Motor blijft niet stationair draaien
Moderator: Shelby GT-H
- ArizonaMustang66
- Berichten: 34
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2010 12:55
- Locatie: Ninove
Motor blijft niet stationair draaien
Hoi,
Vandaag ging ik een rondrit doen maar de wagen startte moeilijk.
Kleine nota; recent nieuwe starter en startrelais gestoken en toen startte mijn pony alsof die net uit de fabriek kwam.
Om verder te gaan,... plots bleef de motor demarreren, ook met contact af.
Dit is een paar keer zo gegaan en nu lijkt dat van de baan (vraag me niet wat het was, startrelais die bleef plakken??)
Maar nu plots een totaal ander probleem, ik krijg hem wel gestart en als ik beetje gas blijf geven blijft hij draaien, gas los en valt stil.
Blijkbaar krijgt hij stationair geen eten. THV de gashendel gaat er een stangetje naar achter waar een kantelmechanisme is om die achterste kleppen te openen. Die klept staat precies volledig toe en er blijft benzine in staan. Als ik aan het kantelmechanisme een beetje draai blijft hij ook draaien.
Ik veronderstel dat het een 4 barrel carbu is en de achterste barrels het stationair voorziet.
Aan de andere kant van de carbu is een stangetje naar boven gericht die naar mijn vermoeden naar een vacuum membraam gaat.
Ik zou denken dat die kapot is??
Ook lekt er benzine THV de stationair barrels.
Het is een Holley carbu maar een type weet ik niet.
Morgen zal ik foto's uploaden
Bedankt alvast.
Vandaag ging ik een rondrit doen maar de wagen startte moeilijk.
Kleine nota; recent nieuwe starter en startrelais gestoken en toen startte mijn pony alsof die net uit de fabriek kwam.
Om verder te gaan,... plots bleef de motor demarreren, ook met contact af.
Dit is een paar keer zo gegaan en nu lijkt dat van de baan (vraag me niet wat het was, startrelais die bleef plakken??)
Maar nu plots een totaal ander probleem, ik krijg hem wel gestart en als ik beetje gas blijf geven blijft hij draaien, gas los en valt stil.
Blijkbaar krijgt hij stationair geen eten. THV de gashendel gaat er een stangetje naar achter waar een kantelmechanisme is om die achterste kleppen te openen. Die klept staat precies volledig toe en er blijft benzine in staan. Als ik aan het kantelmechanisme een beetje draai blijft hij ook draaien.
Ik veronderstel dat het een 4 barrel carbu is en de achterste barrels het stationair voorziet.
Aan de andere kant van de carbu is een stangetje naar boven gericht die naar mijn vermoeden naar een vacuum membraam gaat.
Ik zou denken dat die kapot is??
Ook lekt er benzine THV de stationair barrels.
Het is een Holley carbu maar een type weet ik niet.
Morgen zal ik foto's uploaden
Bedankt alvast.
Greetz, Maarten
** 1966 Ford Mustang convertible **
** 1966 Ford Mustang convertible **
-
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00
Re: Motor blijft niet stationair draaien
stationair wordt niet geregeld met de 2 trap. Dat is voor als er meer benzine nodig is bij vollast.
Foto's en type carb zijn wel handig anders is er weinig van te zeggen
Foto's en type carb zijn wel handig anders is er weinig van te zeggen
- ArizonaMustang66
- Berichten: 34
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2010 12:55
- Locatie: Ninove
Re: Motor blijft niet stationair draaien
Foto's zijn te vinden op users.telenet.be/mustangdreamday
Helaas ken ik het type niet van de carbu, wet dat het een HOLLY is.
Helaas ken ik het type niet van de carbu, wet dat het een HOLLY is.
Greetz, Maarten
** 1966 Ford Mustang convertible **
** 1966 Ford Mustang convertible **
Re: Motor blijft niet stationair draaien
Ik ken deze settings niet, maar ik kan je wel een tip geven. Als de wagen altijd goed heeft gelopen en het probleem is ineens ontstaan, ga dan niet lopen draaien aan de afstel schroeven. Er is gewoon iets niet goed/kapot/ blijft hangen en heeft dan niets met afstelling te maken
Re: Motor blijft niet stationair draaien
Hoi,
Je kan het type van je Holley vinden op de "kraag" rond je choke, bekeken vanaf de voorkaant. Het staat er in gestanst.
