Bladveren,

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Bladveren,

Bericht door Robert »

Voor de apk keuring moeten nieuwe rubbers in de achterophanging. Nu twijfel ik om meteen nieuwe bladveren te plaatsen of alleen de rubbers te vervangen.
Hoe kan ik de staat van de bladveren controleren??
Gr. Robert
blackmercury
Berichten: 143
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55

Re: Bladveren,

Bericht door blackmercury »

Als de auto te laag hangt, zijn ze te zwak.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Bladveren,

Bericht door Gearz »

Schokbrekers (en eventuele stabilisatiestang/swaybar) los halen en iemand de achterzijde van de auto naar beneden laten drukken,
de bladveren mogen niet kraken, moeten aan beide zijden gelijk en rechtstandig naar beneden en weer omhoog veren.
Als je zijdelings tegen de auto duwt, moet de horizontale zijdelingse verplaatsing van de carrosserie minimaal zijn (oorzaken van zijdelingse verplaatsing kan ook liggen aan de rubbers in de veerogen).
Bladen mogen niet gebroken zijn en er mag geen roestopbouw tussen de onderlinge bladen aanwezig zijn.
Klemmen om de bladen moeten aanwezig zijn, in goede staat verkeren en vastklemmen, veerstroppen mogen niet onderhevig zijn aan ingewerkte oxidatie (roestpitten) en beweging.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: Bladveren,

Bericht door Robert »

Dank je, ik ga ze toch vervangen.
Bij adams zijn 2 soorten te koop, ik twijfel nog welke,
C5zz-5560-s
C5zz-5560
Iemand ervaringen hiermee, ik wil de achterkant een beetje omhoog hebben, zodat de auto waterpas ligt.
Gebruikersavatar
351-V8-power
Berichten: 1316
Lid geworden op: do 03 aug, 2006 20:04
Locatie: Scheveningen

Re: Bladveren,

Bericht door 351-V8-power »

De ‘S’ staat voor standard duty. Zonder is zo te zien de heavy duty uitvoering. Die zal stugger zijn.
69 Grandé 351W Copper Flame
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Bladveren,

Bericht door Swordfish79 »

ik heb de heavy duty er onder zitten en dat is wel redelijk stug en staat hoog op zijn veren.
Inmiddels na 8 jaar is het wel wat gezakt. ik heb ze nodig ivm bredere aftermarket velgen.

succes met de keuze
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: Bladveren,

Bericht door Robert »

Wát is hoog op de veren, te hoog of redelijk waterpas
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Bladveren,

Bericht door richard66coupe »

Ik heb een jaar of 10 terug de standaard versie gekozen bij Adams. Nog geen spijt van gehad. Staat mooi vlak en rijdt prima. Rijdt ook een stuk steviger dan 50 jaar oude std bladveren. Ik wou eerst voor de heavy duty versie gaan maar werd me afgeraden omdat het behoorlijk wat stugger zou zijn. Misschien wel goed icm lpg tank of dagelijks een volle achterbank en koffer. Er zijn ook bladveren die samen te stellen zijn, van bijv. Eaton. Deze zijn verkrijgbaar in de U.S. maar hebben een ander prijskaartje.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Bladveren,

Bericht door Dakloos »

blackmercury schreef: zo 21 jul, 2019 18:12 Als de auto te laag hangt, zijn ze te zwak.
Nieuw stonden ze achter ook al lager :lol:

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Bladveren,

Bericht door Gearz »

Je ziet vaak dat men in het kader van "performance" neigen naar de aanschaf van een stel zwaardere bladveren om te monteren, echter zouden ze voor hetgeen ze beogen te bereiken (verbeterde wegligging) juist op zoek moeten gaan naar een stel goede instelbare performance shocks.

Zwaardere bladveren met extra bladen zorgen ervoor dat je as minder vrijelijk kan bewegen wat verminderd weg contact en grip betekend, de dikkere bladveren gaan tevens bij éénzijdig inveren c.q. uitveren functioneren als een swaybar, monteer je dan daarnaast dan ook nog eens een extra "performance" swaybar en rondom polybussen dan kom je er vroeg of laat achter dat de auto een stapje opzij wil zetten in een lange bocht met het minste of geringste kleine hobbeltje.
Heavy duty bladveren zijn eigenlijk enkel geschikt voor wagens met een extra gewicht op de achteras zoals bij een gastank of trekhaak.

Beste is std. veerpakketten of wellicht een pakket met een half blad meer voor performance, een goed stel instelbare shocks (Koni Classic bijv.), in het achterste veeroog een poly-urethane of delron bushing en in het voorste oog een rubber bushing, je weet niet wat je meemaakt als je daarna een rondje gaat rijden.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
blackmercury
Berichten: 143
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55

Re: Bladveren,

Bericht door blackmercury »

Als je nieuwe koopt, hou er rekening mee dat de "laklaag" die er standaard opzit, na een aantal regenbuien automatisch van kleur veranderd ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Bladveren,

Bericht door Swordfish79 »

Gearz schreef: di 23 jul, 2019 22:30
Beste is std. veerpakketten of wellicht een pakket met een half blad meer voor performance, een goed stel instelbare shocks (Koni Classic bijv.), in het achterste veeroog een poly-urethane of delron bushing en in het voorste oog een rubber bushing, je weet niet wat je meemaakt als je daarna een rondje gaat rijden.
Ik heb het precies zo gedaan alleen met een 3 blads HD bladveren. :-)

grtz Peter
Gebruikersavatar
351-V8-power
Berichten: 1316
Lid geworden op: do 03 aug, 2006 20:04
Locatie: Scheveningen

Re: Bladveren,

Bericht door 351-V8-power »

Swordfish79 schreef: wo 24 jul, 2019 15:59
Gearz schreef: di 23 jul, 2019 22:30
Beste is std. veerpakketten of wellicht een pakket met een half blad meer voor performance, een goed stel instelbare shocks (Koni Classic bijv.), in het achterste veeroog een poly-urethane of delron bushing en in het voorste oog een rubber bushing, je weet niet wat je meemaakt als je daarna een rondje gaat rijden.
Ik heb het precies zo gedaan alleen met een 3 blads HD bladveren. :-)

grtz Peter
Hier nog 1 maar dan 4,5 blads mideye HD met koni classics.
Rijdt goed.
69 Grandé 351W Copper Flame
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 31 mar, 2013 20:44
Locatie: Noord Limburg

Re: Bladveren,

Bericht door Robert »

Vandaag nieuwe bladveren binnen gekregen, toch gekozen voor de 4 bladsveren middle duty, moet ik inderdaad nog met de spuitbus overheen ( snap niet waarom de fabrikant dat niet meteen doet)
Maar eerst nog een paar dagen rijden met dit mooie weer.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Bladveren,

Bericht door Dakloos »

Robert schreef: do 25 jul, 2019 20:53 Maar eerst nog een paar dagen rijden met dit mooie weer.
Dan heb je vast airco en rij je met de kap dicht :D . Het is de afgelopen dagen toch echt te warm om open te rijden lijkt me.....kan het helaas niet zelf ervaren. Al drie maanden niet dakloos maar Mustangloos :(
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”