Vervanging van bladveren voor??

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
19Mustang66
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 10 jun, 2012 20:00
Locatie: IJsselstein

Vervanging van bladveren voor??

Bericht door 19Mustang66 »

Hallo,

momenteel ben ik een '66 Mustang aan het restaureren. Na veel peinzen heb ik besloten om de bladveren ook te gaan vervangen voor normale schokdempers en veren voor een strakkere en betere wegligging.
Mijn vraag is wat kunnen jullie mij aanraden? :D
Ik heb diverse dingen gevonden, maar kom er niet helemaal uit.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Vervanging van bladveren voor??

Bericht door Gearz »

Ik zou je juist eerder aanraden om gewoon een setje 4.5 mid eye leaf bladveren te kopen van goede kwaliteit met nieuwe rubbers of poly bussen, rondom classic Koni's, een dikkere swaybar voor en voor een fractie van de prijs rij je in een heel "andere" wagen.
Je kunt het zo gek maken als je wilt, Global West bijvoorbeeld heeft tegenwoordig systemen waar je vroeger enkel maar van kon dromen, van street tot autocross tot roadrace.

Mocht je toch voor een four link systeem gaan, koop dan een goed en beproeft systeem en niet zo'n "goedkoop" systeem wat je sinds een paar jaar ineens overal ziet opduiken.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
19Mustang66
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 10 jun, 2012 20:00
Locatie: IJsselstein

Re: Vervanging van bladveren voor??

Bericht door 19Mustang66 »

Hoi Michel,

dankjewel. De prijzen van een four link systeem zijn idd behoorlijk.
Ik vind het niet erg om wat geld uit te geven maar dan moet het ook wel echt een verbetering zijn.

Heb nog veel te doen aan de Mustang dus moet ook kijken wat ik volledig ga moderniseren of wat ik ga vernieuwen met modernere onderdelen.
Ik ga me hier verder in verdiepen.
Bedankt!

Jeroen
Gebruikersavatar
Mustengske
Berichten: 80
Lid geworden op: za 31 mar, 2012 11:31
Locatie: Sittard

Re: Vervanging van bladveren voor??

Bericht door Mustengske »

Je zou een kunnen googelen naar Maier racing. Ze hebben ook Youtube filmpjes waar ze wat uitleg geven over ophanging voor en achter. Zij zitten al lang in de racelarij en de producten die zij ontwerpen, produceren en verkopen komt uit hun ervaringen op het circuit en autocross. En, voor ieder budget is wel weer iets te vinden. Het ligt er gewoon aan wat wil je bereiken en wat ga je met de auto doen. Een 4 link om een paar x per jaar naar een meeting te gaan lijkt mij een beetje overkill. Mijn voorkeur gaat ook uit "zoals Gears beschreven" van bladveren.

Er is ook nog een site van Mike Maier, maar die bied dan weer lowering blocks aan :shock: . Daar hecht ik dan weer geen waarde aan.

Ik heb ooit eens iets gepost op de site over ophangingen. Heel erg uitgebreid en informatief. Als ik het weer vind, zal ik het reposten.
Gebruikersavatar
19Mustang66
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 10 jun, 2012 20:00
Locatie: IJsselstein

Re: Vervanging van bladveren voor??

Bericht door 19Mustang66 »

Bedankt Mustengske,
je hebt een goed punt. Ik ga hier ook niet het circuit mee op. De bedoeling is dat ik wel vaker ermee ga rijden en niet alleen voor een paar keer per jaar. Ik zal me verdiepen in Maier racing en uiteraard ook even budgetair kijken wat mogelijk is.
Thnxxxx!!
:D :D
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Vervanging van bladveren voor??

Bericht door mustang66coupe »

Ik heb aan de voorkant Total Control boven armen en Global West onder. Geen shims meer nodig en gelagerd ipv rubbers.
Zou je graag vertellen hoe dat rijdt maar zover ben ik helaas ook nog niet :cry: :mrgreen:

Wil je de scoops ook functioneel maken? Dat is niet zo makkelijk bij een coupe/cabrio. Had ze bij mijn fastback wel maar daar zit geen raampje in de weg voor de koelslang. Al had ik wel mijn vraagtekens hoeveel het nu eigenlijk scheelde. Maar wilde niet dat men in de scoops keek en dan riep "neppers" 8)


gr,
Bas
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
19Mustang66
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 10 jun, 2012 20:00
Locatie: IJsselstein

Re: Vervanging van bladveren voor??

