ontsteking 302ci

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Hallo iedereen,

Nieuw speeltje aangeschaft voor nazicht/bijregelen ontsteking :D
Afbeelding

Motor = Ford V8 302 1969
Verdeler met vacuumvervroeging
momenteel nog met contactpunten, binnenkort Pertronix II

Wat zijn de instelwaarden voor
intial timing ?
total timing ?
curve of rpms ?

Zijn de instelwaarden anders bij een electronische ontsteking ?
Moet de vacuumvervroeging losgekoppeld of niet ?

Thanks !
C. 8)
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Ando »

Initial met vacuum los en afgedopt, waardes weet ik zo niet maar dat valt vast wel te goochelen. Kan ook weleens een paar graden afwijken i.v.m. de huidige brandstof.

Initial is overigens bij mijn weten ook het enige wat je af kunt stellen, curve eventueel met andere veertjes.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Bedankt Ando voor je reactie !

Maar is het niet eerder de 'total timing' die je instelt, en dat de 'intial timing' dan maar moet volgen ?

Ik vind volgende waardes via deze link :
http://www.ebay.com/gds/A-Guide-to-Timi ... 172/g.html
total : 34-38° BTDC vanaf 3000rpm
initial : 15° BTDC

Volgens eerste (snelle) check loop ik bij stationair op slechts 6°.
Dat is niet verkeerd dacht ik, die 15° lijkt me hoog, alsook de 38°.

Ben van plan mijn timing tab + balancer beide eens proper op te kuisen in de aankomende vakantie.
De graden zijn moeilijk leesbaar op mijn balancer, er staat wel een duidelijk wit merkteken op bij 6° BTDC
Om het helemaal goed te doen, moet ik mijn TDC eerst nog eens checken.

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Mustang24 »

Cobretti schreef: ma 04 dec, 2017 23:28

Ben van plan mijn timing tab + balancer beide eens proper op te kuisen in de aankomende vakantie.
De graden zijn moeilijk leesbaar op mijn balancer, er staat wel een duidelijk wit merkteken op bij 6° BTDC
Om het helemaal goed te doen, moet ik mijn TDC eerst nog eens checken.

Een beetje verf kan wonderen doen, want het is sowieso al moeilijk zichtbaar !
Ik heb het uitgeprint als referentie en hou het bij de hand (letterlijk) als ik met de strobo ga spelen :lol:

Afbeelding

Ik heb hem dus op 12° staan...

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Ando »

Cobretti schreef: ma 04 dec, 2017 23:28 Bedankt Ando voor je reactie !

Maar is het niet eerder de 'total timing' die je instelt, en dat de 'intial timing' dan maar moet volgen ?

Ik vind volgende waardes via deze link :
http://www.ebay.com/gds/A-Guide-to-Timi ... 172/g.html
total : 34-38° BTDC vanaf 3000rpm
initial : 15° BTDC

Volgens eerste (snelle) check loop ik bij stationair op slechts 6°.
Dat is niet verkeerd dacht ik, die 15° lijkt me hoog, alsook de 38°.

Ben van plan mijn timing tab + balancer beide eens proper op te kuisen in de aankomende vakantie.
De graden zijn moeilijk leesbaar op mijn balancer, er staat wel een duidelijk wit merkteken op bij 6° BTDC
Om het helemaal goed te doen, moet ik mijn TDC eerst nog eens checken.

Greets,
C. 8)
Bij deze ontstekingen met mechanische vervroeging stel je initial in en controleer je vervolgens of total klopt. Bij electronische ontstekingen werkt dit vaak andersom omdat je domweg niet eerder kunt ontsteken dan dat de sensor aangeeft, wel later (d.m.v. electronische vertraging).

