Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Peter uit Ysselstein
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 04 okt, 2010 18:26

Re: Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door Peter uit Ysselstein »

Ja, ga ik doen, duidelijk.
Bedankt!
Het is altijd later dan je denkt.
Gebruikersavatar
Peter uit Ysselstein
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 04 okt, 2010 18:26

Re: Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door Peter uit Ysselstein »

Ik heb mijn nieuwe digitale mijlen teller in de auto gezet afgelopen weekend.
Er kwamen 12 draadjes van de teller af en die heb ik geheel volgens schema verbonden met alles.
Daarna geprobeerd te starten, maar de accu was gelijk leeg.
Toen heb ik het volgende gedaan:
- de accu lader erop gezet, toen ging er een rood lampje met uitroepteken op de lader branden (dat is nog nooit gebeurd)
- de accu polen los gemaakt van de auto en toen de lader op de accu, dat ging goed
- daarna (na 24 uur laden) de volle accu weer aangesloten in de auto
- de acculader er even op gehad, ging toch weer het rode uitroep teken branden.....Ik ben daarom een beetje huiverig om zo te starten.
- de min pool vd auto losgemaakt en de voltmeter tussen de losse min pool en de accu min pool gezet, blijkt daar 12V tussen te staan

Mijn vragen zijn:
- Waarom zou er een rood uitroepteken op de acculader staan (hij laadt dan ook niet bij)
- Tussen de min pool van de accu en de losse min kabel, daar moet toch 0 Volt tussen staan?
- Misschien is er ergens sluiting gekomen in de draden achter het dashboard waar ik bezig ben geweest?
Ik zou ook kunnen starten en kijken wat er gebeurt.....

Als iemand het weet, dan hoor ik het graag.
Het is altijd later dan je denkt.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door Ando »

Het is zo onmogelijk te zeggen wat het uitroepteken betekend, dat zul je in de gebruiksaanwijzing van de lader moeten opzoeken.

Zoals je nu meette met losse draden meet je een zwevende spanning. Kan vanalles zijn maar zegt niets.

Als je de geladen accu hebt aangesloten en er komen geen rookwolken, smeltende draden of kapotte zekeringen dan heb je naar alle waarschijnlijkheid geen kortsluiting in kun je gerust eens proberen te starten.


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door Gearz »

Even enkele vragen om e.e.a uit te sluiten...
Peter uit Ysselstein schreef: wo 31 okt, 2018 20:51
- de min pool vd auto losgemaakt en de voltmeter tussen de losse min pool en de accu min pool gezet, blijkt daar 12V tussen te staan


- Tussen de min pool van de accu en de losse min kabel, daar moet toch 0 Volt tussen staan?
Met contact aan of contact uit ?
Peter uit Ysselstein schreef: wo 31 okt, 2018 20:51 - de accu lader erop gezet, toen ging er een rood lampje met uitroepteken op de lader branden (dat is nog nooit gebeurd)
- de accu polen los gemaakt van de auto en toen de lader op de accu, dat ging goed
- daarna (na 24 uur laden) de volle accu weer aangesloten in de auto
- de acculader er even op gehad, ging toch weer het rode uitroep teken branden.....Ik ben daarom een beetje huiverig om zo te starten.
- de min pool vd auto losgemaakt en de voltmeter tussen de losse min pool en de accu min pool gezet, blijkt daar 12V tussen te staan
Misschien een rare vraag maar heb je bij het terug opladen van de accu de bedrading van de lader wel op de juiste polen aangesloten?

Wat meet je nu met een aangesloten accu aan voltage tussen Pluspool en massa van het chassis ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Peter uit Ysselstein
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 04 okt, 2010 18:26

Re: Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door Peter uit Ysselstein »

Gearz schreef: do 01 nov, 2018 21:16 Even enkele vragen om e.e.a uit te sluiten...
Peter uit Ysselstein schreef: wo 31 okt, 2018 20:51 - de min pool vd auto losgemaakt en de voltmeter tussen de losse min pool en de accu min pool gezet, blijkt daar 12V tussen te staan
- Tussen de min pool van de accu en de losse min kabel, daar moet toch 0 Volt tussen staan?
1. Met contact aan of contact uit ?
Peter uit Ysselstein schreef: wo 31 okt, 2018 20:51 - de accu lader erop gezet, toen ging er een rood lampje met uitroepteken op de lader branden (dat is nog nooit gebeurd)
- de accu polen los gemaakt van de auto en toen de lader op de accu, dat ging goed
- daarna (na 24 uur laden) de volle accu weer aangesloten in de auto
- de acculader er even op gehad, ging toch weer het rode uitroep teken branden.....Ik ben daarom een beetje huiverig om zo te starten.
- de min pool vd auto losgemaakt en de voltmeter tussen de losse min pool en de accu min pool gezet, blijkt daar 12V tussen te staan
2. Misschien een rare vraag maar heb je bij het terug opladen van de accu de bedrading van de lader wel op de juiste polen aangesloten?
3. Wat meet je nu met een aangesloten accu aan voltage tussen Pluspool en massa van het chassis ?

