mach 1 390 loopt slecht
Moderator: Shelby GT-H
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: mach 1 390 loopt slecht
@Rene
Een nokkenas is geen aandrijfas, die vanuit de wielen ook onder spanning staat tijdens het afremmen.
Een nokkenas heeft tijdens het afremmen nog steeds de spanning van de draaiende krukas.
Daarbij wordt de nokkenas altijd wordt "afgeremd" door de frictie van de kleppentrein.
Een nokkenas is geen aandrijfas, die vanuit de wielen ook onder spanning staat tijdens het afremmen.
Een nokkenas heeft tijdens het afremmen nog steeds de spanning van de draaiende krukas.
Daarbij wordt de nokkenas altijd wordt "afgeremd" door de frictie van de kleppentrein.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- Big_fun_58
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: mach 1 390 loopt slecht
Ja, Ronald. Rene snapt het totaal niet. Buiten het feit dat het fysiek (door de " constante" weerstand van de veren en oliepomp) niet mogelijk is dat de slack verplaatst geeft het juist het tegenovergestelde van wat hij denkt dat er gebeurt. Áls het wel zou kunnen dan zou je in zo een geval juist een vroeger ontstekingtijdstip krijgen....... Laat hem daar maar eens goed over nadenken....
Dus klappen in je uitlaat (normaliter: te late onsteking) kan dus niet gebeuren zoals Rene denkt....
Wat het wel was, ik kan het niet zeggen....
Dus klappen in je uitlaat (normaliter: te late onsteking) kan dus niet gebeuren zoals Rene denkt....
Wat het wel was, ik kan het niet zeggen....
It's the M@DM@N.......... #>B-)
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: mach 1 390 loopt slecht
Ketting vervangen en probleem was opgelost.
Ik hou me verder wel stil want Jan weet alles zo goed
Ik hou me verder wel stil want Jan weet alles zo goed
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: mach 1 390 loopt slecht
What Happens When There’s Slack in the Timing Chain?
Intake, compression, combustion, and exhaust are the four stages of the internal combustion engine. In order to achieve those stages over and over again, pistons and cylinders have to move in unison with the precision of a classical ballet.
The timing chain is the conductor, controlling the timing of all those moving parts.
When the timing chain has slack it can throw the pistons and valves into more of an interpretive jazz dance. It sorta works at first … you know, in an artsy way. But eventually pistons start misfiring, valve timing is thrown off, a trumpet player goes off key, and before you know it your engine is destroyed.
Timing chain slack can be due to a defective chain tensioner, or the result of a worn out and stretched chain.
Intake, compression, combustion, and exhaust are the four stages of the internal combustion engine. In order to achieve those stages over and over again, pistons and cylinders have to move in unison with the precision of a classical ballet.
The timing chain is the conductor, controlling the timing of all those moving parts.
When the timing chain has slack it can throw the pistons and valves into more of an interpretive jazz dance. It sorta works at first … you know, in an artsy way. But eventually pistons start misfiring, valve timing is thrown off, a trumpet player goes off key, and before you know it your engine is destroyed.
Timing chain slack can be due to a defective chain tensioner, or the result of a worn out and stretched chain.
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Re: mach 1 390 loopt slecht
bedankt voor alle reacties!
de carb is idd een verdachte en zal tzt zeker bekeken worden. ik heb gelezen her en der dat deze autolite 4300 (meen ik) niet de beste carb is die ford gemaakt heeft (understatement) maar daar zullen de meningen wel over verdeelt zijn. ik denk eraan om er een edelbrock 1806 te monteren (650cfm). weet iemand of die rechtstreeks op mijn 4V intake past? of moet de intake mee vernieuwd worden? maar dat ff terzijde.
ik zie ook wat vaste materie in de benzinefliter zitten, dus kan verstopping niet uitsluiten. duik ik nog verder in komende zaterdag.
tank is vervangen, leidingen zouden gespoeld zijn, pomp is gereviseerd. ik mag hopen de carb ook maar kan dat niet zeker zeggen.
vapor lock, ik kan niet echt een goede uitleg vinden van wat dit precies is, maar de wagen start wel iedere keer weer, kan dat?
pcv klep heb ik er nog uit gehad en dicht gehouden tijdens het lopen, hier werd er flink aan mijn vinger gezogen maar de auto bleef ongewijzigd slecht lopen. ik heb verder idd alle vacuum zaken bekeken, ook de bekrachtiger met het terugslagklepje, behalve de aansluiting op de bak, die moet ik dus zaterdag ook nog even checken. voor alle zekerheid ga ik de slang van de pcv afkoppelen en weer ff dichten met een bout. zo zat het voorheen ook. wellicht veranderd er iets.