15 en 38 zijn inderdaad wat hoog maar hebben alles te maken met de afstand die het vlamfront af moet leggen (dikke potten), de compressie-verhouding en de brandstof die je tankt.. Het beste kun je 'm op de rollenbank zetten en kijken wat het meeste vermogen oplevert, de meeste waardes zijn gebaseerd op ouderwetse USA brandstof.. Met een 289 heb ik destijds 20Pk gewonnen met alleen de juiste afstelling van de ontsteking op de rollenbank, dus wel de moeite waard.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Ando »

Mustang24 schreef: di 05 dec, 2017 09:49
Cobretti schreef: ma 04 dec, 2017 23:28

Ben van plan mijn timing tab + balancer beide eens proper op te kuisen in de aankomende vakantie.
De graden zijn moeilijk leesbaar op mijn balancer, er staat wel een duidelijk wit merkteken op bij 6° BTDC
Om het helemaal goed te doen, moet ik mijn TDC eerst nog eens checken.

Een beetje verf kan wonderen doen, want het is sowieso al moeilijk zichtbaar !
Ik heb het uitgeprint als referentie en hou het bij de hand (letterlijk) als ik met de strobo ga spelen :lol:

Afbeelding

Ik heb hem dus op 12° staan...

:ok:
Jij hebt niets te klagen Emiel, jij kunt 'm tenminste zien. Bij mij moet de neus en de turboslangen er af en dan is het nog een drama...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Mustang24 »

Ando schreef: di 05 dec, 2017 14:47

Jij hebt niets te klagen Emiel, jij kunt 'm tenminste zien. Bij mij moet de neus en de turboslangen er af en dan is het nog een drama...

Dit is een foto genomen langs onder Ando !!! :shock:
Langs boven met de strobo moet ik ook tussen vanalles door kijken in een gaatje van enkele cm² ... :roll:
Maar nu is het al beter zichtbaar met die verf.
Ga het nog wel eens beter doen (afplakken en schilderen) dat het mooi recht is, kwestie van preciesie :lol:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Thanks voor de info mannen !
Ik heb dus nog even werk voor de boeg. En uiteindelijk op een testbank samen met de carb laten instellen.

Vraag me af of ik er niet beter een nieuwe proper blinkende balancer opzet en polies...
De graden zijn bijna niet leesbaar.

Volgende week ben ik in New York, weet niet of er een Ford/Mustang/oldtimer dealer zit.
Zou ik vandaar iets meebrengen voor m'n 302 ?

Greets, C. 8)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: ontsteking 302ci

Bericht door saf1908 »

Dat is altijd een goed idee. Via Summit Racing bestellen en laten afleveren bij je hotel, en daarna meenemen in je koffer. Scheelt je een boel geld!
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Hallo iedereen,

Back in town, maar niets laten leveren in het hotel (hoewel dat wel had gekund). Wel eens bij het Ford center in Manhattan in het Oculus shoppingcenter aan de voet van het 9/11 memorial binnengelopen. Ze waren daar uitermate vriendelijk en behulpzaam. Tip gekregen om ooit eens bij Summit binnen te lopen, zij hebben naast on-line verkoop ook gigantische stores (wist ik niet) waarvan de dichtste/grootste bij Washington DC is gelegen. Concurrent Jegs zit enkel aan de West kust, Summit zit meer verspreid over USA.

Ik ben gisteren aan de Pertronix ombouw begonnen. Dacht dat het een uurtje werk zou zijn, maar ik ga daar toch wat meer tijd voor nemen. Ik heb schrik om de boel elektrisch verkeerd aan te sluiten en meteen naar de haaien te helpen. (zie verder) En daarvoor heeft de trage levering van de Petronix stukken toch net iets te lang geduurd (ca. 2 maand)

1. Eerst en vooral nog eens de huidige timing gecontroleerd.
Wat ik voorlopig kan bevestigen :

- motor draait goed, ik heb aan de timing nog niets gewijzigd.
- toertental afhankelijke vervroeging werkt, schuift een juist aantal graden op (puur op zicht)
- belasting afhankelijke vervroeging werkt, ik zie een duidelijk verschil als het vacuumslangetje aangesloten zit of niet.
- merkteken (wat op 6° BTD staat) komt niet overeen met timing tab uitlezing... (??)

