Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door ToonD »

Had ik al geprobeerd hoor. Met als resultaat, enorm slecht lopende motor, maar wel met een ijzersterke idle. Dan heeft hij het niet in drive. Daarom vroeg ik me af of er eventueel verstelbare vacuumadvancers bestonden. Waarmee je de minimale druk kan afstellen vanaf wanneer hij mag beginnen vervroegen. Volgens mij zit ik met die 15Hg net op het randje van vervroegen/verlaten.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door peer »

ToonD schreef:Had ik al geprobeerd hoor. Met als resultaat, enorm slecht lopende motor, maar wel met een ijzersterke idle. Dan heeft hij het niet in drive. Daarom vroeg ik me af of er eventueel verstelbare vacuumadvancers bestonden. Waarmee je de minimale druk kan afstellen vanaf wanneer hij mag beginnen vervroegen. Volgens mij zit ik met die 15Hg net op het randje van vervroegen/verlaten.
Dan zit er inderdaad iets niet goed, ported of niet zou geen verschil mogen maken tijdens het rijden. op het moment dat je je gas ook maar met je kleine teen aanraak is er geen verschil meer (misschien een beetje overdreven maar zit er niet ver naast). En met een beetje throttle is je vacuüm helemaal weg en doet dit systeem toch niet meer mee.

Een normale vacuum vervroeger zou gewoon moeten werken met die 15Hg, veel minder werk ook nog gewoon. Die vervroeging heeft niet veel nodig. Maar een probleem in dit systeem kan wel voor jou type problemen zorgen. Is het membraam in de vervroeger niet gewoon lek?
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door ToonD »

peer schreef:
ToonD schreef:Had ik al geprobeerd hoor. Met als resultaat, enorm slecht lopende motor, maar wel met een ijzersterke idle. Dan heeft hij het niet in drive. Daarom vroeg ik me af of er eventueel verstelbare vacuumadvancers bestonden. Waarmee je de minimale druk kan afstellen vanaf wanneer hij mag beginnen vervroegen. Volgens mij zit ik met die 15Hg net op het randje van vervroegen/verlaten.
Dan zit er inderdaad iets niet goed, ported of niet zou geen verschil mogen maken tijdens het rijden. op het moment dat je je gas ook maar met je kleine teen aanraak is er geen verschil meer (misschien een beetje overdreven maar zit er niet ver naast). En met een beetje throttle is je vacuüm helemaal weg en doet dit systeem toch niet meer mee.

Een normale vacuum vervroeger zou gewoon moeten werken met die 15Hg, veel minder werk ook nog gewoon. Die vervroeging heeft niet veel nodig. Maar een probleem in dit systeem kan wel voor jou type problemen zorgen. Is het membraam in de vervroeger niet gewoon lek?
Ik heb elk onderdeel (brakebooster, transmissie en vacuumvervroeger) vacuum getrokken en gezien of ze druk hielden. En dat was in elk geval goed, dus dat is het probleem niet volgens mij. Ported had ik maar half zoveel vermogen en daverde de auto als een gek. Misschien toch een carburator probleem?

Ohja, ik moet wel zeggen dat het een vervroeger is met een retarder nippel op, die is afgedopt. Kan dit voor problemen zorgen?!
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door ToonD »

Omdat jullie me zo goed al geholpen hebben, hier een foto van de Mustang in z'n geheel! Misschien herkennen sommigen 'm wel...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door Ando »

ToonD schreef:Had ik al geprobeerd hoor. Met als resultaat, enorm slecht lopende motor, maar wel met een ijzersterke idle. Dan heeft hij het niet in drive. Daarom vroeg ik me af of er eventueel verstelbare vacuumadvancers bestonden. Waarmee je de minimale druk kan afstellen vanaf wanneer hij mag beginnen vervroegen. Volgens mij zit ik met die 15Hg net op het randje van vervroegen/verlaten.
Er zijn verstelbare advancers, daar zit een stel-inbusschroefje achter/in de aansluiting van de slang.

Zie je de ontstekingsplaat ook daadwerkelijk draaien als je aan het slangetje zuigt?

Maak je carburateur eens open en maak deze grondig schoon: als de motor niet reageert op de CO schroeven zou dat ook weleens vuil kunnen zijn. De mijne zat destijds ook vol bagger terwijl de filters schoon waren...

http://mustang66.perronwei.nl/onderhoud.aspx
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door peer »

Dan is er toch echt iets mis op dat gebied.

