T5 swap #zoveel

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MrT
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 02 mar, 2020 07:17

T5 swap #zoveel

Bericht door MrT »

Zoals ik mijn voorstelling thread al naar boven is gekomen, zou ik met de tijd graag mijn 65er naar een handbak willen ombouwen.

Ik heb hier en elders op het web al flink gezocht naar hoe en wat. Daar komt altijd veel nuttige info naar boven maar toch lijkt het alsof iedereen net iets anders heeft (doelend op jaartallen van bijv. de bak zelf).

Met zoveel verschillende modellen/ bouwjaren lijkt het alsof er Nooit 2 dezelfde combinaties zijn op fora.

Nu ben ik zelf in de states en kwam ik langs een advertentie van een Tremec T5 uit een 2003 convertible.

Ik las op een Amerikaanse pagina het volgende over een soortgelijke vraag over de 2000 tot 2004 t5
" If it has a one piece bell housing (not detachable from the transmission) and/or came from behind a Modular engine (4.6L V8), then no, you can;t adapt it to an older engine as the bell housing is different."

De bell housing zit niet vast aan de bak maar of ie achter een modulaire motor vandaan komt zou ik niet weten.

Hierbij de vraag, zijn er mensen die weten of dit dus zou gaan werken in de 65er met een 289. :?:

Hier onder de advertentie :

Tremec 5 speed manual transmission from a 2003 Mustang convertible.
This is the right trans to make your old 3 speed Mustang a 5 speed.
This trans is in excellent condition with about .040 vertical or side to side play in the main input shaft. .100 thou is acceptable as the shaft is made steady by the bronze bushing in the crank.
10 spline shaft.
''vaak bende te bang''

65 Fastback GT350 clone
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: T5 swap #zoveel

Bericht door Gearz »

Ik zou kijken naar een...

'89 en up V8 T5 de betere/sterkere keus (260lb/ft - 300lb/ft) ten opzichte van de eerdere modellen.
'93 Cobraspec T-5 en de aftermarket Z-spec T-5 (335lb/ft) zijn de beste keus in std. T-5's
'94-'95 moet je links laten liggen ivm een afwijkende lengte imputshaft tenzij je deze zelf nog wil vervangen door één van de juiste lengte.
Ook wegblijven van GM T5's, Volvo T5's, SsangYong T5's, Ford Sierra T5's etc. etc.

T5's van na '95 wijken af in verschillende zaken, andere shifter positie, andere bellhousing, andere lengte imputshaft, groter flywheel, electronische ipv mechanische teller, etc. M.a.w. veel te veel gedoe.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: T5 swap #zoveel

Bericht door peer »

Ik zou zelf ook kiezen voor de '89 tot '94 T5. Maar die zijn lastig te vinden tegenwoordig. Alle andere is echt een niet te onderschatten berg werk.

(de simpelste T5 connversie is al niet echt een 'beginners' klusje)
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: T5 swap #zoveel

Bericht door Swordfish79 »

Ik heb ook wel gelezen dat de getrag 5 overdrive bak gebruikt wordt. Maar ik denk dat dit iets meer puzzel werk is.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: T5 swap #zoveel

Bericht door Gearz »

Swordfish79 schreef: di 17 mar, 2020 14:41 Ik heb ook wel gelezen dat de getrag 5 overdrive bak gebruikt wordt. Maar ik denk dat dit iets meer puzzel werk is.
Of Audi 5 speeds, Toyota 5 Speeds, Landrover 5 speeds, Nissan 5 speeds......
Tegenwoordig zijn adapters online vrij gemakkelijk te verkrijgen, zelfs complete conversie Bellhousings zijn te koop.

Waar je echter rekening mee moet houden is imputshaft lengte ten opzichte van de totale bellhousingdiepte incl. eventuele adapterplaat, de splines ten opzichte van de drukgroep, de bediening van de koppeling en de wijze daarvan en de plaatsing van componenten ten opzichte van andere onderdelen zoals stuursysteem, headers, rembekrachtiger etc., het al dan niet hebben van een mechanische dan wel elektronische speedo aansturing, de positie van de shifter in de tunnel, het juiste crossmember en de driveline angle.., de lengte van de aandrijfas en de conversie naar de juiste kruisstukken (U-joints) en uiteraard de fysieke ruimte welke de transmissie in de tunnel inneemt.
Afin, je moet weten waar je aan begint of van een uitdaging houden, T5 conversies zijn echter overal op het internet duidelijk gedocumenteerd en de onderdelen zijn voor allerlei verschillende conversie configuraties rijkelijk voorhanden.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
MrT
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 02 mar, 2020 07:17

Re: T5 swap #zoveel

Bericht door MrT »

Gearz schreef:Ik zou kijken naar een...

'89 en up V8 T5 de betere/sterkere keus (260lb/ft - 300lb/ft) ten opzichte van de eerdere modellen.
'93 Cobraspec T-5 en de aftermarket Z-spec T-5 (335lb/ft) zijn de beste keus in std. T-5's
'94-'95 moet je links laten liggen ivm een afwijkende lengte imputshaft tenzij je deze zelf nog wil vervangen door één van de juiste lengte.
Ook wegblijven van GM T5's, Volvo T5's, SsangYong T5's, Ford Sierra T5's etc. etc.

T5's van na '95 wijken af in verschillende zaken, andere shifter positie, andere bellhousing, andere lengte imputshaft, groter flywheel, electronische ipv mechanische teller, etc. M.a.w. veel te veel gedoe.

Michel.
Perfect, bedankt.
De ad was van een 03 model maar denk dat 89 - 93 wel te vinden moet zijn hier in de US.
Ik stap er niet in met de gedachte, oooohhh even een bakje plaatsen. Sterker nog dat laat ik aan iemand over die er meer know how van heeft. Echter als ik zelf tzt al een bak kan bemachtigen zou dit alleen maar voordeliger uitkomen.

Dan moet het natuurlijk wel de juiste zijn :D
Alvast bedankt voor de info zover!

Ik weet niet of dit onderwerp open kan blijven of gesloten moet worden , wil ik hier in de toekomst de swap verder op documenteren.

Verstuurd vanaf mijn ELE-L29 met Tapatalk
''vaak bende te bang''

65 Fastback GT350 clone
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: T5 swap #zoveel

Bericht door Gearz »

MrT schreef: wo 18 mar, 2020 17:24
Dan moet het natuurlijk wel de juiste zijn :D
Alvast bedankt voor de info zover!
Wellicht handig om te hebben zodat je aan de hand van het tag number kunt zien wat voor een T-5 het betreft.
Zowel de torque rating en de gear ratio zijn van belang, uiteraard een World Class (WC) uitvoering en liefst uit een Mustang.

http://www.mongosgarage.com/tech/t5/T5Numbers.PDF

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”