Pagina 1 van 2

Spiraalveren?

Geplaatst: vr 17 mei, 2019 10:41
door blackmercury
Heren, ik heb recent mijn spiraalveren aan de voorzijde vervangen door een set van Adams, set is voor alle V8 behalve de Bigblocks geschikt.
Wat schets mijn verbazing? Ik had een set die 1 " lager was dan stock en na het monteren van bovengenoemde set zakte de auto 7 cm lager dan eerst !
Nu komt de vraag; die set komt uit een Mustang met een 289, het zal toch niet zo zijn dat de 351W zo veel zwaarder is ?
Op de site van Adams staat geen specifieke set voor een 351W uit 1970.
Enige reactie wordt gewaardeerd. Groet Eric.

Re: Spiraalveren?

Geplaatst: vr 17 mei, 2019 10:49
door BullitTV
Het internet zegt dat een 289 zo'n 460lbs weegt en een 351W zo'n 510lbs. dus zo'n 20~25kg verschil. tenzij je aluminium koppen e.d. hebt dan is het verschil kleiner/bijna verwaarloosbaar.

Re: Spiraalveren?

Geplaatst: vr 17 mei, 2019 16:46
door blackmercury
OK, dus dat kan het verschil niet zijn...... waarom zou die auto zo doorzakken met die veren en bij de 289 niet? :shock:

Re: Spiraalveren?

Geplaatst: vr 17 mei, 2019 17:36
door Ando
Was geen setje veren voor een eerder bouwjaar?


Groeten, Ando.

Re: Spiraalveren?

Geplaatst: vr 17 mei, 2019 18:43
door blackmercury
Volgens verkoper zijn het deze: https://www.adamscc.nl/nl/67-70-spiraal ... ndaard-set
Sterker nog reden van verkoop was dat de auto te hoog stond met deze set en hij ging voor de 1" verlaagde versie.

Re: Spiraalveren?

Geplaatst: vr 17 mei, 2019 19:30
door Ando
Heb je de oude en de nieuwe nog naast elkaar gehad om de lengte te vergelijken?


Groeten, Ando.

Re: Spiraalveren?

Geplaatst: vr 17 mei, 2019 21:27
door blackmercury
Ja heb ik opgemeten; de verlaagde veren die ik erin had: hoogte 33 cm, dikte spiraal is 18.5 mm.
de "originele" veren: 41.5 cm hoog en 15.5 mm dik.
Komen uit een 67er Mustang met een 289, heb foto gezien met deze veren, auto stond hoog op de pootjes.

Re: Spiraalveren?

Geplaatst: za 18 mei, 2019 13:31
door Frederik812
Hey Eric ,

Ik heb vorig jaar ook mijn spiraalveren vervangen van mijn mustang 67 met een 351W .

Ik heb er de 1” verlagingsveren onder gestoken en mijn auto kwam 6 a 7 cm omhoog .

Met de originele veren hing mijn wielkast bijna op de band over de band heen

Groetjes Frederik

Re: Spiraalveren?

Geplaatst: za 18 mei, 2019 17:13
door blackmercury
Dan heb ik waarschijnlijk jouw veren gekocht Frederick ! :lol:
Raar verhaal blijft het toch.....
Ik heb wel de Shelby drop uitgevoerd bij mijn auto, maar dan praat je over 2.5 cm verlaging (1")
Of de 351W is stiekem veel zwaarder..... :roll:

Re: Spiraalveren?

Geplaatst: za 18 mei, 2019 19:06
door Frederik812
blackmercury schreef:Dan heb ik waarschijnlijk jouw veren gekocht Frederick ! :lol:
Raar verhaal blijft het toch.....
Ik heb wel de Shelby drop uitgevoerd bij mijn auto, maar dan praat je over 2.5 cm verlaging (1")
Of de 351W is stiekem veel zwaarder..... :roll:

Miss heeft die 351 veel gegeten ? AfbeeldingAfbeelding

Nee is wel kut maar ik denk dat het komt omdat de originele veren dunner zijn en net zo stug al de 1” verlagingsveren




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Spiraalveren?

Geplaatst: ma 20 mei, 2019 13:31
door blackmercury
Ik heb nog een reactie ontvangen van GJ Adams op mijn vraag:

Ik zie dat Drake niet aangeeft dat de spiraal veren C7ZZ-5310-B geschikt zijn voor de Cougar.

Als ik naar de specs kijk denk ik dat het gewicht hiermee te maken heeft. Een (65-70) Mustang weegt rond de 1200 kg, een 1970 Cougar rond de 1560kg, ruim 300kg meer.

