Verhelpen lekkage C4 automaat

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Verhelpen lekkage C4 automaat

Bericht door sjirafje »

Originele titel van dit topic was: Loskrijgen borgmoer bandstelschroef C4 automaat

Mijn C4 automaat lekt en daar wilde ik wat aan doen. Zodoende heb ik een afdichtingen setje besteld:
Shifter Control Lever Linkage Reseal Kit & Pan Gasket
Image

Inmiddels heb ik alle afdichtingen vervangen behalve de achterste band afstelschroef borgmoer. Ik kreeg de voorste niet los met de steeksleutel, maar daar had ik voldoende ruimte om er een ratel met diepe dop op te zetten. Bij de achterste borgmoer heb ik die ruimte helaas niet. Ik krijg de steeksleutel er goed op maar de ringkant krijg ik er niet op (vanwege de hoek die er in zit).

Heeft iemand misschien een slimme truc om die achterste borgmoer los te krijgen? Ik zat te denken om een flinke bahco op de stelschroef zelf te zetten (als dat past) maar dat voelt een beetje riskant aan.
Laatst gewijzigd door sjirafje op di 09 apr, 2019 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
pmadelis
Berichten: 55
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 19:51
Locatie: Sittard-Geleen

Re: Loskrijgen borgmoer bandstelschroef C4 automaat

Bericht door pmadelis »

hoi,

kan je helaas niet helpen maar ben wel benieuwd of je de lekkage verholpen krijgt met dat setje..heb bij mijn C4 dezelfde problemen en probeer het stap voor stap te verhelpen zonder een totale revisie te moeten doen...te beginnen met de "band adjustment nuts" en de pakking...

gr. uit midden-limburg...
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Loskrijgen borgmoer bandstelschroef C4 automaat

Bericht door sjirafje »

Ik durf het niet aan om een bahco op de stelschroef te zetten. Ik heb daarom een setje kraaienvoet/kraaienpootjes sleutels besteld. Die heb ik inmiddels in huis. Ik hoop deze week te proberen of het hier mee lukt. Misschien dat ik ook nog een wringijzer nodig heb.

Image
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Loskrijgen borgmoer bandstelschroef C4 automaat

Bericht door sjirafje »

De borgmoer is los. 8)

Ik had eigenlijk een wringijzer nodig maar er was iets niet goed gegaan met het bestellen dus die heb ik nog niet in huis. Maar ik bedacht me dat ik nog een ratel met kantelbare kop had liggen. Ik moest wel eerst de olieleiding los halen (kwam dat setje kraaienpootjes sleuteltjes ook weer van pas :mrgreen: ). Maar daarna kreeg ik hem met die kraaienpootjes sleutel wel los. De hoeveelheid kracht die er voor nodig was doet me wel vermoeden dat die moer er in het verleden te strak op gedraaid is geweest.

Binnenkort het valve body (kleppen huis?) en de pan terug monteren en dan kan ik eindelijk kijken of het lekken verholpen is.

Iemand nog tips over het vullen van de automaat? Ik dacht hem eerst vullen tot het minimum, dan starten en warm laten draaien, even de bak even door alle standen halen en dan vullen tot vol, een rondje rijden en dan nogmaals peilen en indien nodig bijvullen.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Loskrijgen borgmoer bandstelschroef C4 automaat

Bericht door sjirafje »

De boel is weer gemonteerd en lijkt tot nu toe lekvrij 8)

