66 Mustang 289 C4 AT toerental
Moderator: Shelby GT-H
- PeterHoogeveen
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
- Locatie: Gouda
66 Mustang 289 C4 AT toerental
Als ik mijn Mustang van Park/Neutral naar Drive overschakel zakt het toerental van 1000 naar ong. 600.
Volgens mij moet dat verschil veel minder zijn.
Te dikke olie in Torque converter?
Ik moet nu mijn stationair toerental in Neutral te hoog zetten om te voorkomen dat in Drive de motor niet al te slaan. (bij verkeerslicht b.v.)
Volgens mij moet dat verschil veel minder zijn.
Te dikke olie in Torque converter?
Ik moet nu mijn stationair toerental in Neutral te hoog zetten om te voorkomen dat in Drive de motor niet al te slaan. (bij verkeerslicht b.v.)
Met vriendelijk groet,
Peter Hoogeveen
Peter Hoogeveen
- Big_fun_58
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental
Heb je je carburateur wel een op maximaal vacuum afgesteld (d.m.v. CO schroeven en een vacuummeter op het manifold)?
Misschien ligt het probleem in de motorafstelling en niet in de dikte van de olie.
Succes!
Misschien ligt het probleem in de motorafstelling en niet in de dikte van de olie.
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
66 Mustang 289 C4 AT toerental
Ik denk dat je ook aardig hard op de ren moet blijven staan. Bij 1000 rpm is de TC al aardig koppel aan het doorgeven ( uitgaande van standaard componenten )
Zo uit mijn hoofd staat er voor een 289 met AT rond de 600 - 650 rpm als onbelast stationair toerental in de boeken. Zo heb ik hem ook en dan is er geen tot een lichte neiging tot kruipen. En klapt het niet zo hard door de aandrijflijn bij inschakelen of wisselen van rijrichting.
Ik denk dat mijn rpm iets van 75 toeren zakt bij inschakelen versnelling.
Ik zou het ook zoeken in de afstelling van carb en ontsteking.
Zo uit mijn hoofd staat er voor een 289 met AT rond de 600 - 650 rpm als onbelast stationair toerental in de boeken. Zo heb ik hem ook en dan is er geen tot een lichte neiging tot kruipen. En klapt het niet zo hard door de aandrijflijn bij inschakelen of wisselen van rijrichting.
Ik denk dat mijn rpm iets van 75 toeren zakt bij inschakelen versnelling.
Ik zou het ook zoeken in de afstelling van carb en ontsteking.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental
Wellicht heb je ergens een klein vacuum lekje ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- Swordfish79
- Berichten: 828
- Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20
Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental
volgens mij is het iets van 750 rpm in park en 550 in Drive met warme motor
cold fast idle is 900 rpm zo even uit mijn hoofd.
Dus de vraag is die 1000 Rpm bij warme of koude motor?
cold fast idle is 900 rpm zo even uit mijn hoofd.
Dus de vraag is die 1000 Rpm bij warme of koude motor?
- PeterHoogeveen
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
- Locatie: Gouda
Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental
Er hebben al diverse carburateurs op gezeten, nu een Street Demon (650 CFM). De boel is afgesteld met vacuummeter op maximaal.
Warme of koude motor maakt niet uit. Als ik stationair opstel op b.v. 700 toeren per minuut loopt alles prima. Alleen zodra ik Drive inschakel stort toerental in. Geen vacuumlekken. Geen choke die dicht zit. Ik zit toch richting versnellingsbak te denken.
Warme of koude motor maakt niet uit. Als ik stationair opstel op b.v. 700 toeren per minuut loopt alles prima. Alleen zodra ik Drive inschakel stort toerental in. Geen vacuumlekken. Geen choke die dicht zit. Ik zit toch richting versnellingsbak te denken.
Met vriendelijk groet,
Peter Hoogeveen
Peter Hoogeveen
Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental
Olie behoort de ATF-F te zijn, daar zou het dus niet aan mogen liggen. Heeft je C4 een shift kit ? dan schakelt die normaal iets ruwer. Niet zeker of dat van N->D ook geldt... Interessant topic, volg ik even
Grts, C
Grts, C
- PeterHoogeveen
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
- Locatie: Gouda
Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental
Shifter is standaard. Olie is ATF type F maar bij verversen is niet de converter geleegd, dus weet niet hoe oud die olie is en welke erin zit.
Met vriendelijk groet,
Peter Hoogeveen
Peter Hoogeveen
Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental
Ik kan mij niet voorstellen dat je de oorzaak in de olie moet gaan zoeken, als de olie vervuild zou zijn dan krijg je altijd eerst problemen met inschakelen, in en uit de versnelling schieten etc.
Het zit 'm ook niet in de bak denk ik, de oorzaak lijkt mij eerder ergens te zoeken in de carburateur, de ontsteking of een vacuüm lek, wellicht een combinatie van factoren.
