Pagina 1 van 1

Temperatuur en expansiedruk

Geplaatst: vr 22 mei, 2020 09:05
door mymustang
Hallo,
Gisteren een stuk gaan rijden en toen ik stopte veel overdruk in de radiator en het koelvloeistof liep langs het overdruk buisje van de stop.
Ik had wel op de autosnelweg even gereden en eens op de gas gaan staan maar dan nog...
De waterpomp is nieuw en ik heb er een dikkere radiator ingebouwd net voor extra koeling.
Ligt het dan aan de thermostaat of zou er een andere oorzaak zijn? Volgens de temperatuur meter loopt hij niet warm, voor zover je zo'n oude meter kunt vertrouwen...

Re: Temperatuur en expansiedruk

Geplaatst: vr 22 mei, 2020 09:29
door Aron66
Te veel bijgevuld?

Re: Temperatuur en expansiedruk

Geplaatst: vr 22 mei, 2020 09:42
door saf1908
Ik gok op lucht in je koelsysteem. Een luchtbel zal zich hebben gevormd toen je het koelsysteem hebt aangepakt. Dit zou je kunnen verhelpen door goed te ontluchten. Met radiateurdop eraf je auto starten, terwijl deze aan de voorkant omhoog staat (zodat je radiateur het hoogste punt is) en dan +/- 15 min. wachten tot de auto op temperatuur is en je thermostaat opent. Je zult zien dat dan de koelvloeistof gaat stromen in je radiateur en waarschijnlijk veel luchtbellen ontsnappen en het vloeistofniveau daalt. Dan bijvullen en dop terug plaatsen.

Overigens is het normaal dat bij sommige radiateurs er een paar cm “lucht” bovenin zit. Dus het kan zijn dat hij het er uit gooit omdat hij te ver afgevuld was.

Een nog betere oplossing is het plaatsen van een overflow tank die het opvangt na een warme rit en weer terugzuigt (door de afkoeling) als je auto afkoelt.

Re: Temperatuur en expansiedruk

Geplaatst: vr 22 mei, 2020 09:47
door Dakloos
saf1908 schreef: vr 22 mei, 2020 09:42 Een nog betere oplossing is het plaatsen van een overflow tank die het opvangt na een warme rit en weer terugzuigt (door de afkoeling) als je auto afkoelt.
Totaal overbodig naar mijn idee. Als het teveel aan koelvloeistof bij warme motor door de overdruk naar buiten is gestroomd is het niveau van de radiator op peil en zal deze de volgende keer niet meer overstromen.

Re: Temperatuur en expansiedruk

Geplaatst: vr 22 mei, 2020 11:50
door 1970TwisterSpecial
Vergeet ook niet dat de motor nog warm is als je 'm afzet.
Hierdoor kan het koelwater nog doorstijgen in temperatuur.
Het blok zelf is natuurlijk niet zo snel afgekoeld.

Re: Temperatuur en expansiedruk

Geplaatst: vr 22 mei, 2020 13:09
door Gearz
mymustang schreef: vr 22 mei, 2020 09:05 De waterpomp is nieuw en ik heb er een dikkere radiator ingebouwd net voor extra koeling.
Vraag is dan, heb je het systeem daarna ontlucht voordat je ging rijden ?
Zo niet, dan heeft er waarschijnlijk lucht in het koelsysteem van de motor gezeten.

Overigens is het normaal dat de radiateurdop overdruk weg laat als deze te hoog op loopt, daarbij kan een teveel aan koelvloeistof inderdaad mee naar buiten stromen, geen probleem.

Michel.

Re: Temperatuur en expansiedruk

Geplaatst: vr 22 mei, 2020 15:51
door mymustang
Dat begrijp ik. Maar dit wil dan zeggen dat je bij elke rit water moet gaan bijvoegen/controleren?
Nu huidige wagens heb een expansievatje en bij de mustang niet.
Ik had nochtans maar een korte rit gemaakt. Als hij onderweg al verliest en je dan ook nog een lange rit zou makten, dan moet je onderweg al gaan controleren!
Dus conclusie, het v8 blok maakt veel druk of ik heb ergens toch een probleem, of lekt iedere mustang liefhebber zijn blokje hier dan?

Re: Temperatuur en expansiedruk

Geplaatst: vr 22 mei, 2020 19:19
door saf1908
Nee, dat verliezen van teveel aangevulde koelvloeistof is eenmalig. Je radiateur perst het er dan uit en daarna is hij op niveau. Of hij het dan in een expansievat of op straat spuugt, dat is een tweede en is niet zo relevant voor jouw laatste post.

Maar let wel, je moét goed ontluchten na het vervangen van een onderdeel in je koelsysteem. Het kan zijn dat je koelvloeistofniveau na de laatste rit is gaan uitzetten en hij het er uit gooide, maar dat nu de lucht er (deels) uit is, je niveau nu te laag is (kijk eens in je radiateur).

Mijn advies is opnieuw bijvullen tot een paar cm onder de dop van de radiateur, goed ontluchten zoals hierboven gepost, opnieuw aanvullen nadat thermostaat is geopend en dop terug plaatsen. Nu kun je rijden en zal hij er misschien nog één of twee keer iets uit gooien, maar daarna moet je OK zijn en hoef je het niet meer zo vaak te checken.