Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door Ando »

Het zou met een gewone moeten kunnen. Ik begin toch een beetje te denken aan een vacuumlek of te kleine stationair sproeiers/lage CO waarden. Heb je de CO al eens gemeten?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door ToonD »

Ando schreef:Het zou met een gewone moeten kunnen. Ik begin toch een beetje te denken aan een vacuumlek of te kleine stationair sproeiers/lage CO waarden. Heb je de CO al eens gemeten?
Ik ben niet uitgerust om CO te meten. Een vacuumlek is uitgesloten, heb de auto 20x overlopen en alles vervangen wat lekte en mogelijk kon lekken. Als een PCV klep niet goed afsluit heb je ook een "vacuumlek". Mijn idle mixture screws geven ook weinig effect behalve dat ik de motor kan laten stilvallen als ik ze indraai. Wat volgens mij ook kan duiden op teveel flow door het PCV circuit. Of denk ik nu verkeerd?
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door richard66coupe »

Dus als je de PCV valve aangesloten op de slang uit het klepdeksel trekt loopt hij wel netjes?
Hoe zit het eigenlijk met de olievuldop in andere klepdeksel? Hierdoor zuigt hij normaal weer frisse lucht aan. Is dit een open type of gaat die met een slang naar het luchtfilter? Misschien dat deze te weinig frisse lucht door laat waardoor er weer een vacuum in het blok ontstaat en hij begint te galloperen? Ik zou eens proberen hoe hij zonder olievuldop draait.
Toen ik mijn mustang kocht hadden ze de slang aansluiting afgedopt van de olie vuldop. Hierdoor liep hij ook heel wisselend en trok gewoon vacuum.
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door ToonD »

richard66coupe schreef:Dus als je de PCV valve aangesloten op de slang uit het klepdeksel trekt loopt hij wel netjes?
Hoe zit het eigenlijk met de olievuldop in andere klepdeksel? Hierdoor zuigt hij normaal weer frisse lucht aan. Is dit een open type of gaat die met een slang naar het luchtfilter? Misschien dat deze te weinig frisse lucht door laat waardoor er weer een vacuum in het blok ontstaat en hij begint te galloperen? Ik zou eens proberen hoe hij zonder olievuldop draait.
Toen ik mijn mustang kocht hadden ze de slang aansluiting afgedopt van de olie vuldop. Hierdoor liep hij ook heel wisselend en trok gewoon vacuum.
Potverdikke, das een goeie!! Ga ik zo meteen controleren!! :ok:
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door ToonD »

ToonD schreef:
richard66coupe schreef:Dus als je de PCV valve aangesloten op de slang uit het klepdeksel trekt loopt hij wel netjes?
Hoe zit het eigenlijk met de olievuldop in andere klepdeksel? Hierdoor zuigt hij normaal weer frisse lucht aan. Is dit een open type of gaat die met een slang naar het luchtfilter? Misschien dat deze te weinig frisse lucht door laat waardoor er weer een vacuum in het blok ontstaat en hij begint te galloperen? Ik zou eens proberen hoe hij zonder olievuldop draait.
Toen ik mijn mustang kocht hadden ze de slang aansluiting afgedopt van de olie vuldop. Hierdoor liep hij ook heel wisselend en trok gewoon vacuum.
Potverdikke, das een goeie!! Ga ik zo meteen controleren!! :ok:
Net alles even statisch gechecked, als ik de pcv valve uit het deksel trek en dan blaas op de darm die van de luchtfilter komt en naar de breather loopt, kan ik perfect door het carter heen blazen. Volgende keer probeer ik het op een draaiende motor maar daarvoor moet ik eerst een flink stukje rijden vooraleer hij gaat galopperen.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door Ando »

ToonD schreef:
Ando schreef:Het zou met een gewone moeten kunnen. Ik begin toch een beetje te denken aan een vacuumlek of te kleine stationair sproeiers/lage CO waarden. Heb je de CO al eens gemeten?
Ik ben niet uitgerust om CO te meten. Een vacuumlek is uitgesloten, heb de auto 20x overlopen en alles vervangen wat lekte en mogelijk kon lekken. Als een PCV klep niet goed afsluit heb je ook een "vacuumlek". Mijn idle mixture screws geven ook weinig effect behalve dat ik de motor kan laten stilvallen als ik ze indraai. Wat volgens mij ook kan duiden op teveel flow door het PCV circuit. Of denk ik nu verkeerd?
Een gewone PCV klep moet werken en zou niet als een vacuumlek moeten fungeren. Dat functioneerd bij duizenden auto's dus waarom zou jij een ingewikkeld ding nodig hebben. Als je CO schroeven weinig effect hebben zou het best kunnen dat je stationair sproeiers te klein zijn of misschien dicht zitten.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: RE: Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door ToonD »

