Pink wire verwijderen, kan dat?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Pink wire verwijderen, kan dat?

Bericht door Robinski »

Wie weet raad?
Ik heb inmiddels een pertronix onsteking (losse module ter vervanging van de contactpunten) en een msd flamethrower.
Nu ik het dashboard open heb liggen valt me op dat de kabelboom die daar ligt nogal heet wordt door de pink wire die erdoor loopt.
De vraag is, heb ik die nog nodig? Heeft iemand ervaring met het weghalen van die pink wire? Vindt het niks dat mij kabelboom zo heet wordt (heet is relatief trouwens, heb 60 graden gemeten, maar toch)

Ik hoor het graag!
Alvast bedankt!
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Pink wire verwijderen, kan dat?

Bericht door Cobretti »

Hey Robin,



1. bekijk deze 4 korte filmpjes.
Er wordt perfect uitgelegd wat een ballasted ignition is, en wat het koudstart voordeel is.
deze 'basics' moet je goed bevatten vooraleer je verder dingen aan de ontsteking gaat wijzigen.

2. bij Ford mustangs is de 'pink wire' de extra weerstand in serie met de coil. Er zit geen apart weerstandje=balast=resitor in de draad, het is de draad zélf ! Die mag je bijgevolg nooit inkorten want de lengte is precies berekend om de juiste weerstand te hebben in combinatie met de juiste coil. Dus ja, het is ook logisch dat die warm wordt, want het is en blijft een weerstandskabel. Geen idee of 60°C ok is, mij lijkt het te warm.

3. zie na wat de ohmse weerstand is van je MSD coil.
Een beetje raar dat je MSD combineert met Pertronix, maar dat gaat natuurlijk. Het is de spec van je coil die bepaalt of je een bijkomende balast nodig hebt ja dan neen.
PI Flamethrower coil = 1,5 ohm
PII Flamethrower coil = 0,6 ohm
PIII Flamethrower coil = 0,32 ohm
jouw MSD = ?

4. Welk type Pertronix module heb je ? I-II-III ?
Volg de instructies in de kit.

hoe je precies de pink wire moet bypassen kan je googelen. Ik ken de specifieke situatie bij mustangs niet zo goed maar mogelijks helpt dit je
https://www.fordmuscleforums.com/all-fo ... -wire.html

Grts,
C. 8)
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Pink wire verwijderen, kan dat?

Bericht door Ando »

Ik heb eerst met en daarna zonder pink wire gereden met een Pertronics opnemer en een Pertronics Flamethrower bobine in een 66 289 V8. Beide probleemloos en geen verschil. Voor zover ik weet kan deze combi zonder pink wire.


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Pink wire verwijderen, kan dat?

Bericht door Robinski »

Allereerst even een correctie, het is geen msd flamethrower natuurlijk, die naam is aan pertronix voorbehouden. Tis een blaster 2.

Cobretti, bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik proef de passie in je verhaal....😁👍🏻
Interessante filmpjes Ook.
De pertronics opnemer zat er al in dus heb geen instructies. Maar zal eea toch wel ff nakijken.

Ando, misschien een domme vraag maar hoe en waar heb je die pinkwire omzeild? Gewoon een nieuwe 12V plus naar de bobine ( via contactslot uiteraard) en de pink wire afgedopt? Of heb je em er helemaal uitgehaald?
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Pink wire verwijderen, kan dat?

Bericht door Ando »

Pink wire afgeknipt en een nieuwe draad getrokken.


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: Pink wire verwijderen, kan dat?

Bericht door Aron66 »

Robin, Ik heb ook de pink wire doorgeknipt en een nieuwe 12v verbinding gemaakt.
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Pink wire verwijderen, kan dat?

Bericht door Robinski »

Ik heb het nu gedaan zoals op de foto’s wagen start nu echt snel, was al snel maar nu nog sneller lijkt het. Ik voel alleen dat het stukje pinkwire waaraan ik de rode draad gesoldeerd heb toch nog heet wordt. Bevalt me niet helemaal om eerlijk te zijn maar ik kan hem niet veel korter maken, anders krijg ik em niet mee gesoldeerd.
Kan dat stekkertje eruit? Iemand daar ervaring mee? Dan zou die er wel helemaal uit kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Pink wire verwijderen, kan dat?

Bericht door richard66coupe »

Ik rijd zelf al jaren op deze manier. Klein stukje pink wire, daar een Y splitsing op gesoldeert met de Pink wire(heb ik laten zitten) en een nieuwe draad apart naar de bobine/Petronix. De reden dat ik de Pink wire heb laten zitten is dat als de Petronix er mee op houd langs de weg dat je dan de
kontakt punten weer kan installeren en gebruiken zonder dat ze verbranden. Dit is in de 18 jaar dat ik Petronix heb nog nooit gebeurt maar je weet het soms niet. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit op gelet of dit warm wordt. Het lijkt me dat toch wel mee valt? Misschien is het dan wel mooier om die stekker uit elkaar te peuteren en volledig nieuw te solderen.,.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Pink wire verwijderen, kan dat?

Bericht door edgar »

Ik heb ooit een aparte ignition draad getrokken vanaf contactslot. Heb het schema zo niet voor mij, maar er was dacht ik een separaat contact op je contactslot wat alleen heet is in ‘run’ en ‘start’ stand. Vertrek je vanaf daar, kan je die hele pink wire links laten liggen
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Pink wire verwijderen, kan dat?

Bericht door Robinski »

Ik heb de pink wire gelaten voor wat het was.
In hetzelfde contactpunt zit een groen rode draad. Die heb ik doorgeknipt en daar de nieuwe draad in “gespliced”. Van De pink wire heb ik 3cm in het contactpunt laten zitten en met krimpkous afgedicht.
Hiermee is het probleem opgelost. Er wordt nu niets meer warm of heet.
De nieuwe draad heb ik rechtstreeks naar de bobine getrokken.

Bedankt weer voor het meedenken heren!!
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Pink wire verwijderen, kan dat?

Bericht door Dakloos »

Wat voor een type Pertronix zit er in? Een Blaster 2 heeft een primaire weerstand van 0,7 Ohm. Ik ga er van uit dat je de pink wire niet meer gebruikt. Laten we voor het gemak de totale weerstand (spoel+ bedrading) op 1 Ohm houden. Vergeet je een keer de auto van het contact af te zetten en de Pertronix is "gesloten" dan loopt er 12 Ampere door je Pertronix!! Zeker met een Pertronix 1 (zwart blokje) gaat dat niet lang goed :( .

In mijn vorige Mustang (66'er coupe) had ik een Pertronix 1 gezet. Verschil met contactpunten was duidelijk waarneembaar, De installatie van een Flamethrower spoel leverde niets (merkbaars) op. Bij mijn huidige Mustang heb ik de good old originele "Yellow Top" (6 volt!) bobine zitten met in serie de "Pink Wire". Totale weerstand zo'n 3 Ohm. De Pertronix wordt gevoed door 12V afkomstig van een extra draad die ik getrokken die net voor de "Pink Wire"aangesloten zit. Pertronix rechtstreeks aangesloten op de bobine werkte ook prima......
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”