Vreemd dat het niet uitmaakt of de motor koud of warm is, dat zou namelijk betekenen dat iets in het choke circuit niet goed functioneert en de fast idle functie o.a. niet werkt.
Michel.
Het zit 'm ook niet in de bak denk ik, de oorzaak lijkt mij eerder ergens te zoeken in de carburateur, de ontsteking of een vacuüm lek, wellicht een combinatie van factoren.
Vreemd dat het niet uitmaakt of de motor koud of warm is, dat zou namelijk betekenen dat iets in het choke circuit niet goed functioneert en de fast idle functie o.a. niet werkt.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- PeterHoogeveen
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
- Locatie: Gouda
Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental
Bedankt voor je info. Echter hebben er meerdere carburateurs opgezeten. Holley, Edelbrock en nu een nieuwe StreetDemon. Van 390 CFM tot 650 CFM. Ik kan niet verklaren waarom toerental zo zakt. Choke circuit werkt naar behoren.
Met vriendelijk groet,
Peter Hoogeveen
Peter Hoogeveen
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental
Waar heb je allemaal gecontroleerd op een vaccuumlek ?
- pakkingvlak van de carburateur (is het wel vlak)
- pakkiingvlakken van intake - cilinderkop
- Alle vacuum slangen, ook die naar rembekrachtiging, vervroeging van ontsteking, Airco, Carbon Canister (indien aanwezig)
- Rembekrachtiging zelf kapot ?
- Vacuum slang naar pijpje van de versnellingsbak, het pijpje zelf, het slangetje naar de vacuum modelator.
- Vaccum modelator kapot ?
dmv WD40 spuiten hoor je wel of het toerental verandert.
- pakkingvlak van de carburateur (is het wel vlak)
- pakkiingvlakken van intake - cilinderkop
- Alle vacuum slangen, ook die naar rembekrachtiging, vervroeging van ontsteking, Airco, Carbon Canister (indien aanwezig)
- Rembekrachtiging zelf kapot ?
- Vacuum slang naar pijpje van de versnellingsbak, het pijpje zelf, het slangetje naar de vacuum modelator.
- Vaccum modelator kapot ?
dmv WD40 spuiten hoor je wel of het toerental verandert.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- PeterHoogeveen
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
- Locatie: Gouda
Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental
Dit alles is al gecontroleerd op vacuumlekken. Ik kan het allemaal nogmaals controleren.
Met vriendelijk groet,
Peter Hoogeveen
Peter Hoogeveen
Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental
Staat je ontsteking te laat?
Ik had trouwens een glimlach om je antwoord omtrent al dan niet geinstalleerde shift kit.
Ik had trouwens een glimlach om je antwoord omtrent al dan niet geinstalleerde shift kit.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
- richard66coupe
- Berichten: 471
- Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
- Locatie: Drenthe
Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental
Als ie flink de neiging heeft om te kruipen al bij 500 rpm lijkt het me meer op de koppel omvormer.
Heb je al eens geprobeerd om het mengsel te stellen in Drive?(auto wel even goed tegenhouden!).
Ik ben benieuwd of je hem dan wel mooi stabiel aan het draaien krijgt op +/- 500 rpm. Als je het mengsel veel moet bij draaien ten opzichte van Neutral lijkt het me meer iets met vacuum te maken te hebben (PCV klep?). Heeft ie ook de neiging om te pendelen in toerental?
Heb je al eens geprobeerd om het mengsel te stellen in Drive?(auto wel even goed tegenhouden!).
Ik ben benieuwd of je hem dan wel mooi stabiel aan het draaien krijgt op +/- 500 rpm. Als je het mengsel veel moet bij draaien ten opzichte van Neutral lijkt het me meer iets met vacuum te maken te hebben (PCV klep?). Heeft ie ook de neiging om te pendelen in toerental?
Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental
De olie in de convertor is steeds dezelfde als in oliepan van de bak zelf. De converter is niet "afgesloten" maar de bakolie circuleert erin dmv de oliepomp. Als de convertor niet gedraind werd is een gedeelte van de bakolie dus niet ververst.PeterHoogeveen schreef: ↑wo 26 dec, 2018 10:29 Shifter is standaard. Olie is ATF type F maar bij verversen is niet de converter geleegd, dus weet niet hoe oud die olie is en welke erin zit.
Een shiftkit is een wijziging in het hydraulisch circuit/valvebody met als doel het schakelgedrag te veranderen/te verbeteren.
Om te zien of er een geïnstalleerd is moet de bak open.
Enkele shiftkit voorbeelden -> https://www.summitracing.com/int/search ... n-type/c-4
Bovenstaande helpt je niet echt rechtstreeks met je probleem.
Benieuwd waar je zal uitkomen...
Greets, C.