Groetjes,
Vincent.
Je kan het type van je Holley vinden op de "kraag" rond je choke, bekeken vanaf de voorkaant. Het staat er in gestanst.
Groetjes,
Vincent.
- 1973 Mustang Grande 351C-2V
- 1999 Corsa Sport X14XE
- 1999 Corsa Sport X14XE
- mustang1975puzzel
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di 23 aug, 2011 12:39
- Locatie: Gent (België)
Re: Motor blijft niet stationair draaien
Ik kan het type niet duidelijk herkennen, maar het volgende is wel duidelijk:
Succes
Groeten,
Gwen
- - het is inderdaad een 4 barrel en met mechanische choke
- je benzinelekken zitten op gangbare plaatsen. Die aan de onderkant zijn ter hoogte van de pakking tussen carb en intake. Enkele mogelijkheden om dat aan te pakken: Ofwel is de pakking versleten en vervang je deze, ofwel zijn de 4 moeren waarmee de carb vast staat niet goed genoeg aangespannen: Te controleren met momentsleutel, ofwel zijn ze te hard aangespannen en is onderkant van de carb vervormd. Het andere lek heeft te maken met het uitslijten van de opening waar het stangetje doorgaat, eventueel een rebuild kit zoeken?
- zoals al aangehaald die achterste barrels hebben niets te maken met je stationair loop.
- - Controleer eerst eens of je voldoende vacuüm hebt. Zonder dat vacuüm zal er niet voldoende benzine aangezogen worden door de stationair poorten
- check of je benzinefilter niet verstopt is
- krijgt hij voldoende benzine? Kijk of je benzine ziet inspuiten als je de gas opent.
- ook niet onbelangrijk, sluit je gasklep op je eerste barrels genoeg af?
- is je float level goed afgesteld?
- is je stationair toerental niet te laag ingesteld?
Succes
Groeten,
Gwen
Mustang Coupé - 1966 - 289
Weiand Street Warrior intake Manifold & Holley 570 cfm Street Avenger
Pertronix Ignitor III & Flamethrower bobijn en kabels
JBA stainless shorty headers & Custom inox uitlaat 2,25"
Weiand Street Warrior intake Manifold & Holley 570 cfm Street Avenger
Pertronix Ignitor III & Flamethrower bobijn en kabels
JBA stainless shorty headers & Custom inox uitlaat 2,25"
- ArizonaMustang66
- Berichten: 34
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2010 12:55
- Locatie: Ninove
Re: Motor blijft niet stationair draaien
Hoi,
Eerst en vooral bedankt voor de hulp.
idd Peer:
heeft altijd gegaan dus pruts ik niet aan de carbu.
aan 1975puzzel:
-ik heb gemerkt dat die bij koude motor startte en nar een kleine minuut begon te stotteren en viel dan stil en daarna bleef het probleem van enkel draaien bij beetje gas geven.
-benzinefilter is nieuw en benzine vloeit eigenlijk rijkelijk
-benzine spuit dus bij openen gas
-gasklep qsluit goed af
-float level, ik ben nergens aangeweest, zou niet weten waar ik die afstel
-heb niets om toerental te meten.
Maar, voorlopige oplossing, ik heb het stationairschroef 2 toeren ingedraaid en nu blijft die wel draaien maar hij draait maar bokkig.
Kan het zijn dat het een type 1850-5 is? Heb een manual gevonden en die lijkt er toch op
Eerst en vooral bedankt voor de hulp.
idd Peer:
heeft altijd gegaan dus pruts ik niet aan de carbu.
aan 1975puzzel:
-ik heb gemerkt dat die bij koude motor startte en nar een kleine minuut begon te stotteren en viel dan stil en daarna bleef het probleem van enkel draaien bij beetje gas geven.
-benzinefilter is nieuw en benzine vloeit eigenlijk rijkelijk
-benzine spuit dus bij openen gas
-gasklep qsluit goed af
-float level, ik ben nergens aangeweest, zou niet weten waar ik die afstel
-heb niets om toerental te meten.