Ando schreef:
ToonD schreef:
Ando schreef:Het zou met een gewone moeten kunnen. Ik begin toch een beetje te denken aan een vacuumlek of te kleine stationair sproeiers/lage CO waarden. Heb je de CO al eens gemeten?
Ik ben niet uitgerust om CO te meten. Een vacuumlek is uitgesloten, heb de auto 20x overlopen en alles vervangen wat lekte en mogelijk kon lekken. Als een PCV klep niet goed afsluit heb je ook een "vacuumlek". Mijn idle mixture screws geven ook weinig effect behalve dat ik de motor kan laten stilvallen als ik ze indraai. Wat volgens mij ook kan duiden op teveel flow door het PCV circuit. Of denk ik nu verkeerd?
Een gewone PCV klep moet werken en zou niet als een vacuumlek moeten fungeren. Dat functioneerd bij duizenden auto's dus waarom zou jij een ingewikkeld ding nodig hebben. Als je CO schroeven weinig effect hebben zou het best kunnen dat je stationair sproeiers te klein zijn of misschien dicht zitten.
Bij een originele auto werkt altijd alles perfect, anders deden de ingenieurs hun werk niet... Het gaat hier over een blok met dikke nokkenas die amper 10Hg vacuum trekt. Als je hem in Drive zet zakt dit naar 7 a 8Hg. Dat wil zeggen dat alles wat afhankelijk is van het vacuum moet aangepast worden. De naald van de vacuummeter is ook zeer springerig, je hoort datzelfde patroon in de pcv klep.
De carbu is perfect in orde, heb 'm sinds eergisteren weer in elkaar, alles is als nieuw. Stationair sproeiers zitten er niet in, enkele de primaire jets met metering rods en de secundaire jets. Stationair wordt volgens mij volledig geregeld met de luchtmengselschroeven. Deze geven geen effect tot de laatste halve toer, dan begint hij stil te vallen.

Ik denk dat ik in de juiste richting aan het zoeken was, alleen kan ik niet verklaren waarom hij plots goed loopt als je de pcv klep uit het deksel trekt. Richard z'n theorie kon perfect, maar het zou me verwonderen... Als je PCV klep teveel lucht doorlaat kan je blok toch niet anders dan slecht lopen?

Andere mogelijkheden die zijn uitgesloten wegens al vervangen:
-Nieuwe bougies, kabels, verdeler en bobine. Spanning gemeten op bobine en verschillende setups getest van de ontsteking.
-Inlaatpakkingen vervangen, vacuumtesten gedaan op rembekrachtiging, versnellingsbakmodulator en vervroeger, all fine.
-carbu compleet gedemonteerd, gereinigd en gecontroleerd, met sproeiers en naalden geexperimenteerd met succes.

Motor loopt als een speer en draait super, enkel stationair doet ie lastig. Het enige dat volgens mij overblijft is de PCV valve. Als die PCV valve meer lucht doorlaat dan de carbu via z'n vlinderkleppen lijkt het me logisch dat de luchtmengselschroeven weinig reageren. Wat ik enkel nog raar vind is dat hij het enkel heeft bij warme motor. Misschien komt dit omdat er bij warme motor meer blowby is en de lucht die opgezogen wordt minder zuiver is.

Eigenlijk helpt het wel om dit te typen, het doet me nadenken :lol: Misschien bestel ik toch maar zo'n duur fancy PCV klepje, de ervaring die ik hiermee opdoe kan misschien nog anderen helpen...
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: RE: Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door Mustang24 »

ToonD schreef: Misschien bestel ik toch maar zo'n duur fancy PCV klepje, de ervaring die ik hiermee opdoe kan misschien nog anderen helpen...
Ik heb ook een snellere nokkenas, en een supercharger, en GEEN PCV er op...
Gewoon twee oliedoppen (wel wat mooier... van H&N... :lol: )

Ook iets minder onderdruk, maar heb ook een extra 12V bypass vacuümpomp voor de rembooster.

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: RE: Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door Ando »

Mustang24 schreef:
ToonD schreef: Misschien bestel ik toch maar zo'n duur fancy PCV klepje, de ervaring die ik hiermee opdoe kan misschien nog anderen helpen...
Ik heb ook een snellere nokkenas, en een supercharger, en GEEN PCV er op...
Gewoon twee oliedoppen (wel wat mooier... van H&N... Afbeelding )

Ook iets minder onderdruk, maar heb ook een extra 12V bypass vacuümpomp voor de rembooster.

:ok:
Is ook een optie. Mijn carterdampafzuiging zit overigens zonder PCV klep voor de gasklep, dus niet in het vacuumdeel van de inlaat. Misschien ook nog een optie....
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door ToonD »

Ik denk dat ik iets in die trend ga fabriceren! Kost niks!
Thx heren!
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 806
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door Robinski »

Beste Toon, heb je hier nog nieuws over? Ik zou graag weten hoe dit is afgelopen.

Alvast bedankt
Groetjes, Robin
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”