Hier zie je de verhouding tussen ported, manifold en throttle positie:
Afbeelding

Bij het minste aantikken van het pedaal is ported gelijk aan manifold. Dus op het moment dat je niks anders veranderd dan het oversteken van full naar ported en je wagen loopt ineens heel slecht dan is je carburateur of je vervroeging niet goed.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door Gearz »

Misschien een benadering vanuit andere hoek ?
Klepspeling ?
Brandstof druk ?

Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door ToonD »

Bedankt voor de goeie raad mannen!
Ik ben er net even een weekend vantussen geweest voor de Superbiker in Mettet, dus ik kan weer verderwerken aan de Mustang.
De carbu is eerst aan de beurt, de motor draait gewoon niet zo sterk stationair en hij wil zelfs niet starten met choke. Enkel zonder choke met de pedaal een kwart ingedrukt. Dus die zou ik beter ook gewoon eens nazien, de auto heeft ook amper gereden de laatste 2 jaar, en ik zou niet schrikken voor scenario's zoals op Ando z'n site :roll:
Vanaf ik weet dat de carbu in orde is, ga ik verder met de rest!

Thx guys!
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door ToonD »

Stand van zaken:

-Vlotterhoogte gechecked, stond allemaal perfect. Carbu was als nieuw binnenin.
-Ontsteking staat nu op 15° initieel
- Idle mixture screws op 1.25 toeren, ik kon ook eindelijk verschil in vacuum merken bij ze te verdraaien. Ipv 13 Hg heb ik 'm tot 15.5 kunnen krijgen.

Benzinedruk ben ik nog niet geslaagd om te meten aangezien ik niet de juiste koppelingetjes heb om de meter er bij op de plaatsen. Ik ben ermee bezig!
Ook heb ik geen flauw benul over hoe ik de kleppen moet stellen bij dit blok... Het is blijkbaar anders dan de standaard. :roll:

Soms verdenk ik de ontsteking, alles is nieuw behalve de bobijn, die ziet eruit alsof hij 20 jaar begraven geweest is. Kan dit ook het slechte starten en stationair veroorzaken?
ToonD
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 14:56

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door ToonD »

Mannen,

Om een topic behulpzaam te maken voor mensen met dezelfde problemen, hier even een update!

Ik heb net de versnellingsbakolie afgelaten omdat deze een rare geur had. Bij het aflaten viel me direct op dat er allesbehalve rode olie inzat en dat ze al heel grijs was. Op de geur afgaand, ruikt dit net als 80w90 manuele versnellingsbakolie maar is dunner, is ze compleet kleurloos en zat er veel te veel in.
Even contact opgenomen met de vorige eigenaar, hij had de versnellingsbakolie laten vervangen na een lek van "rode olie", naar zijn zeggen. Ik weet dus genoeg, dichting vervangen en de verkeerde olie er weer op gedaan. Gelukkig is er amper 1000km mee gereden na deze wissel. Hopelijk heb ik niet teveel schade aan de bak, gezien de olie al redelijk vuil was en er een klein laagje metallicglans op de bodem van de pan terug te vinden was.

Nu spoelen met de juiste olie en fingers crossed voor een goede afloop!
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door edgar »

Jeetje zeg, je hebt wel pech met die auto. Onderin de pan van een A/T vindt je altijd wel iets materiaal. Ik heb door pakking lekkage in een periode van een paar weken de pan meerdere keren los gehad en altijd wel een beetje grijs gevonden. Is frictie materiaal van de bak.

Hoe kom je er bij dat er veel te veel in zat? Automaat moet je peilen met draaiende motor, na alle versnellingen een keer ingeschakeld te hebben. Zo is de olie goed verdeeld over alle pompcircuits, actuatoren en torque converter. Alleen dan zal de peilstok het goede niveau aangeven.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door edgar »

In rust staat oliepeil ver boven rand oliepan. Loshalen is dan altijd een feest. Tenzij je een aftapplug erin hebt zitten.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
NordicDawn
Berichten: 2586
Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
Locatie: Overijssel

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door NordicDawn »

Bij peilen even schakelen door de bak heen zodat olie overal zit.
1970 Mustang Hardtop
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door peer »

Vervang ook wel de hele olie, dus ook in het koel systeem en converter. Alleen aflaten en vervangen is niet genoeg. (Nog niet de helft van het totaal volgensmij). Een goed flush lijkt me noodzakelijk
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door 1967coupe »

NordicDawn schreef:Bij peilen even schakelen door de bak heen zodat olie overal zit.
Zei Edgar ook al, wel opletten he :mrgreen:
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”