OVERHIT

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MAIELLO
Berichten: 148
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 14:16
Contacteer:

OVERHIT

Bericht door MAIELLO »

Hey allemaal,

ik ben gisteren na een tour van een uurtje thuis gekomen.
normaal laat ik de auto eerst buiten afkoelen vooraleer ik hem binnen zet maar gisteren moest ik weg waardoor ik hem na 10min al binnen wilde rijden maar het ging mis.
het paardje was overhit, ik kreeg hem wel aan de gang maar van het moment dat ik hem in vitesse wilde zetten en gas gaf viel hij uit.
ik heb hem na enkele keren wel binnen kunnen rijden maar na heel veel keer proberen.
had hem beter binnen geduwd maar dat ging niet (berg op).
ik had toevallig nog de temperatuur gemeten onmiddelijk toen ik thuis aankwam met een IR meter, is een gewoonte van me om af en toe eens na te kijken omdat het pijltje op mijn dashboard steeds op 95% staat bij het rijden. de meter gaf max 93° aan afhankelijk waar ik gemeten had. de bovenste darm was ook warmer dan de onderste dus radiator werkt wel en de waterpomp werkt ook.
Ik heb wel voor ik vertrok mijn olie bijgvuld (20w50) zou het kunnen dat er nu teveel olie inzit zou dat problemen geven.
Peilstokje is op de rand van Full (voor hoever deze te vertrouwen is).

Afbeelding
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: OVERHIT

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Mits de peilstok de juiste is, en het peil niet boven Max uitkomt, dan zie ik niet dat het oliepeil de oorzaak kan wezen.
Ik zou het eerder in vapor-lock zoeken.
Ligt de benzineleiding dicht tegen het motorblok aan ?
Dan zou de straling van het motorblok ervoor kunnen zorgen dat de benzine gaat koken.
Probeer de auto nog eens te starten nu ie afgekoeld is.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: OVERHIT

Bericht door Aron66 »

Toevallig laatst ook gemeten, ik kwam bij de bovenste slang op 87 graden uit. Maar toen was het buiten wel iets minder warm dan nu. Mijn meter slaat ook ver naar rechts uit.
Laatst gewijzigd door Aron66 op wo 03 jul, 2019 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: OVERHIT

Bericht door Dakloos »

93 graden Celsius valt toch best wel mee? Van de "meters" in je Mustang moet je je niet zo veel aantrekken. 50 jaar oud en vaak in combinatie met onnauwkeurige aftermarket sensoren maken het geen precisie instrumenten. Ik ben uren bezig geweest om een oliedruksensor een beetje te kalibreren met behulp van een compressor. Uit de doos klopte er helemaal niets van!
Erwin

1966 convertible
Mustangpower
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 12:01

Re: OVERHIT

Bericht door Mustangpower »

Ik had het afgelopen vrijdag.
Deed mee met oldtimer optocht.
Constant stapvoets rijden en dicht op elkaar.

Meter sloeg helemaal uit naar rechts en op het eind toch wat koelvloeistof uit overdruk leiding onder de auto uitgespoten.
Het was ook best warm, maar is dit normaal of iemand anders wel eens meegemaakt, of ligt het aan de thermostaatsensor in de kop?

Na een stukje weer op de weg te rijden en rij wind daalde de meter snel terug naar midden.
Ook bij stationair wordt hij best snel warm is mijn gevoel.

Hoor graag jullie bevindingen / ervaringen.
Gebruikersavatar
MAIELLO
Berichten: 148
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 14:16
Contacteer:

Re: OVERHIT

Bericht door MAIELLO »

Ik denk dat dat wel normaal is, zeker bij deze temperaturen.
geen wind = geen of veel minder koeling en dan wilt hij wel iets te warm worden.
enige oplossing is volgens mij dan naar een elektrische vent gaan maar voor iemand als mij die enkel plezier ritjes maakt en niet direct in de file gaat staan vind ik het niet de moeite (hoort een beetje bij de charme, toch :lol: ).
ik heb vorig jaar een fanschroud geplaatst maar zie eigenlijk geen of toch een heel kleine verbetering.
ik heb het bij mij nog eens nagemeten nu hij in de garage staat, ik heb er echt wel teveel olie in gegoten :oops: .
probleem is dat de auto op de oprit stond toen ik de olie bijvulde en terwijl ik bezig was stopte er net iemand met een corvette om eens een kijkje te nemen en een babbeltje te slaan. Super plezant maar ik heb er toen niet meer bij stil gestaan en domweg gevuld totdat de peilstok vol aangaf maar als ik hem nu meet dat hij vlak staat is het oliepeil een cm boven het max. ik denk dus wel dat dat mijn probleem gaat geweest zijn.
ga nu een beetje aflaten en denk (hoop :? ) dat het dan opgelost is.
Hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
MAIELLO
Berichten: 148
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 14:16
Contacteer:

Re: OVERHIT

Bericht door MAIELLO »

Wat is eigenlijk de juiste hoek voor de timing.
Ik heb hem nu op 10° staan omdat ik dat hier overal las maar ik zag onlangs de specs van Ford zelf en deze geven 6° aan.
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: OVERHIT

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Mustangpower schreef: ma 01 jul, 2019 21:18 Ik had het afgelopen vrijdag.
Deed mee met oldtimer optocht.
Constant stapvoets rijden en dicht op elkaar.