Maw, qua uitlezing klopt er precies niet veel en is het voorlopig allemaal erg onnauwkeurig. Zou het kunnen dat mijn harmonic balancer is verdraaid (had ergens gelezen dat dat kan gebeuren bij Fords) ? Of is er iets mis met de positie van de timing tab, of zou ik me werkelijk van bougie pickup kabel hebben vergist... een mens begint aan alles te twijfelen uiteindelijk :D
Zou iemand op basis van de foto's alvast kunnen bevestigen dat de timingtab positie en tabtype goed is bij mijn '69 blok ? Dacht dat er 2 posities mogelijk waren. En ja, ik weet het, dit is zo wat het lelijkste gedeelte van mijn motor, maar ik zal het straks eens proper demonteren en polishen :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vacuumslang zit op de Holley carb aan de kant waar ook de vacuumvalve vd secundaries zit.
Met andere woorden : deze zit op het 'ported vacuum'. Dit zou beter op 'manifold vacuum' zitten cfr Ando's naslagwerk (bedankt Ando!) http://www.mustang66.perronwei.nl/vacuu ... eging.aspx
Maar ook hier blijf ik voorlopig af en wijzig ik niets. Zou enkel een verschil geven in de vervroeging bij stationair/nullast. I've got bigger issues for the moment, en ja ook met deze ontsteking 8)

2. Bon, dan nu het échte werk. vervanging points door Pertronix II module + nieuwe Pertronix bobijn.

Ik had verwacht dat er 1 'points-kabeltje' rechtstreeks tss de min van de bobijn en points zou lopen. Maar dat is bij mij niet het geval (zie foto waarop alles staat). Groene pointskabeltje zit verbonden naar zwarte kabel. Deze zwarte kabel loopt ergens heen (weet nog niet waar) en komt dan (denk ik, niet zeker van!) terug met een rode kabel, welke dan zeker zit aangesloten op de min van de bobijn.... :?:
daar krab ik me dus even van in het haar en vandaar dat ik dus even meer tijd ga nemen.
Wat zou hier tussen kunnen/mogen/moeten zitten ? ik probeer het straks verder uit te vogelen. Maar heb dus geen schema en weinig ervaring hiermee. Moet hier de ignition switch of een balast tussenzitten ? Deze zou bij mij dan niet bij de coil maar ergens onder dashboard moeten zitten... Mss dat jullie het zomaar uit de losse pols weten... Ik lees in de Petronix handleiding dat ze aanraden om een eventuele ballast resistor of resistorcable te verwijderen. Hoedanook zouden al die zaken (balast en/of iginition switch) toch op de + van de coil moeten zitten en de pointskabel toch on-onderbroken naar de - van de coil... of zit mijn coil al die tijd omgekeerd aangesloten... dat zou toch straf zijn en kan dat überhaupt ? Er lijkt me dus iets mis en toch draait alles lekker. Een juist referentie schema'tje zoals het zou moeten zijn zou zeer welkom zijn.

Daarnaast had ik verwacht dat de ground kabel binnenin de verdeler netjes verbonden zou zijn met een schroefje. Maar ook dat is niet zo, het zit op een of andere manier delicaat verbonden... ik ga dat nog eens beter bekijken. Kan geen kwaad denk ik.

Daarnaast had ik verwacht om een voelermaatje bijgeleverd te krijgen om de luchtspleet tussen magnet sleeve en module correct te zetten. Maar dat zit er dus niet bijgeleverd. Bij nalezen van de Petronix handleiding schijnt het ook niet nodig te zijn bij dit type verdeler. Het zal dus ergens een fix afstand zijn, ik zal wel zien hoe dat komt.

