parts nummer van bellhouse C4 automaat

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

parts nummer van bellhouse C4 automaat

Bericht door mymustang »

Hey iedereen,
Ik vraag me af of je aan de hand van het part nummer op een onderdeel kan zien voor welk type wagen dit is?
ik heb hier enkele Bellhouse ( convertor behuizingen) liggen die allemaal passen op een C4 automaat maar dienen om te koppelen op verschillende blokken.
Hoe kan je nu uitmaken voor welke blokken die bestemd zijn?
Ik heb me laten vertellen dat er wel 15 soorten zijn voor de verschillende blokken en type voertuigen!
Dan is het toch puzzelen en uitzoeken om voor het juiste blok het juiste bellhouse te nemen.
Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: parts nummer van bellhouse C4 automaat

Bericht door Gearz »

mymustang schreef: di 13 aug, 2019 13:07 Ik vraag me af of je aan de hand van het part nummer op een onderdeel kan zien voor welk type wagen dit is?
Check deze link voor meer info vwb de toepassingen aangaande de motoren waarop e.e.a past en vandaan komt.
https://mmerlinn.com/catalog/miss_yoodi ... dc4f_f.htm

Het nummer op een Bellhousing wat jij waarschijnlijk bedoeld is het castingnumber, dit geeft niet aan van welk type wagen dit onderdeel afkomstig is, het geeft echter wel aan van welke productielijn het onderdeel afkomstig is.
De enige manier om zeker te weten van welk jaar en type Ford een transmissie (als geheel) afkomstig is, is door het decoderen van de transmission tag welke aan de casing van de transmissie vastgeschroeft zit indien deze nog aanwezig is.

De toepasbaarheid van C4 Bellhousings ten opzichte van het gebruikte type verschillende C4 transmissies is voornamelijk en in grote lijnen te onderscheiden in de afmeting van de gebruikte flexplate op de transmissie en de daarmee overeenkomstige bellhousing.
C4 Bell housings heb je in 157 tooth (small) en in 164 tooth (large) varianten en dan is er nog de 143 Tooth bellhousing uit de Mustang II, Pinto en Maverick.
Dan zijn er nog Case-fill en Pan-Fill C4 transmissies welke beiden verschillen in de Bell housing hebben
Case fill C4 - (Attaches to case with 7 pump bolts) - Vaak met casting codes beginnende met C4 tot C9, D0 tot D9, en E1SP
Pan fill C4 - (Attaches to case with 5 bolts around outside of pump) - Vaak met casting codes beginnende met C5 tot C9, D0 tot D9

De productiedatum is vaak wel te achterhalen aan de hand van de datecode welke vaak meegegoten is in het onderdeel.
B = February (A = Jan., B = Feb., etc.)
6 = day of the month
4 = year ending in 4, i.e. 1964, 1974, 1984, etc.

De Castingcode c.q. het castingnummer wat in de bellhousing (en in heel veel andere gegoten onderdelen) is mee gegoten geeft dus enkel aan van welke productielijn in de "casting foundry" e.e.a afkomstig is

Voor wat betreft transmissiedelen is hieruit te herleiden..

Bijvoorbeeld D4ZP-7976-AA

Jaar decenia D --> C=1960's, D=1970's, E= 1980's
Jaartal 4= 1964, 1974 of bijv. 1984 (De combinatie D4 is dus 1974 etc.)
Model Z= Dit betekend de productielijn waarvoor het onderdeel in eerste instantie voor ontwikkeld is (Dit betekend niet dat het daar ook daadwerkelijk in toegepast is (!) , zo zijn bijv. de meeste in 1st gen. Mustang gebruikte onderdelen afkomstig van de Fairlane productielijn (O).
A = Full size Ford, Crown Victoria
B = Festiva, Aspire
D = Falcon, LTD, Taurus
G = Montego
H = Heavy Truck
O = Fairlane
R = Contour
S = Thunderbird
T = Light Truck
U = Van
Z = Mustang

Ford production Division code = P
P = parts produced by the automatic transmission division
R = parts produced by the manual transmission division
W =General parts
Y = Lincoln/Mercury parts
Z = Ford parts

Part 7976 = Bellhousing

Variety = A = 1st variety (A)

Design Level = design level #1 (A)

Wil je nog meer specifieke duidelijkheid aangaande onderlinge uitwisselbaarheid dan kan ik je aanraden om een (Transmission) Parts interchange manual aan te schaffen, al zijn die tegenwoordig moeilijk te vinden.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: parts nummer van bellhouse C4 automaat

Bericht door mymustang »

Dankjewel Michel!
Ik had je nog een privé bericht verstuurd, maar dat komt blijkbaar niet aan.
Was betreffend de letters RF en Lester I of andere nummer die bij de castnummer staan. (bv RF D5ZP-7976-A LesterI)
Dat is een Bellhouse dat ik ook heb liggen.
Speelt dat een rol dat Die RF en Lester I daar in staan of maakt dit niet uit?
Op het net vind ik er ook waar dit niet bij staat en vroeg me af of dit verschil maakt.

Mark
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: parts nummer van bellhouse C4 automaat

Bericht door Gearz »

mymustang schreef: do 15 aug, 2019 12:54 Speelt dat een rol dat Die RF en Lester I daar in staan of maakt dit niet uit?
RF en Lester laat zien dat het een aftermarked geleverd product is, zeg maar een vervangingsonderdeel voor het origineel.

RF staat voor Rouge Foundry, wat wil zeggen dat het een origineel in Dearborn gegoten productontwerp is wat later door het bedrijf Lester voor de aftermarked geproduceerd is onder licentie van Ford.

PB is overigens wel aangekomen :wink:

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: parts nummer van bellhouse C4 automaat

Bericht door mymustang »

Prima! Dat weten dan ook weer al!
Ik heb een C5OP-7976-A wat zich dan vertaald in een Origineel bellhouse passend op mijn 302 met flexplate 157T.
En nu gaat hij eindelijk passen.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”