Nog wat tips voor mensen die ook lekkage van hun C4 willen verhelpen:
- Het is mogelijk om de werkzaamheden uit te voeren met de automaat onder de auto. Het is wat krap af en toe, maar het is wel mogelijk.
- Het wijst zich vanzelf welk rubber waar moet komen maar; The smallest O-ring is for the kickdown lever, the mid sized O-ring is for the dipstick tube and the largest O-ring is for the speedometer cable.
- Voor de werkzaamheden zijn een standaard doppen/sleutel set nodig. Daarnaast is een kleine momentsleutel nodig en kwamen in mijn geval een setje kraaienpoot sleutels erg van pas. Die heb ik ook gebruikt om de band stel bouten op moment aan te draaien. Die zijn vierkant dus daar heb je eigenlijk sleutels van het steeksleutel model voor nodig gelukkig had een van mijn openringsleutel model sleutels de juiste maat in de opening. (let er op dat de kraaienpootsleutel en de momentsleutel een hoek van 90 graden maken anders klopt het aandraai moment niet)
- Ik heb de werkzaamheden over meerdere dagen verdeeld. Gelukkig heeft mijn pan een aftapplug dus ik kon de olie makkelijk opvangen. Ik heb hierna de opvangbak terug onder de automaat gezet en dat is maar goed ook want er is nog een liter of 4 uit gelopen in de paar dagen dat ik er niet aan bezig was.
- De hoeveelheid benodigde olie is afhankelijk van hoeveel olie er in je automaat (torque converter) blijft zitten tijdens de werkzaamheden en de grote van je oliepan (en hoeveel olie er eerder is weggelekt :lol: ). Bij mij is er veel olie uit de automaat gekomen en mijn pan is 1 á 2 liter groter dan de standaard pan. Ik had bijna 9 liter nodig. ATF-F (€10 - €15 p/l) is niet bij alle automaterialen zaken op voorraad maar kan vaak wel besteld worden. Meet als het even kan hoeveel olie je opvangt dan heb je een indicatie van hoeveel olie je nodig hebt.
- Zet de automaat in P voor je aan de werkzaamheden begint en laat hem daar ook in staan, dit vergemakkelijkt het terugplaatsen van het valve body.
- Het hendeltje van de kick-down moet je iets naar beneden trekken zodat het ongeveer gelijk staat met het boutje dat er naast zit, zo valt hij goed terug op z'n slot in het valve body. Onderstaande foto's hebben mij geholpen:
Image
https://www.allfordmustangs.com/forums/ ... 558715.jpg
Image
https://www.allfordmustangs.com/forums/ ... 558737.jpg
(nb. Wanneer de automaat in P staat, is de (dikke)ronde schuif helemaal uitgetrokken)


Deze informatie heb ik gebruikt bij het weer in elkaar zetten van het spul:
intermediate band adjustment (voorste band, stelschroef aan bestuurderskant)
Snug against the drum, back off 1 ¾ turns
Tighten to 120 in.lbs. = 10 ft.lbs. = 13,6 Nm
Back Off 1 3/4 Turns Counterclockwise

Low-Reverse Band adjustment (achterste band, stelschroef aan bijrijderskant)
Snug against the drum, back off 3 turns
Tighten to 120 in.lbs. = 10 ft.lbs. = 13,6 Nm
Back Off 3 Turns Counterclockwise

Valve body
Tighten valve body bolts in a star pattern
80 – 120 in.lbs.
6,7 – 10 ft.lbs.
9 – 13,6 Nm

Oil pan
Tighten oil pan bolts in a star pattern
12 – 16 ft.lbs.
16,3 – 21,7 Nm

Filling the transmission
With the torque converter and pan empty, the C4 requires eight quarts of fluid. Add five quarts first, then check the dipstick reading with the car on a level surface. With fluid showing on the dipstick at or below the "ADD" mark, start the engine. With the engine at idle, check fluid level, which should be well below the ADD mark. With the engine at operating temperature, check the fluid level again. It should have expanded to the ADD mark. Add fluid one quart at a time until it reaches the FULL mark. It is suggested you not overfill, but instead add until fluid is between the ADD and FULL marks. Take a spin and get your C4 to operating temperature, then check fluid level again. Add fluid to the FULL mark. After an open road drive, examine fluid consistency and color. If it is foamy, the transmission is overfilled. It's always best to underfill, then add as necessary. If you overfill, you will have to either siphon fluid out or loosen the pan. Never check transmission fluid level cold; always check at operating temperature.
Ik heb onderstaande filmpjes gebruikt voor informatie:




Misschien moet de titel van dit topic misschien aangepast worden zodat de informatie beter terug te vinden is? :smart:
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”