Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door ToonD »

Net nog een testritje gedaan en het een en ander getest. Het "stoten" in drive op stationair toerental is volgens mij omdat de vacuum fluctueert waardoor de ontsteking vervroegt en verlaat, als het toerental dan stijgt wil de automaat vooruitgaan maar m'n voet staat op de rem, dus gaat het toerental weer naar beneden en volgens mij het vacuum weer omhoog. Dus volgens mij is dit een kettingreactie die ontstaat van het vacuumlek. Ik heb de vervroeger even aangesloten op de ported aansluiting van de carbu en dan heeft hij het "stoten" niet. Dus verder op zoek naar het lek, dit lost zichzelf wel op.

Ik heb ook alles afgedopt, brake booster, versnellingsbak, vervroeger, en de lage vacuumaflezing blijft aanwezig.

De carbu is volgens mij nieuw. Ik zie in de foto's van de restauratie dat het blok werd geleverd met een holley carburator, maar intussen staat er een Edelbrock performer op. Welk type juist weet ik niet, kan ik dit ergens uit afleiden? Ik begin stilaan te vermoeden dat het probleem van de carburator komt, het blok is nooit goed afgesteld geweest dus hier kan nog het een en ander mis zijn.
Ik moet wel bekennen, ik leer de mustang vanaf week 1 al zeer goed kennen :D

Nogmaals bedankt voor de hulp!
Ik zoek intussen wat informatie over de carbu.

Ohja, bijna vergeten. Na de inlaatpakkingen te vervangen start de auto wel veel makkelijker!
En schakelen doet hij perfect, zo zachtjes dat je het amper voelt en hij neemt alle 3 de versnellingen.

Gr
Toon
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door Dakloos »

Toon,

Maak eens een foto van je carburateur, inlaat en spacer (stuk tussen carburateur en inlaat) en deel die eens met ons. Ik vermoed dat daar je probleem ligt.
Erwin

1966 convertible
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door ToonD »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door Dakloos »

Heb je gecontroleerd op lekkage tussen de carburateur, spacer en de intake?
Erwin

1966 convertible
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door ToonD »

Jep, is net allemaal nieuw ook. Want daar zat wel degelijk een lek.
Ik kan met de brake cleaner methode nergens nog een vacuumlek vinden momenteel. Zou het aan de instellingen van de carb kunnen liggen?
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door Dakloos »

Mmmm, kan maar het kan ook maar zo zijn dat je een snelle nokkenas erin hebt zitten en dan krijg je het waarschijnlijk niet beter :? . Wel vreemd dat de stationair sproeiers weinig doen. Denk dan toch aan een lek nog ergens.

Ik heb er een standaard nokkenas inzitten en het blokje trekt een mooi constante 20 Hg.
Erwin

1966 convertible
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door ToonD »

Hmmm,

Net nog eens de pasvlakken van het inlaatspruitstuk bekeken. Soms lijkt het alsof de pakking niet helemaal mooi spant aan de onderkant tussen de pasvlakken. Nog eens naar de oude pakkingen gaan kijken en ik zie toch een zeer mooie afdruk van het spruitstuk dus ik veronderstel dat het gezichtsbedrog is :roll: Intussen heb ik de bouten van het spruitstuk nagelopen en kon ze toch allemaal flink bijspannen. Helaas is het al wat laat om lawaai te maken... :oops:
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door richard66coupe »

Het zou inderdaad best kunnen zijn dat 15 HG normaal is voor jouw blok. Die van mij heeft ook een wat latere 302 met HO nokkkenas. Deze had eerst ook 14/15 HG. Door de initiele timing wat hoger te zetten (+/-15 graden) en de curve te verkorten zodat het totaal niet boven de 36 graden uit komt heb ik er nog 17 HG uit weten te persen.