Maar, voorlopige oplossing, ik heb het stationairschroef 2 toeren ingedraaid en nu blijft die wel draaien maar hij draait maar bokkig.
Kan het zijn dat het een type 1850-5 is? Heb een manual gevonden en die lijkt er toch op
Greetz, Maarten
** 1966 Ford Mustang convertible **
** 1966 Ford Mustang convertible **
- mustang1975puzzel
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di 23 aug, 2011 12:39
- Locatie: Gent (België)
Re: Motor blijft niet stationair draaien
Een probleem met het vacuüm lijkt me meer en meer waarschijnlijk. Als hij warm wordt verliest hij vacuüm...
Eens vacuüm meten
Eens vacuüm meten
Mustang Coupé - 1966 - 289
Weiand Street Warrior intake Manifold & Holley 570 cfm Street Avenger
Pertronix Ignitor III & Flamethrower bobijn en kabels
JBA stainless shorty headers & Custom inox uitlaat 2,25"
Weiand Street Warrior intake Manifold & Holley 570 cfm Street Avenger
Pertronix Ignitor III & Flamethrower bobijn en kabels
JBA stainless shorty headers & Custom inox uitlaat 2,25"
- ArizonaMustang66
- Berichten: 34
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2010 12:55
- Locatie: Ninove
Re: Motor blijft niet stationair draaien
Nog wat info,
Heb net eens gereden, eigenlijk geen probleem hiermee, trekt nog op gelijk anders, is bij stationair dus dat die wat boldert.
Nu lijkt er ook niet te lekken of het is door te hitte sneller verdampt misschien.
Na stilstand zie ik ook dat er benzine even blijft druppen in de achterste barrels
Die vacuum, is dat het ding wat op de distributor staat en met een darmpje richting carbu gaat (aangesloten kant choke in mijn geval)
Ik had die eens losgekoppelt en dan hoor ik een klein klikje en een licht lager toerental.
Hoeveel moet dat vacuum zijn? Heb wel nog geen meter.
Heb net eens gereden, eigenlijk geen probleem hiermee, trekt nog op gelijk anders, is bij stationair dus dat die wat boldert.
Nu lijkt er ook niet te lekken of het is door te hitte sneller verdampt misschien.
Na stilstand zie ik ook dat er benzine even blijft druppen in de achterste barrels
Die vacuum, is dat het ding wat op de distributor staat en met een darmpje richting carbu gaat (aangesloten kant choke in mijn geval)
Ik had die eens losgekoppelt en dan hoor ik een klein klikje en een licht lager toerental.
Hoeveel moet dat vacuum zijn? Heb wel nog geen meter.
Greetz, Maarten
** 1966 Ford Mustang convertible **
** 1966 Ford Mustang convertible **
- mustang1975puzzel
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di 23 aug, 2011 12:39
- Locatie: Gent (België)
Re: Motor blijft niet stationair draaien
Tussen de 17 en de 22 mm Hg is een goede waarde. Op de meeste vacuüm meters (vb. te koop bij Brezan of conrad.be) is aangeduid wat een goede range is.
zie vb. http://www.autogereedschap.com/a-265494 ... um-tester/
Het darmpje dat je losgekoppeld hebt is de vacuüm aansluiting van de distributeur. Zou op stationair geen invloed mogen hebben op je timing. De reden waarom je een verlaagd toerental hoorde is omdat de motor op dat moment valse lucht aanzuigt en dus een verkeerd mengsel gaat verbranden.
Vacuüm wordt gecreëerd doordat de motor lucht via de intake door de carburator zuigt. Dat vacuüm wordt niet alleen gebruikt voor de distributeur, maar ook om je automatische versnellingsbak te regelen, om je carter te ontluchten (PCV of Positive Crankcase Ventilation) en als je bekrachtigde remmen hebt om de rembooster te doen werken. Kern van de zaak is: vacuüm wordt gecreëerd door de motor en als je ergens een lek hebt, zal je motor niet goed meer lopen (vb. dus stationair afslaan).
