66 Mustang 289 C4 AT toerental

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door PeterHoogeveen »

Als ik mijn Mustang van Park/Neutral naar Drive overschakel zakt het toerental van 1000 naar ong. 600.
Volgens mij moet dat verschil veel minder zijn.
Te dikke olie in Torque converter?

Ik moet nu mijn stationair toerental in Neutral te hoog zetten om te voorkomen dat in Drive de motor niet al te slaan. (bij verkeerslicht b.v.)
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door Big_fun_58 »

Heb je je carburateur wel een op maximaal vacuum afgesteld (d.m.v. CO schroeven en een vacuummeter op het manifold)?
Misschien ligt het probleem in de motorafstelling en niet in de dikte van de olie.
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door edgar »

Ik denk dat je ook aardig hard op de ren moet blijven staan. Bij 1000 rpm is de TC al aardig koppel aan het doorgeven ( uitgaande van standaard componenten )

Zo uit mijn hoofd staat er voor een 289 met AT rond de 600 - 650 rpm als onbelast stationair toerental in de boeken. Zo heb ik hem ook en dan is er geen tot een lichte neiging tot kruipen. En klapt het niet zo hard door de aandrijflijn bij inschakelen of wisselen van rijrichting.

Ik denk dat mijn rpm iets van 75 toeren zakt bij inschakelen versnelling.

Ik zou het ook zoeken in de afstelling van carb en ontsteking.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Wellicht heb je ergens een klein vacuum lekje ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door Swordfish79 »

volgens mij is het iets van 750 rpm in park en 550 in Drive met warme motor
cold fast idle is 900 rpm zo even uit mijn hoofd.

Dus de vraag is die 1000 Rpm bij warme of koude motor?
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door PeterHoogeveen »

Er hebben al diverse carburateurs op gezeten, nu een Street Demon (650 CFM). De boel is afgesteld met vacuummeter op maximaal.

Warme of koude motor maakt niet uit. Als ik stationair opstel op b.v. 700 toeren per minuut loopt alles prima. Alleen zodra ik Drive inschakel stort toerental in. Geen vacuumlekken. Geen choke die dicht zit. Ik zit toch richting versnellingsbak te denken.
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door Cobretti »

Olie behoort de ATF-F te zijn, daar zou het dus niet aan mogen liggen. Heeft je C4 een shift kit ? dan schakelt die normaal iets ruwer. Niet zeker of dat van N->D ook geldt... Interessant topic, volg ik even 👍

Grts, C 8)
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door PeterHoogeveen »

Shifter is standaard. Olie is ATF type F maar bij verversen is niet de converter geleegd, dus weet niet hoe oud die olie is en welke erin zit.
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door Gearz »

Ik kan mij niet voorstellen dat je de oorzaak in de olie moet gaan zoeken, als de olie vervuild zou zijn dan krijg je altijd eerst problemen met inschakelen, in en uit de versnelling schieten etc.
Het zit 'm ook niet in de bak denk ik, de oorzaak lijkt mij eerder ergens te zoeken in de carburateur, de ontsteking of een vacuüm lek, wellicht een combinatie van factoren.

Vreemd dat het niet uitmaakt of de motor koud of warm is, dat zou namelijk betekenen dat iets in het choke circuit niet goed functioneert en de fast idle functie o.a. niet werkt.


Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door PeterHoogeveen »

Bedankt voor je info. Echter hebben er meerdere carburateurs opgezeten. Holley, Edelbrock en nu een nieuwe StreetDemon. Van 390 CFM tot 650 CFM. Ik kan niet verklaren waarom toerental zo zakt. Choke circuit werkt naar behoren.
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Waar heb je allemaal gecontroleerd op een vaccuumlek ?
- pakkingvlak van de carburateur (is het wel vlak)
- pakkiingvlakken van intake - cilinderkop
- Alle vacuum slangen, ook die naar rembekrachtiging, vervroeging van ontsteking, Airco, Carbon Canister (indien aanwezig)
- Rembekrachtiging zelf kapot ?
- Vacuum slang naar pijpje van de versnellingsbak, het pijpje zelf, het slangetje naar de vacuum modelator.
- Vaccum modelator kapot ?

dmv WD40 spuiten hoor je wel of het toerental verandert.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door PeterHoogeveen »

Dit alles is al gecontroleerd op vacuumlekken. Ik kan het allemaal nogmaals controleren.
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door edgar »

Staat je ontsteking te laat?

Ik had trouwens een glimlach om je antwoord omtrent al dan niet geinstalleerde shift kit. :-)
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door richard66coupe »

Als ie flink de neiging heeft om te kruipen al bij 500 rpm lijkt het me meer op de koppel omvormer.

Heb je al eens geprobeerd om het mengsel te stellen in Drive?(auto wel even goed tegenhouden!).
Ik ben benieuwd of je hem dan wel mooi stabiel aan het draaien krijgt op +/- 500 rpm. Als je het mengsel veel moet bij draaien ten opzichte van Neutral lijkt het me meer iets met vacuum te maken te hebben (PCV klep?). Heeft ie ook de neiging om te pendelen in toerental?
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: 66 Mustang 289 C4 AT toerental

Bericht door Cobretti »

PeterHoogeveen schreef: wo 26 dec, 2018 10:29 Shifter is standaard. Olie is ATF type F maar bij verversen is niet de converter geleegd, dus weet niet hoe oud die olie is en welke erin zit.
De olie in de convertor is steeds dezelfde als in oliepan van de bak zelf. De converter is niet "afgesloten" maar de bakolie circuleert erin dmv de oliepomp. Als de convertor niet gedraind werd is een gedeelte van de bakolie dus niet ververst.

Een shiftkit is een wijziging in het hydraulisch circuit/valvebody met als doel het schakelgedrag te veranderen/te verbeteren.
Om te zien of er een geïnstalleerd is moet de bak open.
Enkele shiftkit voorbeelden -> https://www.summitracing.com/int/search ... n-type/c-4

Bovenstaande helpt je niet echt rechtstreeks met je probleem.
Benieuwd waar je zal uitkomen...

Greets, C. 8)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”