Stuurbekrachtigings poelie?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Stuurbekrachtigings poelie?

Bericht door Dakloos »

De poelie van mijn stuurbekrachtigingspomp ligt niet in één lijn met de poelies van de waterpomp en de krukas. Nu heb ik dit destijds opgelost door wat vulringen tussen de houder en de pomp te zetten maar daar red ik het ook niet helemaal mee. Vandaag de zaak eens losgehaald en gecontroleerd en gemeten. De pomp moet ongeveer 12mm!! naar achteren om 'm uitgelijnd te krijgen. Aan de houder kan het niet liggen, die kan maar op één manier tegen het blok bevestigd worden en is oerstevig. Enige waar ik op kom is een foute poelie. Het ding lijkt origineel, enige kenmerk is een "6" op de voorzijde. Iemand een idee? Is er iemand die voor mij misschien wat maten van een originele poelie op kan nemen of er misschien nog één heeft liggen?

Foto's

Afbeelding

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 15:22
Locatie: Hier en niet daar

Re: Stuurbekrachtigings poelie?

Bericht door stefke »

Bussen tussen beugel en pomp plaatsen?
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Stuurbekrachtigings poelie?

Bericht door sjirafje »

Op de foto lijkt het alsof de poelie ook nog wat verder naar achter op de pomp kan. Is de poelie vlak met de voorkant van de as?
Is de beugel van de pomp misschien verbogen?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Stuurbekrachtigings poelie?

Bericht door Dakloos »

sjirafje schreef: zo 10 mei, 2020 16:54 Op de foto lijkt het alsof de poelie ook nog wat verder naar achter op de pomp kan. Is de poelie vlak met de voorkant van de as?
Is de beugel van de pomp misschien verbogen?
De poelie is vlak met de voorkant van de as. De beugel heb ik er af gehad maar daar valt niets aan te buigen. Ik kom gewoon een dikke cm te ver naar voren met m'n pomp.

Kwam nog een foto tegen van de eindmeeting in 2007 waar iemand met hetzelfde probleem worstelde. Opgelost met een stel ringen....maar waarom klopt het niet zonder die ringen???? Ik verdenk toch de poelie :?

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Stuurbekrachtigings poelie?

Bericht door Cobretti »

Hier vind je redelijk wat info, kan mss ook helpen om een juiste oplossing te vinden -> https://www.ford-trucks.com/forums/1478 ... 302-a.html
't Is het klassieke (small block) Ford probleem. Al die verschillende jaartallen en setups leiden tot uitlijningsproblemen.

PS : wat een prachtig blok heb je !! :up:

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Stuurbekrachtigings poelie?

Bericht door Dakloos »

Cobretti schreef: zo 10 mei, 2020 18:08 't Is het klassieke (small block) Ford probleem. Al die verschillende jaartallen en setups leiden tot uitlijningsproblemen.
Even gelezen.....wat een drama :( . Bedankt voor de link!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Stuurbekrachtigings poelie?

Bericht door Mustangflip »

Hey,

Ik heb even gekeken maar ook bij mij zitten er bussen tussen. Dus denk toch dat je aan zoiets moet denken als oplossing. En blok ziet er idd gelikt uit.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Stuurbekrachtigings poelie?

Bericht door peer »

Het lijkt me zo dat het een setup is voor als je ook airco hebt. Je komt precies de dikte van een riem te kort?

Als je airco hebt, dan hebben sommige setups dit via de waterpomp. Deze heeft dan 3 groeven en gaat de middelste naar de airco en de buitenste naar de stuurpomp.
https://www.cjponyparts.com/trans-dapt- ... p/WPP16-V/
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Stuurbekrachtigings poelie?

Bericht door Dakloos »

peer schreef: zo 10 mei, 2020 21:02 Het lijkt me zo dat het een setup is voor als je ook airco hebt. Je komt precies de dikte van een riem te kort?

Als je airco hebt, dan hebben sommige setups dit via de waterpomp. Deze heeft dan 3 groeven en gaat de middelste naar de airco en de buitenste naar de stuurpomp.
https://www.cjponyparts.com/trans-dapt- ... p/WPP16-V/
Volgens mij zijn de 3 groef poelies gebruikt voor thermactor versies van de Mustang. Ik ben er inmiddels achter dat ik een enkele groef waterpomp poelie zou moeten hebben en de stuurpomp zou dan via een riem rechtstreeks op de dubbele poelie van de krukas aangedreven worden. Er is natuurlijk veel gebeurd in die 54 jaar dat mijn Mustang oud is :( . Via Mustangtek ontdekt dat er wel heel veel verschillende soorten en maten zijn. Diameters, offset....pfff
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Stuurbekrachtigings poelie?

Bericht door Dakloos »

Het probleem zit 'm duidelijk in de (combinatie van) poelies. Omdat ik geen zin heb om veel geld uit te geven voor een set nieuwe poelies heb ik afgelopen dagen wat zitten passen en meten. Beugel een beetje gemodificeerd, poelie iets verder op de pomp geperst en wat busjes gemaakt om de pomp iets naar achteren te zetten. Millimetertje hier, millimetertje daar :D . Het is nog niet helemaal perfect maar stukken beter!

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Stuurbekrachtigings poelie?

Bericht door richard66coupe »

Ik heb een waterpomp en stuurpomp bracket van een 67 289. Ook daarbij staat mijn pomp iets te ver naar voren. Met de originele poelie en aftermarket poelie(niet dat ik er een hoge pet van op heb) staat ie ook een cm te ver naar voren. Ook heb ik het idee dat de pomp iets gekanteld staat van het blok af. Misschien moet ik hem ook maar eens shimmen. De snaar maakt wel wat lawaai soms.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Stuurbekrachtigings poelie?

Bericht door 1967coupe »

IK heb hetzelfde gehad. Ik heb de poelie op de krukas door laten slijpen, stuk eruit en weer vastgelast.
Staat perfect

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Stuurbekrachtigings poelie?

Bericht door sjirafje »

1967coupe schreef: di 12 mei, 2020 18:56 IK heb hetzelfde gehad. Ik heb de poelie op de krukas door laten slijpen, stuk eruit en weer vastgelast.
Staat perfect

Gr
Rene
Je hebt de krukas poelie aangepast omdat de stand van de stuurbekrachtigingspomp niet klopte? Of lees ik het verkeerd? Had dit dan geen gevolgen voor de stand van de poelie van de dynamo en waterpomp?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”