Michel.
Hier de vragen en mijn antwoorden.
1. Met contact aan of contact uit ?
ANTWOORD: MET CONTACT UIT.
2. Misschien een rare vraag maar heb je bij het terug opladen van de accu de bedrading van de lader wel op de juiste polen aangesloten?
ANTWOORD: ZEKER GOED AANGESLOTEN, ER ZIT EEN VAST STEKKERTJE OP WAT MAAR OP 1 MANIER AANGESLOTEN KAN WORDEN.
3. Wat meet je nu met een aangesloten accu aan voltage tussen Pluspool en massa van het chassis ?
ANTWOORD: DAAR MEET IK OOK IETS MEER DAN 12V

Als ik nu zekering voor zekering uit de auto haal en elke keer de min pool van de accu haal en dan de voltmeter er tussen zet en kijk hoeveel Volt er op staat? Als het een keer nul Volt is, dan zit de sluiting in het circuit van die zekering. Of zou dat niet gaan werken?
Het is altijd later dan je denkt.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door Ando »

Hoe kom je er bij dat je kortsluiting hebt?


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Peter uit Ysselstein
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 04 okt, 2010 18:26

Re: Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door Peter uit Ysselstein »

Ando schreef: vr 02 nov, 2018 08:18 Hoe kom je er bij dat je kortsluiting hebt?
Groeten, Ando.
N.a.v. volgende gebeurtenissen:
- Ik ben achter het dashboard met draadjes bezig geweest (heb o.a. 12V vanaf contactslot verbonden aan mijlenteller).
- Daarna probeerde ik de auto te starten, accu was gelijk leeg.
- De acculader wilde niet laden, er kwam een rood lampje met uitroep teken (=volgens handleiding is er dan een probleem).
- Zelfde acculader heeft het daarvoor altijd goed gedaan.
- Daarna accu los gemaakt van auto en toen ging opladen gewoon weer goed.
- Accu weer in auto gezet en nog even de spanning tussen de min pool en de min kabel gemeten, dat is ±12V (ik dacht dat dat NUL moest zijn).

Zodoende kom ik tot de conclusie dat er elektrisch iets mis is.
Het is altijd later dan je denkt.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door Ando »

Peter uit Ysselstein schreef: vr 02 nov, 2018 09:32
Ando schreef: vr 02 nov, 2018 08:18 Hoe kom je er bij dat je kortsluiting hebt?
Groeten, Ando.
N.a.v. volgende gebeurtenissen:
- Ik ben achter het dashboard met draadjes bezig geweest (heb o.a. 12V vanaf contactslot verbonden aan mijlenteller).
- Daarna probeerde ik de auto te starten, accu was gelijk leeg.
- De acculader wilde niet laden, er kwam een rood lampje met uitroep teken (=volgens handleiding is er dan een probleem).
- Zelfde acculader heeft het daarvoor altijd goed gedaan.
- Daarna accu los gemaakt van auto en toen ging opladen gewoon weer goed.
- Accu weer in auto gezet en nog even de spanning tussen de min pool en de min kabel gemeten, dat is ±12V (ik dacht dat dat NUL moest zijn).

Zodoende kom ik tot de conclusie dat er elektrisch iets mis is.
- Als je accu leeg trekt door een kortsluiting dan gaat dat gepaard met smeltende en rokende bedrading. Aangezien je dat niet gehad hebt voor zover ik begrijp is die lege accu dus géén bewijs van kortsluiting.
- Wat voor probleem is er volgens de handleiding? Dat zou best handig zijn om te weten. Zo kom je niets verder.
- Zoals eerder gemeld: je meet een zwevende spanning en dat kan vanalles zijn, hoeft dus géén NUL te zijn, zegt helemaal niets, is een zinloze meting.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Peter uit Ysselstein
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 04 okt, 2010 18:26

Re: Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door Peter uit Ysselstein »

De handleiding van de acculader CTEK Multi XS 4003 zegt volgende over een rood "!":

INDIEN DE MODUS NIET JUIST IS, SCHAKELT DE LADER DE LAADSPANNING/VOEDING UIT.
DE LADER SCHAKELT VOOR BEGIN VAN HET LADEN IN DE FOUTMODUS, INDIEN:
- DE KABELS OP DE VERKEERDE POLEN ZIJN AANGESLOTEN
- DE ANALYSE FUNCTIE VAN DE LADER HET OPLADEN HEEFT ONDERBROKEN.
- DE LADER LANGER DAN DE MAXIMAAL TOEGSTANE TIJD IN DE STRATMODUS HEEFT GESTAAN.

