Versnellingsbak hulp gezocht

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Versnellingsbak hulp gezocht

Bericht door BullitTV »

Goedemorgen allemaal,

Ik heb in mijn mustang een handgeschakelde 4 bak (toploader) zitten, echter heb ik sinds 2 jaar dat de bak erg regelmatig bij in de achteruit zetten in de 1e versnelling komt en dan krijg je het vanuit de auto niet meer goed en moet je onder de auto kruipen om het 'op te lossen'. Dit begint nu extreem frustrerend te worden :evil: en ik zou dus graag de hulp van iemand inroepen met verstand van dit stukje mustang om me hopelijk uit de brand te helpen. Ik heb de linkage al uitgelijnd met een boortje en alles zit degelijk vast. Ik kan me niet voorstellen dat het in de bak zit gezien dit geheel vernieuwd is 2/3 jaar geleden, tenzij daar iets mis is gegaan met een van die kleine dingen terugplaatsen (weet nog dat ze allemaal net anders van afmeting en dikte waren). Ik hoop echter dat het toch in de linking zit gezien je het wel weer op z'n plek krijgt als je onder de auto kruipt.

Vanzelfsprekend durf ik er momenteel niet meer mee mijn garage uit te rijden nadat ik vrijwel iedere keer hier tegenaan loop. Ik heb helaas geen brug ofzo thuis dus het wordt wel opkrikken en de vloer op :roll: Vanzelfsprekend kunnen we over eventuele financiële vergoedingen, flesje whiskey o.i.d. wel afspraken maken voor de hulp. De Mustang staat nabij Tiel.

Groet, Ted
Laatst gewijzigd door BullitTV op wo 27 feb, 2019 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1806
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Verscnellingsbak hulp gezocht

Bericht door Big_fun_58 »

Hoi Ted. Ik zou even moeten nakijken maar ik denk toch echt dat het in de afstelling van de stangen zit of een uitgesleten schakelmechanisme.
Het kan natuurlijk ook dat er iets niet goed is teruggezet met de revisie. Ik zal eens kijken of en waar er " riegels" (veerbelaste fixatie pinnen) zitten die de schakel hendels of tandwielen op zijn plaats houden...
Heb veel versnellingsbakken gereviseerd vroeger maar nooit geen Toploaders (die gaan nooit kapot :mrgreen: ).
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Versnellingsbak hulp gezocht

Bericht door BullitTV »

Ik hoop ook dat het in de stangen zit, dat zou de eenvoudigste oplossing bieden denk ik. Andere optie is dat een van de detent plugs of interlock pins verkeerd of gewisseld is terug gemonteerd, geen idee of dit zulke soort ervaring kan oproepen? Ik hoop het niet want dan moet de gehele bak er onderuit met alle gevolgen van dien. Zie hier voor meer info: viewtopic.php?t=28784
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1806
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Versnellingsbak hulp gezocht

Bericht door Big_fun_58 »

Ik zou denken dat er inderdaad een van deze pennen niet goed zit. Die voorkomen het schakelen van 2 (voorwaartse?) versnellingen tegelijkertijd en houden ook de gaffels op zijn plaats lijkt mij.
Iets doet me twijfelen om dat de allereerste Mustang op Nederlandse bodem van Alan Mann Racing ook problemen had met het onbedoeld inschakelen van vooruit en achteruit tegelijkertijd (wagen beweegt dan geen cm meer) omdat men een 4 bak had ingebouwd maar er nog geen (Mustang!) 4 bakschakelmechanisme in GB beschikbaar was. Ze moesten het even tijdelijk met een 3 bak mechanisme doen en schakelde de achteruit tijdelijk via een kabel in. Je kan de achteruit dus onafhankelijk van de 4 vooruit schakelen.
Ik zal er eens induiken.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Versnellingsbak hulp gezocht

Bericht door BullitTV »

Thanks, ben benieuwd of je iets kan vinden. Enige 'geluk' in mijn situatie is dat de auto ondanks dat de pook nu in achteruit staat en de bak in de eerste versnelling hij wel gewoon vooruit rijdt. Hij staat dus niet geheel stil maarja uit de garage rijden is even geen optie
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1806
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Versnellingsbak hulp gezocht

Bericht door Big_fun_58 »

TedVlemmings schreef: wo 27 feb, 2019 21:20Enige 'geluk' in mijn situatie is dat de auto ondanks dat de pook nu in achteruit staat en de bak in de eerste versnelling hij wel gewoon vooruit rijdt. Hij staat dus niet geheel stil
Dat is goed nieuws. Dan "lijkt" het dat het probleem niet in je bak maar in je schakelmechanisme (of afstellen verbindingsstangen?) zit. Volgens mij moet je nog eenmaal alle stangen loshalen en afstellen. Zorg dat de korte hendeltjes op de bak in het midden staan (controleren of de veerduk goed is) als je de schakelstang erop vastzet. Als dat niet werkt dan zou ik naar een nieuw schakelmechanisme gaan uitkijken.
Succes.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Versnellingsbak hulp gezocht

Bericht door BullitTV »

Ik heb even twee filmpjes gemaakt. Eentje met een passend boortje onder de pook met de stangen los op de bak kant. Er zit ondanks het boortje extreem veel beweging in de drie schakeldingen. Op de bak staan alle drie de bouten een tikkeltje in 'n hoek, maar wel consistent allemaal op dezelfde manier. Ik gok, hoop, vermoed dus dat het in de gammele constructie onder de pook zit? Zie videos hier:

https://youtu.be/QFwYzxizvJI

https://youtu.be/9_laklUF79E
YouTube koppeling werkt niet via telefoon om de video te embedden
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Versnellingsbak hulp gezocht

Bericht door Gearz »

Ted,

Je moet het stangenstelsel afstellen met de stangen op de schakelhevels gemonteerd en met een strak in het gaatje passend boortje of een drevel, alleen dan is e.e.a af te stellen. Alle stelmogelijkheden los draaien, boortje er in om de shifter te centreren en dan alles weer aandraaien.
Mocht het echt niet lukken dan kan ik volgend weekend misschien wel even bij je langs rijden.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Versnellingsbak hulp gezocht

Bericht door BullitTV »

Hi Michel,

Thanks ik ga 't morgen eens proberen. Wellicht dat m'n boortje dan toch te smal is. Het ziet er dus niet te gammel uit dat er niets meer mee te beginnen is? Dat zou een redelijke opluchting zijn! Mocht het niet lukken dan laat ik het vanzelfsprekend hier weer weten. Ik had de pook er al uit geschroefd maar vanaf die kant kan ik eigenlijk niets zien of het boortje goed zit. Het zou dus volledig vanuit de onderkant te regelen moeten zijn?
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Versnellingsbak hulp gezocht

Bericht door Gearz »

Je kunt het volledig vanaf onderen afstellen, de schakelhevels op de bak moeten tijdens het afstellen uiteraard wel allemaal neutraal staan.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Versnellingsbak hulp gezocht

Bericht door BullitTV »

Vandaag alles los gemaakt en waar mogelijk wat schoon geborsteld. Ik heb verschillende boortjes geprobeert en momenteel zit de grootst passende erin. Echter zit er dan nog steeds best wat beweging in de schakelhevels. Zeker de binnenste kan op zich zelf nog best wat verplaatsen. De middelste en buitenste zitten redelijk aan elkaar op deze manier. Is dit een goed startpunt? Ik heb er een video van gemaakt:

https://youtu.be/k7PDkMolx-Y
[youtube]https://youtu.be/k7PDkMolx-Y[/youtube]
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”