Hallo,
Iedereen weet intussen dat de vacuumvervroeging best op manifoldvacuum wordt aangesloten.
En dat het enige verschil tussen manifoldvacuum en ported vacuum zich voordoet bij gesloten gasklep. (manifold zit dan op vacuum, ported niet)
Dus bij manifold aansluiting heb je dan de nodige vervroeging om het arme mengsel beter te onststeken.
Met dank aan Ando's mooi technisch naslagwerk.
http://www.mustang66.perronwei.nl/vacuu ... eging.aspx
Bovenstaande is not up for debate. So don't
Mijn vraag is heel specifiek :
Is er ook impact op het startgedrag tussen beide types aansluitingen : manifold vs ported ?
Kan het zijn dat een aansluiting op ported vacuum ervoor zorgt dat de motor moeilijker aanslaat ?
Of is er nog geen vacuum opgebouwd op dat eigenste moment ?
Bij starten zijn er zoveel andere dingen die belangrijk zijn (goede accu, startmotor, motortemp, choke, gasklep, bougies, vonkspanning, initial timing...) maar ik wil graag begrijpen of de vacuumvervroeging en type aansluiting reeds een rol spelen.
Thanks for thoughts !
C.
vacuumvervroeging aansluiting - impact op starten ?
Moderator: Shelby GT-H
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: vacuumvervroeging aansluiting - impact op starten ?
Eerlijk gezegd heb ik daar nooit bij stil gestaan. Je zou eens vacuum moeten meten tijdens het starten, dan weet je of het invloed heeft.
Groeten, Ando.
Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: vacuumvervroeging aansluiting - impact op starten ?
Dat is niet altijd de beste oplossing, motoren met een hoop ouderwetse factory emissie meuk er op zijn juist vaak wel afhankelijk van ported vacuum.
maar zitten er geen emissie toestanden op of zijn deze gedemonteerd dan zou ik inderdaad voor manifold vacuum gaan.
Ik denk niet dat het veel verschil maakt tijdens het starten tot het aanslaan, wellicht dat het bij een cam met veel overlap wel meer van invloed is.Cobretti schreef: ↑zo 20 okt, 2019 21:45 Mijn vraag is heel specifiek :
Is er ook impact op het startgedrag tussen beide types aansluitingen : manifold vs ported ?
Kan het zijn dat een aansluiting op ported vacuum ervoor zorgt dat de motor moeilijker aanslaat ?
Of is er nog geen vacuum opgebouwd op dat eigenste moment ?
Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.