Bericht door 19Mustang66 »

Hoi Bas,

in principe wil ik eigenlijk dat wat ik doe ook functioneel is. Vroeger ging ik vaak naar tupperware tuning evenementen en ik ergerde me rot aan een dik uitgebouwde scoop op de motorkap die vervolgens onder de motorkap dicht was.... Dus sindsdien als het erop komt dan functioneel.
Alleen moet ik idd nog wel even kijken hoe ik dat ga doen. Is nu nog niet zover. haha.

Voorlopig zijn we nog bezig met het laswerk, maar ik wil nu al wel alvast mezelf informeren en langzaam aan de onderdelen bestellen.
Thnx Bas!
Grt,
Jeroen
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Vervanging van bladveren voor??

Bericht door Ando »

Een paar goede schokbrekers, bladveren en eventueel een Shelby-drop plus goed uitlijnen en je bent een heel eind. Die shims is inderdaad geen fijn systeem maar een goede garage kan daar mee overweg.

Bedenk van te voren goed wat je wilt bereiken met het onderstel, op een gegeven moment loop je tegen een ander probleem aan: bodyflex. Dat wat bij mijn 66 Mustang Coupe wel een aardig probleem.

Daarnaast: koop goede banden en laat de witte letters links liggen, evenals oppompbare schokbrekers.

Als je echt de boel overhoop gaat halen zou ik achter voor een onafhankelijke wielophanging kiezen en die starre achteras er onderuit...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Vervanging van bladveren voor??

Bericht door Gearz »

Ando schreef: vr 01 jun, 2018 18:25 Bedenk van te voren goed wat je wilt bereiken met het onderstel, op een gegeven moment loop je tegen een ander probleem aan: bodyflex. Dat wat bij mijn 66 Mustang Coupe wel een aardig probleem.
Torqueboxes inlassen zoals bij de latere 1st gen. mustangs, Export braces, montecarlobar en subframe connectors en je bent al een heel eind.
Evt een firewall plaat achter de achterbank plaatsen helpt ook aanzienlijk is mijn ervaring.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Mustengske
Berichten: 80
Lid geworden op: za 31 mar, 2012 11:31
Locatie: Sittard

Re: Vervanging van bladveren voor??

Bericht door Mustengske »

Zoals je al in de voorgaande reacties hebt kunnen lezen komt de keuze niet alleen op de achterophanging maar meer een totaalpakket. Aangezien de Mustang helemaal kaal is en je wilt gaan restomodden zou ik de volgende body modificaties zo wie zo uitvoeren (aangezien je toch moet lassen):
  • Torque boxes;
  • Subframe connectors (met x of z frame);
  • Rearseat divider (voor torsiestijfheid en veiligheid);
  • Plaatjes lassen aan de binnenkant van de shock tower. Boven het chassis onder een hoek.
Export brace zou ik zo wie zo doen. Ongeacht wat dan ook. Eveneens met montecarlo bar.

Voor de ophanging zul je zelf moeten kijken. Hier zijn zoveel smaken in te vinden. Als je 10 mensen vraagt heb je ook 10 meningen. Shelby drop zou ik al eens mee beginnen. En verder... the sky is the limit.

Voor wat de achterophanging betreft, want hier ging oorspronkelijk je vraag over, heb ik een artikel gevonden. Veel tekst, maar wel leerzaam. https://www.cartechbooks.com/techtips/m ... on-system/
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Vervanging van bladveren voor??

Bericht door Ando »

Gearz schreef:
Ando schreef: vr 01 jun, 2018 18:25 Bedenk van te voren goed wat je wilt bereiken met het onderstel, op een gegeven moment loop je tegen een ander probleem aan: bodyflex. Dat wat bij mijn 66 Mustang Coupe wel een aardig probleem.
Torqueboxes inlassen zoals bij de latere 1st gen. mustangs, Export braces, montecarlobar en subframe connectors en je bent al een heel eind.
Evt een firewall plaat achter de achterbank plaatsen helpt ook aanzienlijk is mijn ervaring.

Michel.
Zeker, maar dat moet je wel bedenken voordat je aan de slav gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
19Mustang66
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 10 jun, 2012 20:00
Locatie: IJsselstein

Re: Vervanging van bladveren voor??

Bericht door 19Mustang66 »

Allen bedankt voor de vele tips. Vandaag in Poeldijk tijdens Mustang Valley genoeg voorbeelden kunnen aanschouwen. Vrijwel geen enkele heeft een 4 link systeem. Ik wil er wel regelmatig mee gaan rijden, maar geen woon-werk verkeer of in de racelerij.
Dus ik denk dat ik sowieso voor de verstevigingen ga en de bladveer optie.
Zodra het zover is zal ik de foto's plaatsen in mijn bericht op Project 1964 - 1973.
Groeten,
Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”