Wat niet verklaart waarom Frederick met een 67er hetzelfde probleem had...….
Michel waar ben je? :lol:

Re: Spiraalveren?

Geplaatst: ma 20 mei, 2019 13:45
door Frederik812
blackmercury schreef:Ik heb nog een reactie ontvangen van GJ Adams op mijn vraag:

Ik zie dat Drake niet aangeeft dat de spiraal veren C7ZZ-5310-B geschikt zijn voor de Cougar.

Als ik naar de specs kijk denk ik dat het gewicht hiermee te maken heeft. Een (65-70) Mustang weegt rond de 1200 kg, een 1970 Cougar rond de 1560kg, ruim 300kg meer.

Wat niet verklaart waarom Frederick met een 67er hetzelfde probleem had...….
Michel waar ben je? :lol:
Een oldtimer is altijd mysterieus :) :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Spiraalveren?

Geplaatst: ma 20 mei, 2019 21:02
door Gearz
Zie onderstaande OEM gegevens.
Part# C7ZZ-5310-AN - Standard factory front spring for 1970 Sportsroof 351C-4V with powersteering built after 8/28/69.

Free length: 16.25
Amount of coils: 9.5
Wire diameter: .600
Normal load: 1520 lbs
Markings: 1 red 1 yellow stripe

part # C7ZZ-5310-AA - Heavy duty/Competition suspension factory front spring for 1970 Sportsroof 351C-4V with powersteering built after 8/28/69.

Free length: 14.375
Amount of coils: 8
Wire diameter: .635
Normal load: 1580 lbs
Markings: 1 gold 1 orange stripe

Een Mustang small block met de originele gietijzeren delen heeft een baseline springrate van +/- 450 lb./in
Met alu intake en koppen etc. -50 lbs
Big Block +100 lbs
Road Race +50 lbs (handling)
Drag Race -50 lbs

Michel.

Re: Spiraalveren?

Geplaatst: di 21 mei, 2019 16:41
door blackmercury
Dank Michel, ga nog eens rekenen.
Hier een link naar Summit met het oroiginele nummer: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... lications/
Rare is dat bij Application de 351 wel genoemd wordt......

Re: Spiraalveren?

Geplaatst: di 21 mei, 2019 21:10
door Gearz
Scott Drake wil jou een set "universele" spiraalveren verkopen voor een relatief laag bedrag, "een koopje" zeg maar.
Ze verwachten daarvoor dat je geen lastige vragen stelt aangaande de springrate, materiaal samenstelling, herkomst etc.

Afijn, ze geven dus bij Scott Drake aan dat deze C7ZZ-5310-B veren geschikt zijn voor 289,302,351W en 351C
Ter illustratie het gewicht van de specifieke motorblokken en het verschil hiertussen.
289/302 = 460lbs
351C = 550lbs
351W = 525lbs

Een 289/302 versus een 351C scheelt dus zo'n 40 kg !!
Dat is nogal wat, en al helemaal als dezelfde veer dus geschikt geacht wordt voor een 289 zonder rembekrachtiging, stuurbekrachtiging en airco en tevens voor een 351W of 351W die dit allemaal wel heeft, scheelt al snel een kleine 100 kg !

Dan heb jij ook nog te dealen met het volgende verschil..

1970 Cougar wheelbase: 2822 mm , base curb weight: 1568 kg
1970 Mustang coupe wheelbase: 2743 mm , base curb weight: 1395 kg (302) / base curb weight: 1455 kg (351W 2V)
Ook een behoorlijk verschil zoals je ziet, je kunt dus ernstig betwijfelen of de Scott Drake geschiktheidsinfo wel klopt.

Om dan vervolgens een andere aanbieder te bekijken, in dit geval Eaton Detroit Springs...
21 verschillende soorten coil springs specifiek voor de 1970 Cougar Hardtop Coupe met 351W, de keuze is reuze.

https://www.eatondetroitspring.com/db/e ... -%20351cid

https://www.eatondetroitspring.com/application/cougar/

Als je dus een beetje meer zekerheid en kwaliteit wilt dan zou ik voor wat anders shoppen dan Scott Drake, er zijn genoeg aanbieders die wel veren voor specifiekere applicaties bieden, waar je zelfs kunt aangeven of je wel of geen stuurbekrachtiging, airco etc hebt, uiteraard betaal je hiervoor dus wel wat meer.


Michel.