Alvast bedankt om te lezen en voor replys !
Greets, C. 8)


Afbeelding
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Alvast kleine update :

1. heb nogmaals met strobo gespeeld : ik heb me niet vergist en gebruikte het juiste pickup signaal van bougie nr1.
er moet hoedanook iets mis zijn want mijn 6° BTDC merkteken staat onderaan de timingtab bij idle.
ik gok toch dat mijn harmonic balancer verdraaid is omdat ik dat ooit ergens gelezen heb, kan iemand iets dergelijks bevestigen ?

2. goed nieuws (denk ik). Kabeltjes uitgevolgd en uitgemeten en mijn vermoeden blijkt juist.
De zwarte kabel gaat naar de dash en keert terug als de rode kabel. Ertussen blijkt de rpm gauge te zitten (Smiths, Jaguar).
Maw er zit een rpm gauge tussen de pointskabel en de + vd coil, geen ballast of zo.
Met wat ik vind op Jaguar fora, lijkt me dat juist te zijn, temeer dat het werkt uiteraard :) https://forums.jag-lovers.com/t/s1-rev- ... e/354228/7. Ik vermoed dat ik geen keus heb dan dit zo te behouden, anders werkt mijn tacho sowieso niet meer natuurlijk.
Als iemand hier ideëen of info over heeft laat maar weten aub.

Greets,
C. 8)
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

Als je echt wil weten of je balancer verschoven is kun je 2 dingen doen. A, je distributie op nul zetten en dan kijken of de balancer ook op nul staat of B, gezien de leeftijd en de staat op de foto's van je balancer, er een nieuwe op zetten. 9 van de 10 Balancers die al 50 jaar oud zijn, zijn verschoven. Ook rubber heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven. De timing tap lijkt mij goed te zitten.

Een merkteken, die je nu met wat verf hebt gedaan, maak je op nul, niet op 5 graden zoals je het nu gedaan hebt. Zoiets leidt tot verwarring.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1806
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Big_fun_58 »

Ik heb nog nooit gehoord of gelezen (in toonaangevende bladen/sites) dat een balanceerring kan verschuiven. Volgens mij is het fysiek onmogelijk. Lijkt mijn zéér onwaarschijnlijk dat dat kan gebeuren.
Wat wèl gebeurd is dat de balancer niet bij het aanwijspunt hoort. Deze steuntjes kunnen verschillen (verschillende modellen) en dat geeft dus een foute aflezing.
Dus controleren of het klopt door een speciale bougie met aanslag mogelijkheid erin te draaien (cilinder 1) en met de hand de krukas beide kanten op te draaien (aanslag punten aftekenen op de balancer). Als het goed is moet het nulpunt TDC tussen de 2 afgetekende punten liggen.
Ik stel vaak onsteking op het gehoor af (gaat perfect!) maar daar heb je wat ervaring voor nodig... :mrgreen:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

Een balancer bestaat uit 3 delen. De naaf. Een rubber ring en de ijzeren ring aan de buitenkant.

De rubbere ring zorgt voor de demping en dat betekend ook dat deze warm word. Na tig jaren verslijt het rubber, word zachter en verlies ook zijn eigenschappen, zijn vorm (hiermee verschuift de buiten ring ook tegenover de naaf) en scheurt uiteindelijk.

Even googlen en je vind genoeg voorbeelden.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: ontsteking 302ci

Bericht door peer »

Big_fun_58 schreef: vr 22 dec, 2017 09:45 Dus controleren of het klopt door een speciale bougie met aanslag mogelijkheid erin te draaien (cilinder 1) en met de hand de krukas beide kanten op te draaien (aanslag punten aftekenen op de balancer). Als het goed is moet het nulpunt TDC tussen de 2 afgetekende punten liggen.
Ik stel vaak onsteking op het gehoor af (gaat perfect!) maar daar heb je wat ervaring voor nodig... :mrgreen:
Dit geld ook voor mij, dit is 1 van de onderwerpen waar ik afwijk van mijn geloof 'meten is weten'. Hoewel ik vervolgens nog wel eens naar de dyno ga waar ik nog wat na laat kijken, maar vaak zit ik op gevoel ook op max vermogen (of enorm dicht bij).
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”