Recent heb ik besloten om de koppen van mijn motor te vervangen. Het is een 302 onderblok van '68 en er zaten koppen op van een 302 uit de jaren 70-80. Ik heb er nu koppen van een '65 289 gereviseerd op zitten echter zijn de pushrods hiervan niet te hergebruiken. De pushrods die ik oorspronkelijk had op de 302 combinatie zijn wel goed en schoon e.d. alleen een kleine 2mm langer dan die van het 289 blok af zijn gekomen. Kunnen deze langere rods wel gewoon gebruikt worden, of dien je dan een set nieuwe rods te kopen?
Gezien de afstelling van de koppen via de tuimelaars gebeurd, kan ik me voorstellen dat die 2mm extra lengte geen probleem hoeft te zijn of zie ik dit helemaal verkeerd?
lengte Pushrod
Moderator: Shelby GT-H
lengte Pushrod
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Mach-E RWD standard range Technology+
- Big_fun_58
- Berichten: 1805
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: lengte Pushrod
Als jij 65er koppen hebt met van die ovaal geperst gleufjes in je pushrodgat (en "non rail" tuimelaars) dan heb je geharde pushrods nodig. Makkelijk te controleren met een vijltje (als je hard moet drukken om er iets af te vijlen (of het lukt niet) dan zijn het geharde).
Als je er een (iets?) wildere nokkenas erin heb zitten dan hoeft die 2 mm niet zo een groot probleem te zijn maar dan zou ik wel de slots in de tuimelaars iets modificeren (met een klein (8 mm?) slijpsteentje de uiterste punten in de gleuf die bij het tuimelen de stud (kunnen) raken ietsje wegslijpen. Extra veiligheid, kost niets....
Succes.
Als je er een (iets?) wildere nokkenas erin heb zitten dan hoeft die 2 mm niet zo een groot probleem te zijn maar dan zou ik wel de slots in de tuimelaars iets modificeren (met een klein (8 mm?) slijpsteentje de uiterste punten in de gleuf die bij het tuimelen de stud (kunnen) raken ietsje wegslijpen. Extra veiligheid, kost niets....
Succes.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: lengte Pushrod
in de 289 zouden volgens deze beschijving de iets kortere geharde rods in moeten. De tuimelaars zijn non-rail. Op mijn 302 zaten rail tuimelaars op. Zou je deze kunnen overzetten met de langere rods? Ik heb wat foto's gemaakt, de rail tuimelaars lijken wel erg dicht op de klepveren te komen, kan me voorstellen dat dat ook niet gewenst is? Het stukje boven de veer is bij de 302 koppen ook stukje hoger als bij de 289 koppen.
302 tuimelaar op 302 kop:
289 tuimelaar op 289 kop:
302 links en 289 rechts op 289 kop:
Alvast weer bedankt voor de info! Het blok ligt in Aarle-Rixtel momenteel dus mocht het je leuk lijken om ons eens wat info te geven buiten het forum om, altijd welkom!
302 tuimelaar op 302 kop:
289 tuimelaar op 289 kop:
302 links en 289 rechts op 289 kop:
Alvast weer bedankt voor de info! Het blok ligt in Aarle-Rixtel momenteel dus mocht het je leuk lijken om ons eens wat info te geven buiten het forum om, altijd welkom!
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Mach-E RWD standard range Technology+
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: lengte Pushrod
Ik kan het niet goed zien, maar ligt die 302 tuimelaar niet op de schotel ipv op de klepsteel op de 289 kop? Het lijkt alsof de klepsteel bij de 302 kop verder boven de schotel uitsteekt. Als ik het zo zie zijn de 289 kleppen en de 302 tuimelaars geen goede combi.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
- Big_fun_58
- Berichten: 1805
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: lengte Pushrod
De kleppen van de rail rocker koppen zijn langer dan de non-rail rocker versies. Ze moesten het tipje boven de keepers (wat uitsteekt) hoger maken voor de lipjes die langs de steel vallen. De langere klepsteel betekent ook dat de tuimelaar iets schuiner komt te staan. Dat mag eigenlijk niet en omdat te corrigeren hebben ze iets langere stoterstang toegepast op de rail rocker koppen.
Dus nooit rail rocker tuimelaars op non rail koppen zetten. Dan drukt de tuimelaar op de schotel waardoor de keepers eruit schieten en je klep op de zuiger komt.
Revisie bedrijven gebruikten vaak Chevrolet kleppen te vervanging maar bij deze zijn de hoogtes van het uitstekende deel boven de keepers lager dan een Ford klep waardoor een railrocker ook de schotel kan raken.
Veelgemaakte fout dus altijd controleren of er slijtplekken op de schotel te zien zijn die duiden op contact met de tuimelaar.
Maar, jij moet dus een stetje korte stoterstangen gebruiken ( geharde! ).
Dus nooit rail rocker tuimelaars op non rail koppen zetten. Dan drukt de tuimelaar op de schotel waardoor de keepers eruit schieten en je klep op de zuiger komt.
Revisie bedrijven gebruikten vaak Chevrolet kleppen te vervanging maar bij deze zijn de hoogtes van het uitstekende deel boven de keepers lager dan een Ford klep waardoor een railrocker ook de schotel kan raken.
Veelgemaakte fout dus altijd controleren of er slijtplekken op de schotel te zien zijn die duiden op contact met de tuimelaar.
Maar, jij moet dus een stetje korte stoterstangen gebruiken ( geharde! ).
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: lengte Pushrod
Bedankt voor de bevestiging! Ga ik opzoek naar een set geharde nieuwe stangen voor de 289
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Mach-E RWD standard range Technology+