WHERE POSSIBLE, CORRECT THE CAUSE OF THE FAULT AND START THE CHARGER BY PRESSING THE "MODE" OR "RESET"-TOETS.
DE LADER START OPNIEUW IN DE LAATST GEBRUIKTE MODUS.

Dat was het.
Het is altijd later dan je denkt.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door 1967coupe »

Ik denk dat je accu al leeg was.
En wel zover dat je lader een foutmelding gaf. Misschien eens proberen met een ouderwetse lader.

GR
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Peter uit Ysselstein
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 04 okt, 2010 18:26

Re: Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door Peter uit Ysselstein »

1967coupe schreef: vr 02 nov, 2018 20:05 Ik denk dat je accu al leeg was.
En wel zover dat je lader een foutmelding gaf. Misschien eens proberen met een ouderwetse lader.
GR
Rene
Ja, ik zoek ff een ouderwetse lader op.
Ik vind het wel vreemd als ik mijn moderne lader nu op de volle accu zet, het rode "!" weer gaat branden.
Als ik dan de PLUS en de MIN draden van de auto losmaak, en dan de lader op de accu zet, dan brandt er geen rood "!" meer.

Wordt vervolgd.
Het is altijd later dan je denkt.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door Ando »

Peter uit Ysselstein schreef:De handleiding van de acculader CTEK Multi XS 4003 zegt volgende over een rood "!":

INDIEN DE MODUS NIET JUIST IS, SCHAKELT DE LADER DE LAADSPANNING/VOEDING UIT.
DE LADER SCHAKELT VOOR BEGIN VAN HET LADEN IN DE FOUTMODUS, INDIEN:
- DE KABELS OP DE VERKEERDE POLEN ZIJN AANGESLOTEN
- DE ANALYSE FUNCTIE VAN DE LADER HET OPLADEN HEEFT ONDERBROKEN.
- DE LADER LANGER DAN DE MAXIMAAL TOEGSTANE TIJD IN DE STRATMODUS HEEFT GESTAAN.

WHERE POSSIBLE, CORRECT THE CAUSE OF THE FAULT AND START THE CHARGER BY PRESSING THE "MODE" OR "RESET"-TOETS.
DE LADER START OPNIEUW IN DE LAATST GEBRUIKTE MODUS.

Dat was het.
Helpt het als je genoemde knop indrukt met de lader aangesloten?


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door Ando »

1967coupe schreef:Ik denk dat je accu al leeg was.
En wel zover dat je lader een foutmelding gaf. Misschien eens proberen met een ouderwetse lader.

GR
Rene
Ik heb zelf ook een CTEK. Volgens mij is deze meer bedoeld als onderhoudslader dan om een compleet lege accu op te laden. Ook weet ik dat ik hiermee ook eens heb zitten tobben om hem op gang te krijgen met een lege accu in combinatie met een lek stroom. Volgens mij was het probleem toen opgelost door eerst de kabels op de accupolen te zetten en daarna de stekker van de lader in het stopcontact te doen. In zo'n geval heb ik liever een gewone simpele lader die de accu met wat bruut geweld tot leven wekt.


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door sjirafje »

Mijn ctek wil ook niet laden als de spanning van de accu te laag is. Wat dan wel helpt is een andere 12V spanningsbron (bv een andere accu) aansluiten op de accu zodat de lader denkt dat de accu voldoende spanning heeft om te kunnen laden. Als hij dan eenmaal begonnen is met laden kun je die 12V spanningsbron weer loshalen.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Mijlen teller zonder die vervelende kabel......

Bericht door Gearz »

Als de accuspanning echt veel te laag is kan het zijn dat de processor in de lader niet oppikt, in dat geval helpt het vaak om een lader met een lager amperage te nemen, de accu in serie te zetten met een andere in combinatie met een 24V lader of inderdaad bovengenoemd truukje.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”