Erwin, ik kan niet met zekerheid zeggen of die bij de eerste start wel goed liep, ik ben gelijk weggereden en bij de eerste hoek merkte ik het.
wat zou het verschil dan kunnen zijn, als het niet zo was?
en inderdaad, dat is mijn Mach 1 geweest in Reuver! ik heb er hieronder een paar foto's aan toegevoegd.
ik ga zaterdag nog eens alles overlopen, ook idd de zaken die ik nog meer aangepast heb. bougiekappen voornamelijk. deze kreeg ik er zeer moeilijk op. ook omdat er bizar weinig plek ik tussen kop en shocktower. ik was niet zeker of ze der allemaal wel goed op geklikt zaten maar omdat de wagen zo goed liep in eerste instantie dacht ik dat het wel goed zat. wellicht is er toch iets afgeschoten. hier iemand nog tips trouwens? wat als de kap er niet goed opzit en er dus een afstand ontstaat tussen bougie en het contact in de kabel?
als er nog zaken zijn, hoor ik het graag. anders horen jullie me zaterdag wel weer om rapport uit te brengen....
alvast bedankt voor het meedenken in elk geval
de carb is idd een verdachte en zal tzt zeker bekeken worden. ik heb gelezen her en der dat deze autolite 4300 (meen ik) niet de beste carb is die ford gemaakt heeft (understatement) maar daar zullen de meningen wel over verdeelt zijn. ik denk eraan om er een edelbrock 1806 te monteren (650cfm). weet iemand of die rechtstreeks op mijn 4V intake past? of moet de intake mee vernieuwd worden? maar dat ff terzijde.
ik zie ook wat vaste materie in de benzinefliter zitten, dus kan verstopping niet uitsluiten. duik ik nog verder in komende zaterdag.
tank is vervangen, leidingen zouden gespoeld zijn, pomp is gereviseerd. ik mag hopen de carb ook maar kan dat niet zeker zeggen.
vapor lock, ik kan niet echt een goede uitleg vinden van wat dit precies is, maar de wagen start wel iedere keer weer, kan dat?
pcv klep heb ik er nog uit gehad en dicht gehouden tijdens het lopen, hier werd er flink aan mijn vinger gezogen maar de auto bleef ongewijzigd slecht lopen. ik heb verder idd alle vacuum zaken bekeken, ook de bekrachtiger met het terugslagklepje, behalve de aansluiting op de bak, die moet ik dus zaterdag ook nog even checken. voor alle zekerheid ga ik de slang van de pcv afkoppelen en weer ff dichten met een bout. zo zat het voorheen ook. wellicht veranderd er iets.
Erwin, ik kan niet met zekerheid zeggen of die bij de eerste start wel goed liep, ik ben gelijk weggereden en bij de eerste hoek merkte ik het.
wat zou het verschil dan kunnen zijn, als het niet zo was?
en inderdaad, dat is mijn Mach 1 geweest in Reuver! ik heb er hieronder een paar foto's aan toegevoegd.
ik ga zaterdag nog eens alles overlopen, ook idd de zaken die ik nog meer aangepast heb. bougiekappen voornamelijk. deze kreeg ik er zeer moeilijk op. ook omdat er bizar weinig plek ik tussen kop en shocktower. ik was niet zeker of ze der allemaal wel goed op geklikt zaten maar omdat de wagen zo goed liep in eerste instantie dacht ik dat het wel goed zat. wellicht is er toch iets afgeschoten. hier iemand nog tips trouwens? wat als de kap er niet goed opzit en er dus een afstand ontstaat tussen bougie en het contact in de kabel?
als er nog zaken zijn, hoor ik het graag. anders horen jullie me zaterdag wel weer om rapport uit te brengen....
alvast bedankt voor het meedenken in elk geval
Groetjes, Robin
Re: mach 1 390 loopt slecht
ik ben toch nog heel ff de garage ingedoken aangezien het mij niet loslaat....
-ik heb de co schroeven iets dichter gedraaid (had ik iets rijker gezet, halve slag)
-bougiekappen en verdeelkap nogmaals gecheckt/aangedrukt
hij blijft nu in elk geval stationair draaien, nadat de choke is afgevallen, waardoor ik wat kon testen.
opvallend is dat de carb een beetje zweterig is rond de acceleratiepomp en dat ik zo 2 kappen van de verdeler kan aftrekken zonder dat ik verschil hoor. loopt ie op 6 cilinders? (cilinder 8 en 3 lijken niet te reageren)hij loopt in elk geval erg ruw nu. zie filmpje.
ow en wat ik vergeet te melden, ik heb er een "blaster2 van MSD", bobine opgezet ter vervanging van de originele. zegt dat nog iets? iemand ervaring met MSD blaster 2?
https://youtu.be/UxlZ3SQdpv0
-ik heb de co schroeven iets dichter gedraaid (had ik iets rijker gezet, halve slag)
-bougiekappen en verdeelkap nogmaals gecheckt/aangedrukt
hij blijft nu in elk geval stationair draaien, nadat de choke is afgevallen, waardoor ik wat kon testen.