Ik heb ook een Edelbrock, zo te zien heb jij een Performer. Er staat ergens een nummer op, hier kun je het exacte type wel achterhalen denk ik.
Die van mij reageert wel goed op de mengselschroeven, ook wel toen het vacuum op 15 HG stond. Het lijkt wel op een vacuum lek maar dan zou je het toch haast moeten merken met de brake cleaner test.. Anders zou je misschien eens het vlotter niveau kunnen checken van de carb.
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door ToonD »

richard66coupe schreef:Het zou inderdaad best kunnen zijn dat 15 HG normaal is voor jouw blok. Die van mij heeft ook een wat latere 302 met HO nokkkenas. Deze had eerst ook 14/15 HG. Door de initiele timing wat hoger te zetten (+/-15 graden) en de curve te verkorten zodat het totaal niet boven de 36 graden uit komt heb ik er nog 17 HG uit weten te persen.

Ik heb ook een Edelbrock, zo te zien heb jij een Performer. Er staat ergens een nummer op, hier kun je het exacte type wel achterhalen denk ik.
Die van mij reageert wel goed op de mengselschroeven, ook wel toen het vacuum op 15 HG stond. Het lijkt wel op een vacuum lek maar dan zou je het toch haast moeten merken met de brake cleaner test.. Anders zou je misschien eens het vlotter niveau kunnen checken van de carb.
Ja heb het nummer intussen opgezocht en het is een cfm 600 carbu.
Davert jouw blok ook zo dan, net als de naald van de vacuummeter? Mijn initiële timing staat momenteel op 12°. Rij jij op ported vacuum of manifold vacuum?
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door Ando »

12 graden initieel is wel wat vroeg, standaard is 6 graden dacht ik uit mijn hoofd gezegd. Maar ik ken jouw blok en ontsteking natuurlijk niet.
Zelf zou ik kiezen voor manifold vacuum, zie mijn website daarover.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door Mustang24 »

ToonD schreef: Davert jouw blok ook zo dan, net als de naald van de vacuummeter?
Gewoon op de scenario nummers klikken.... (waarschijnlijk nummer 3)

http://www.30kb7.be/
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door ToonD »

Mustang24 schreef:
ToonD schreef: Davert jouw blok ook zo dan, net als de naald van de vacuummeter?
Gewoon op de scenario nummers klikken.... (waarschijnlijk nummer 3)

http://www.30kb7.be/
Dat is inderdaad exact wat ik zie op m'n vacuummeter! Ik heb wel enkele testritjes gedaan met Mustangs en ik moet wel zeggen dat deze wel een pak agressiever uit de hoek komt dan de anderen. Misschien toch een andere nokkenas erin... :mrgreen:

Dan denk ik dat ik eerst m'n ontsteking perfect moet zien af te stellen! Klus voor morgen! Bedankt heren!
mustangArt
Berichten: 44
Lid geworden op: do 07 jan, 2016 15:39

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door mustangArt »

vacuum van 15 zou kunnen duiden op probleem met zuigerveren

deze link vind ik wel nuttige info geven:
http://www.onallcylinders.com/wp-conten ... ding-1.png
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door ToonD »

Dan lijkt mij de enige optie de laatste, van die link.

Ik heb net even een leuk tochtje gedaan, onderweg 3x de onsteking lichtjes aangepast om te zien wat het geeft op de weg. Nu draait hij heel soepel en rijdt hij fantastisch. Enkel het toerental dat op en neer gaat als hij stationair draait in drive heeft hij nog... Als hij iets steviger stationair zou draaien zou dat het probleem perfect oplossen. Of een vacuumvervroeger die bij een iets lagere druk al aangesproken wordt.
Iemand nog suggesties?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door peer »

Ik krijg waarschijnlijk klappen met wat ik zeg:
Sluit de vacuum eens op de ported kant aan. Ik ben beniewd wat ie dan zal doen. Dan je namelijk geen vacuum bij idle dus weet je meteen of dat de oorzaak is.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”