Meter sloeg helemaal uit naar rechts en op het eind toch wat koelvloeistof uit overdruk leiding onder de auto uitgespoten.
Het was ook best warm, maar is dit normaal of iemand anders wel eens meegemaakt, of ligt het aan de thermostaatsensor in de kop?

Na een stukje weer op de weg te rijden en rij wind daalde de meter snel terug naar midden.
Ook bij stationair wordt hij best snel warm is mijn gevoel.

Hoor graag jullie bevindingen / ervaringen.

Bij mij helpt het om in een lagere versnelling te rijden of het toerental rond de 1500 rpm te houden.
Met een statonair toerental is de doorstroming van de waterpomp / wind door de radiateur te weinig
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
MAIELLO
Berichten: 148
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 14:16
Contacteer:

Re: OVERHIT

Bericht door MAIELLO »

Met een Automaat is dat een beetje moeilijk :)

Ik heb bij mij de overtollige olie eruit gelaten en nog eens mijn afstelling bijgeregeld op 10° stond nu op ongeveer 8° a 9°
alles lijkt weer in orde te zijn.
dat wordt bij de volgende lange rit nog eens meten met de IR meter en het pijltje in de gaten houden :D

ik heb geprobeerd om hem op 6° te zetten en de blok draaide nog soepel maar veel rustiger.
Ik heb de indruk dat iedereen hem op 10° instelt maar toch zag ik 6° staan op de specs :?: .
Gebruikersavatar
MAIELLO
Berichten: 148
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 14:16
Contacteer:

Re: OVERHIT

Bericht door MAIELLO »

Hier staat het dus voor een C code 289 = 6°
Hoe komt iedereen aan 10°?
http://www.mustang-s.com/years/1966/1966_engine_289.htm
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: OVERHIT

Bericht door saf1908 »

MAIELLO schreef: di 02 jul, 2019 09:34 Ik denk dat dat wel normaal is, zeker bij deze temperaturen.
geen wind = geen of veel minder koeling en dan wilt hij wel iets te warm worden.
enige oplossing is volgens mij dan naar een elektrische vent gaan maar voor iemand als mij die enkel plezier ritjes maakt en niet direct in de file gaat staan vind ik het niet de moeite (hoort een beetje bij de charme, toch :lol: ).
ik heb vorig jaar een fanschroud geplaatst maar zie eigenlijk geen of toch een heel kleine verbetering.
ik heb het bij mij nog eens nagemeten nu hij in de garage staat, ik heb er echt wel teveel olie in gegoten :oops: .
probleem is dat de auto op de oprit stond toen ik de olie bijvulde en terwijl ik bezig was stopte er net iemand met een corvette om eens een kijkje te nemen en een babbeltje te slaan. Super plezant maar ik heb er toen niet meer bij stil gestaan en domweg gevuld totdat de peilstok vol aangaf maar als ik hem nu meet dat hij vlak staat is het oliepeil een cm boven het max. ik denk dus wel dat dat mijn probleem gaat geweest zijn.
ga nu een beetje aflaten en denk (hoop :? ) dat het dan opgelost is.
Hou jullie op de hoogte.
Als je een goede fanshroud gebruikt in combinatie met een flexfan (dus niet de standaard fan) en evt. een fan spacer, en je zorgt ervoor dat de fan voor de helft in de shroud steekt (dus juist niet volledig), dan zou het al een stuk beter moeten zijn.

En anders een elektrische ventilator (erbij) plaatsen.
Let wel, als je hiervoor gaat moet je wel een krachtige fan nemen en waarschijnlijk ook je dynamo upgraden.

Standaard je koelsysteem spoelen en evt. een flesje Water Wetter toevoegen zal beide ook nog iets schelen.
En zorg dat je thermostaat goed werkt en je altijd je koelsysteem goed ontlucht na het bijvullen.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

OVERHIT

Bericht door Ando »

Het zou ook nog kunnen zijn dat er teveel koelvloeistof in zat waardoor er geen ruimte was om uit te zetten. Kijk even hoeveel er in moet, in elk geval niet tot de rand vol.
Fanshrout + flexfan is een hele goede optie voor een beetje extra koeling op laag toerental en wat minder luchtweerstand op hoger toerental.

Goede schone koelvloeistof is ook erg belangrijk.


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”