Aansluiten bekabeling dynamo en versnellingsbak

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
jvdiest
Berichten: 146
Lid geworden op: do 02 jun, 2016 15:51

Aansluiten bekabeling dynamo en versnellingsbak

Bericht door jvdiest »

Heb nog een paar kabels over waarvan ik niet weet hoe ik deze moet aansluiten. Heb een 1966 coupe met straight six en 4 bak handgeschakeld.

Versnellingsbak
Image

Heb hier 3 kabels. Waar zijn deze voor en waarop moet ik ze aansluiten?

Dynamo
Image

Heb nog twee kabels die ergens op de dynamo (of bij de dynamo) moeten komen zitten, maar op welke aansluiting?
Ik vermoed zelf dat de kabel (zwart/rood) met de grote oog/connector op het motorblok moet worden vastgezet en met de kleine op de GRD aansluiting van de dynamo.

voltage regulator
Image
Laatste en waarschijnlijk makkelijkste, waar moet deze losse connector op? Ik vermoed zelf dat deze rood/zwarte kabel moet worden vastgeschroefd en aarde moet maken. Vastzetten met schroef waarmee voltage regulator aan bovenzijde vast zit.

Alvast hartelijk dank voor de reacties. Het is een uren verslindende activiteit gebleken om zonder voorkennis en van scratch af aan de kabelboom goed aan te sluiten. Einde komt in zicht.... Heb wel eens de kabelboom bij andere auto's vervangen, maar dan had ik hem er ook zelf uitgehaald en/of had ik een 1 op 1 voorbeeld. Gaat dan een stuk makkelijker ;-)
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Aansluiten bekabeling dynamo en versnellingsbak

Bericht door Swordfish79 »

kabel bij laadstroom regulator moet gewoon aan massa middels de montage schroef.

Dynamo zit ik nog even te bekijken in mijn schema's maar daar ziet het er net ff anders uit.

Kabeltjes bij versnellingsbak kan ik zo niet thuis brengen. Bij een automaat zitten daar alleen de draadjes voor het verlichten van het schakelstandpaneel

grtz Peter
jvdiest
Berichten: 146
Lid geworden op: do 02 jun, 2016 15:51

Re: Aansluiten bekabeling dynamo en versnellingsbak

Bericht door jvdiest »

Bedankt voor reactie. Nu is het misschien net of ik mijn huiswerk niet gedaan heb, maar dat heb ik wel ;-)

Heb heel veel foto's en internetschema's zitten bekijken van de dynamo. Ik weet zeker dat ik de connectors BATT en FLD goed heb aangesloten. Op de connector STA heb ik niets zitten, maar mijn vermoeden is dat die alleen gebruikt wordt als je ook een toerenteller heb (die ik niet heb). Zie dat de groen/bruine draad die daar anders vanaf de voltage regulator naar toe zou lopen direct richting de firewall (klokkenpaneel?) loopt. De STA aansluiting kan ik dan waarschijnlijk leeg laten. De Zwarte/rode draad moet wel massa (GRD) zijn. Vraag is dus vooral of ik er inderdaad 1 aansluit op de GRD van de dynamo en de andere op het motorblok (bijvoorbeeld bout waar dynamo mee op het blok vast zit).

Versnellingsbak kan ik enkel denken dat het een schakelaar is voor de achteruitrijd verlichting. Zit een rubber om de kabel heen die zorgt voor afdichting maar ik zou niet weten waar je hem naar binnen zou moeten brengen, nergens in het tunnelhuis zit een gat waar hij door zou kunnen. Iemand met een handbak kan er wellicht duidelijkheid over verschaffen? Wat loopt de kabel normaal naar toe? Oorspronkelijk (af fabriek) zat er een automaat in, maar deze is ooit vervangen voor een handbak.

Over de automaatbak gesproken, ik heb ook een stuk kabelboom voor de "Neutral Switch" ik neem aan dat ik die gewoon weg kan laten omdat ik geen Automaat heb?
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Aansluiten bekabeling dynamo en versnellingsbak

Bericht door Dakloos »

jvdiest schreef: ma 07 jan, 2019 17:25

Heb nog twee kabels die ergens op de dynamo (of bij de dynamo) moeten komen zitten, maar op welke aansluiting?
Ik vermoed zelf dat de kabel (zwart/rood) met de grote oog/connector op het motorblok moet worden vastgezet en met de kleine op de GRD aansluiting van de dynamo.
Klopt.

Bedrading bij de bak:

Bij een automaat komen 4 draden vanaf de motorruimte, 2 voor de neutral safety switch en 2 voor de backup lights. Jij hebt alleen die laatste 2 nodig.

Vond dit voor wat betreft de schakelaar op de bak:

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
jvdiest
Berichten: 146
Lid geworden op: do 02 jun, 2016 15:51

Re: Aansluiten bekabeling dynamo en versnellingsbak

Bericht door jvdiest »

Super,tnx voor de bevestiging en foto.

De neutral safety wiring die ik heb (of althans wat er van over is) moet ik waarschijnlijk weglaten en vervangen voor deze:

Image

Heb contact opgenomen met winkel in USA die deze kabels kan leveren (waarschijnlijk ook goed zelf te maken).
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”