Vacuüm lekken kan je opsporen door met met carburator cleaner op een verdacht stuk te spuiten en te horen of je toerental dan stijgt (moet hij wel blijven draaien uiteraard...). Als dat het geval is, dan zit daar je lek e n moet je het nog oplossen. Zeker bij jou rond de voet van de carburator.
succes,
gwen
zie vb. http://www.autogereedschap.com/a-265494 ... um-tester/
Het darmpje dat je losgekoppeld hebt is de vacuüm aansluiting van de distributeur. Zou op stationair geen invloed mogen hebben op je timing. De reden waarom je een verlaagd toerental hoorde is omdat de motor op dat moment valse lucht aanzuigt en dus een verkeerd mengsel gaat verbranden.
Vacuüm wordt gecreëerd doordat de motor lucht via de intake door de carburator zuigt. Dat vacuüm wordt niet alleen gebruikt voor de distributeur, maar ook om je automatische versnellingsbak te regelen, om je carter te ontluchten (PCV of Positive Crankcase Ventilation) en als je bekrachtigde remmen hebt om de rembooster te doen werken. Kern van de zaak is: vacuüm wordt gecreëerd door de motor en als je ergens een lek hebt, zal je motor niet goed meer lopen (vb. dus stationair afslaan).
Vacuüm lekken kan je opsporen door met met carburator cleaner op een verdacht stuk te spuiten en te horen of je toerental dan stijgt (moet hij wel blijven draaien uiteraard...). Als dat het geval is, dan zit daar je lek e n moet je het nog oplossen. Zeker bij jou rond de voet van de carburator.
succes,
gwen
Mustang Coupé - 1966 - 289
Weiand Street Warrior intake Manifold & Holley 570 cfm Street Avenger
Pertronix Ignitor III & Flamethrower bobijn en kabels
JBA stainless shorty headers & Custom inox uitlaat 2,25"
Weiand Street Warrior intake Manifold & Holley 570 cfm Street Avenger
Pertronix Ignitor III & Flamethrower bobijn en kabels
JBA stainless shorty headers & Custom inox uitlaat 2,25"
- ArizonaMustang66
- Berichten: 34
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2010 12:55
- Locatie: Ninove
Re: Motor blijft niet stationair draaien
Erg bedankt, je hebt me wat bijgeleerd.
Dit zal ik zeker eens proberen, nu is de vraag, waar meet ik dit vacuum, aan het darmje die naar de distributeur gaat?
ik zie anders niet veel opties hiervoor.
greetz
Dit zal ik zeker eens proberen, nu is de vraag, waar meet ik dit vacuum, aan het darmje die naar de distributeur gaat?
ik zie anders niet veel opties hiervoor.
greetz
Greetz, Maarten
** 1966 Ford Mustang convertible **
** 1966 Ford Mustang convertible **
- mustang1975puzzel
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di 23 aug, 2011 12:39
- Locatie: Gent (België)
Re: Motor blijft niet stationair draaien
makkelijkst is om de slang van de PCV los te trekken. Die gaat normaal van de carburator naar je linkerkleppendeksel (als je voor de auto staat).
Als je die lostrekt zal de motor snel zakken in toerental, dus snel de meter aansluiten.
Het moet trouwens tussen de 17 en 22 inch Hg zjn (niet mm zoals ik eerder schreef...)
groeten,
gwen
Als je die lostrekt zal de motor snel zakken in toerental, dus snel de meter aansluiten.
Het moet trouwens tussen de 17 en 22 inch Hg zjn (niet mm zoals ik eerder schreef...)
groeten,
gwen
Mustang Coupé - 1966 - 289
Weiand Street Warrior intake Manifold & Holley 570 cfm Street Avenger
Pertronix Ignitor III & Flamethrower bobijn en kabels
JBA stainless shorty headers & Custom inox uitlaat 2,25"
Weiand Street Warrior intake Manifold & Holley 570 cfm Street Avenger
Pertronix Ignitor III & Flamethrower bobijn en kabels
JBA stainless shorty headers & Custom inox uitlaat 2,25"
- ArizonaMustang66
- Berichten: 34
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2010 12:55
- Locatie: Ninove
Re: Motor blijft niet stationair draaien
ok bedankt
Greetz, Maarten
** 1966 Ford Mustang convertible **
** 1966 Ford Mustang convertible **