opvallend is dat de carb een beetje zweterig is rond de acceleratiepomp en dat ik zo 2 kappen van de verdeler kan aftrekken zonder dat ik verschil hoor. loopt ie op 6 cilinders? (cilinder 8 en 3 lijken niet te reageren)hij loopt in elk geval erg ruw nu. zie filmpje.
ow en wat ik vergeet te melden, ik heb er een "blaster2 van MSD", bobine opgezet ter vervanging van de originele. zegt dat nog iets? iemand ervaring met MSD blaster 2?
https://youtu.be/UxlZ3SQdpv0
Groetjes, Robin
- NordicDawn
- Berichten: 2586
- Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
- Locatie: Overijssel
Re: mach 1 390 loopt slecht
Net weer even terug bekeken op video, maar je trok er in Venray ook een redelijke pluim (grijs) uit op de baan
1970 Mustang Hardtop
Re: mach 1 390 loopt slecht
Ow ja? Was me zelf niet opgevallen, was veel te veel bezig met het ding op de baan te houden
En weet je ook wat dat betekent? Grijze pluimen?
Er komt trouwens ook erg veel roet uit de uitlaten, zegt dat misschien nog iets?
En weet je ook wat dat betekent? Grijze pluimen?
Er komt trouwens ook erg veel roet uit de uitlaten, zegt dat misschien nog iets?
Groetjes, Robin
Re: mach 1 390 loopt slecht
Kan ik die video misschien ergens zien? Lijkt me wel leuk.
Kan ik ook gelijk die pluimen zien
Groetjes, Robin
- NordicDawn
- Berichten: 2586
- Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
- Locatie: Overijssel
Re: mach 1 390 loopt slecht
Ik zag het inderdaad toen ik achter je reed op de baan. De banden die je er onder hebt zijn mooi om te zien, maar op de baan iets minder
Michel of een van de andere goeroe's weet er vast meer van, maar ik zou denken onvolledige verbranding. Dus ontsteking niet goed, te veel brandstof of slechte brandstof? Ik zal kijken of ik de video even kan uploaden voor je!
1970 Mustang Hardtop
Re: mach 1 390 loopt slecht
Perfect!
Wat je zegt zou kunnen kloppen. Ik ruik ook benzine en heb al een tijdje het gevoel dat niet alle 8 cilinders meedoen. Ik mis ook vermogen als ik de gas goed induw. Kickdown komt goed in maar drukt niet door. De wagen houd hier behoorlijk in. Ik had ook vonken vanuit de bougiekabels waar ze niet thuishoren. Dat is de reden dat ik alles vervangen heb. Afgelopen zaterdag was weer de eerste testrit sinds venray en ik was blij verrast dat ie zo goed liep, op de heenweg. Terugweg was dus iets minder....
Wellicht zitten er nog clues in dit verhaal.
Wat je zegt zou kunnen kloppen. Ik ruik ook benzine en heb al een tijdje het gevoel dat niet alle 8 cilinders meedoen. Ik mis ook vermogen als ik de gas goed induw. Kickdown komt goed in maar drukt niet door. De wagen houd hier behoorlijk in. Ik had ook vonken vanuit de bougiekabels waar ze niet thuishoren. Dat is de reden dat ik alles vervangen heb. Afgelopen zaterdag was weer de eerste testrit sinds venray en ik was blij verrast dat ie zo goed liep, op de heenweg. Terugweg was dus iets minder....
Wellicht zitten er nog clues in dit verhaal.
Groetjes, Robin
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: mach 1 390 loopt slecht
Je blok blijft wel opvallend rustig lopen ook zonder de 2 bougiekabels.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Re: mach 1 390 loopt slecht
Exact Ronald!
Dat vind ik ook bizar, maar misschien is het wel normaal, ik durf het niet te zeggen.
Bij alle andere kabels hoor ik het verschil, bij deze 2 niet.
Wie het weet mag het zeggen.
Dat vind ik ook bizar, maar misschien is het wel normaal, ik durf het niet te zeggen.
Bij alle andere kabels hoor ik het verschil, bij deze 2 niet.
Wie het weet mag het zeggen.
Groetjes, Robin
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: mach 1 390 loopt slecht
Al eens compressie gemeten?
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: mach 1 390 loopt slecht
Even om terug te komen op vapour-lock. Probleem heb ik ook gehad met mijn 289. Als je de auto stil zet (ff koffie drinken) of een tijd stationait draait vang je geen (koele) rijwind meer en wordt de carburateur flink opgewarmd boven op het blok. Hierdoor verdampt (een deel van de) benzine uit de carburateur en gaat de auto slecht lopen. Zodra je weer gaat rijden koelt het allemaal weer af en loopt het meestal weer goed.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl