er is iets met de lagers...
Een revisiekit bij adams is bijna 200€, wat ik wel aanzienlijk vind voor enkele kogel en stiftlagers...
Iemand ervaring met zo'n revisie of zijn er andere oorzaken die het knikken veroorzaken?
Als het niet zo warm is merk ik niets.
Hij heeft wel nooit heel strak gestuurd, maar dat is misschien wel normaal met niet bekrachtigde stuurhuizen?
stuurhuis revisie
Moderator: Shelby GT-H
Re: stuurhuis revisie
Eerst effe demonteren en kijken of de spindel of tandwiel beschadigd is,
kun je gelijk de lagers controleren,
is er niks mis mee dan nieuw in het vet en goed afstellen, anders nieuwe lagers,
Knikkend geluid als je over de middenstand gaat? mogelijk te strak afgesteld,
hier meer info http://www.stangerssite.com/HowItWorksSteeringBox.html
http://www.stangerssite.com/lubrication.html
succes en groet,
Jack
kun je gelijk de lagers controleren,
is er niks mis mee dan nieuw in het vet en goed afstellen, anders nieuwe lagers,
Knikkend geluid als je over de middenstand gaat? mogelijk te strak afgesteld,
hier meer info http://www.stangerssite.com/HowItWorksSteeringBox.html
http://www.stangerssite.com/lubrication.html
succes en groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
NEW: Mustang 65 V8 convertible PROJECT
NEW: Mustang 65 V8 convertible PROJECT
Re: stuurhuis revisie
Stuurhuizen zijn altijd een zwak punt geweest. Speling zijn vaak de tandwielen en afstelling, knikken de lagers of te strak afgesteld. Maar het kan ook een gebrek aan vet zijn. Als er ooit verkeerd vet in is gedaan (moet iets speciaals in) dan loopt het er zo uit als het een beetje warm wordt.
200 euro is veel te duur, volgensmij heb ik er een jaar geleden iets van 60 dollar voor betaald via ebay. Met verzendkosten en invoer zit je dan aan max 75 euro. (let op dat je de juiste besteld, vanaf 67 is het een ander setje)
200 euro is veel te duur, volgensmij heb ik er een jaar geleden iets van 60 dollar voor betaald via ebay. Met verzendkosten en invoer zit je dan aan max 75 euro. (let op dat je de juiste besteld, vanaf 67 is het een ander setje)
Shadow black 2016 GT
1967 moss green fastback
Ford Econoline 1992
Verkocht: Raven black 1966 fastback
Verkocht: Grabber orange 1970 sportsroof
Verkocht: Candy apple red 66 convertible
1967 moss green fastback
Ford Econoline 1992
Verkocht: Raven black 1966 fastback
Verkocht: Grabber orange 1970 sportsroof
Verkocht: Candy apple red 66 convertible
Re: stuurhuis revisie
Op mijn werk hebben ze van dat blauw lagervet dat goed tegen hoge temperaturen kan. stuurhuis zit kort bij de uitlaatcollector en daar kan het wel eens warm worden.
wat bedoel je met strak afgesteld?
je hebt de drie schroeven van het deksel, dan nog een vuldopje voor het vet en dan zit daar die regelschroef nog bij vermoed ik?
Hoe stel je dat dan best af? uitdraaien, indraaien of moet dat op een bepaald koppel staan?
Heb wel al eens filmpje ervan gezien, maar van dat afstellen was me toch niet duidelijk.
En ja, ik heb dat eens bijgevuld met gewoon bruin vet, maar er lekt niets uit nergens tot op heden....
Dus ik zou het geheel, als er geen zichtbare schade is, gewoon kunnen reinigen en terug monteren met voldoende vet en dan nog juist afstellen zonder ergens iets te vervangen?
wat bedoel je met strak afgesteld?
je hebt de drie schroeven van het deksel, dan nog een vuldopje voor het vet en dan zit daar die regelschroef nog bij vermoed ik?
Hoe stel je dat dan best af? uitdraaien, indraaien of moet dat op een bepaald koppel staan?
Heb wel al eens filmpje ervan gezien, maar van dat afstellen was me toch niet duidelijk.
En ja, ik heb dat eens bijgevuld met gewoon bruin vet, maar er lekt niets uit nergens tot op heden....
Dus ik zou het geheel, als er geen zichtbare schade is, gewoon kunnen reinigen en terug monteren met voldoende vet en dan nog juist afstellen zonder ergens iets te vervangen?
Re: stuurhuis revisie
ff te snel!
het knikje is idd telkens over het midden punt.
het knikje is idd telkens over het midden punt.
Re: stuurhuis revisie
Effe goed de werking bestuderen (eerste link),
daar staat ook hoe af te stellen,
succes en groet,
Jack
daar staat ook hoe af te stellen,
succes en groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
NEW: Mustang 65 V8 convertible PROJECT
NEW: Mustang 65 V8 convertible PROJECT
Re: stuurhuis revisie
Het afstellen is een precisie werkje, ga niet simpelwel de boel zo vast mogelijk zetten
Dan kan het tandwiel wel eens afbreken tijdens een ritje en dat wil je niet meemaken. Dus lees de omschrijving hierboven heel goed.
Schoonmaken en nieuw vet (moly based, geen lager vet, het moet ook hoge druk bestendig zijn) is iets wat je altijd kan doen. Ik gebruik MoS2 grease van kroon.

Schoonmaken en nieuw vet (moly based, geen lager vet, het moet ook hoge druk bestendig zijn) is iets wat je altijd kan doen. Ik gebruik MoS2 grease van kroon.
Shadow black 2016 GT
1967 moss green fastback
Ford Econoline 1992
Verkocht: Raven black 1966 fastback
Verkocht: Grabber orange 1970 sportsroof
Verkocht: Candy apple red 66 convertible
1967 moss green fastback
Ford Econoline 1992
Verkocht: Raven black 1966 fastback
Verkocht: Grabber orange 1970 sportsroof
Verkocht: Candy apple red 66 convertible