Spanning valt weg, hellup!

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Hamster

Spanning valt weg, hellup!

Bericht door Hamster »

De kenarie slaat niet meer aan. Zoals dat hoort begin je met de usual suspects te elimineren: brandstof check, vonk check. Accu en startmotor werken langdurig samen dus dat is het wrs ook niet. Terug naar de vonk dan maar, op aanraden van Jan (Big_fun_58). Daar lijkt het probleem inderdaad te zitten (hoewel een bougie op het blok netjes vonkt). Ik weet nu het volgende:

Als ik start slaat de motor soms aan, nl. als ik de sleutel los laat en deze dus terug naar contact gaat. In die split second pakt de motor soms op en blijft draaien.

De multimeter leert dat het voltage van de + op de bobine terugvalt van 12 naar 6 volt als ik start. Dat helpt natuurlijk niet.

De draad / verbinding vanaf het startrelais (bruine draad) naar de + van de bobine (rood-groen) heeft een weerstand van ca. 70 Ohm. Als ik het contact aanzet gaat de meting alle kanten op (vooral 1).

Welke volgorde in de zoektocht kan ik het beste aanhouden? Bv. het contactslot eerst omzijlen?

Ook (vraag 2): welke vuurwerkramp veroorzaak ik als ik tijdens het starten zelf even 12 volt op de bobine zet (via de accu oid)?

Thanks guys!
Iedere dag is een schooldag

Gearz
Super User

Re: Spanning valt weg, hellup!

Bericht door Gearz »

Het "start" circuit lijkt te werken maar het "run" circuit is schijnbaar ergens onderbroken, kapot of niet goed aangesloten.
Dit kan aan een defect contact slot liggen of aan een storing in de bedrading.

Michel.
'70 430hp - 580NM Stroker, Astro A5, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
https://wheelwell.com/michel-gearz/njl/ ... rd-mustang

Dakloos
Super User

Re: Spanning valt weg, hellup!

Bericht door Dakloos »

Weerstand meten met spanning aangesloten gaat nooit goed!

In originele toestand met "pink wire" onder het dashboard zou je met het contact aan, met de negatieve meetkabel aan massa en de positieve aan de + van de bobine (ongeveer) 6 of 12V moeten meten. Die 6 of 12V is afhankelijk van of de contactpunten (of een pertronix) open of dicht staan. Krukas iets draaien en de multimeter zou van 6 naar 12 of vice versa moeten springen.

Tijdens het starten krijgt de accu het zwaar te verduren en zakt de spanning in. Om het starten te vergemakkelijken wordt er via het startrelais, tijdens het starten, de volle accuspanning rechtstreeks op de bobine gezet via de "I" aansluiting van het startrelais. De bedrading hiervan kun je eenvoudig controleren door met afgekoppelde accu de weerstand tussen de "I" aansluiting en de + van de bobine te meten. Die moet nagenoeg 0 Ohm zijn.

Succes ermee......
Erwin

1966 convertible: http://members.upc.nl/e.pilage5/

Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”